Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Modsat forenkling af København H?
Når nu man tilsyneladende keder sig som ingeniørstuderende, får man skøre ideer...

Den overordnede ide var at lave Kh om fra en sækbanegård til fuld gennemkørsel, retningsdrift og nul vending af tog ved perron.
Den simpleste måde er at lave et vendesporsområde under Peblinge Sø, og bore en tunnel derud fra Kh.

Den billigste løsning er to enkeltsporede tunneler til den sydlige ende af vendesporene. Men dette giver konflikter lokalt ved vendesporene. Dog kan to ankommende tog af 400 m vente i tunnelen (ca. 1 km længde), til at der en fri togvej igennem sporviften til vendesporene, hvorfor det ikke umiddelbart mærkes ved perronerne.

Den dyrere løsning er at føre den ene tunnel mod nord til den anden ende, hvilket ikke har konflikter i togveje.
Dette kan fx være med 10 vendespor af 400 m, som afbildet herunder:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det besværlige er rampen mellem Hovedbanen og tunnelens modtagekammer, da der står bygninger ovenpå banegraven.
Men hvis vi ønsker at opretholde forbindelse til Østerport fra spor 1 til 3 og fra Østerport til spor 7 og 8, er det oplagt at lade disse benytte de yderste eksisterende spor (blå på tegningen).
De gule spor ændres ikke og sikrer forbindelse fra spor 1 til 7 mod vendesporene.
Efter sidste gule sporskifte, startes ramperne for at komme dybt nok for at kunne begynde de borede tunneller.

På stykket under P-pladsen mellem Vesterbrogade og Gammel Kongevej/Ved Vesterport, kan ramperne frit anlægges grundet stor afstand mellem bropiller.
Broen over Gammel Kongevej/Ved Vesterport bør nedrives, da den ene bropille er i vejen for ramperne.
(De stiplede røde linjer er placering af bropiller mellem spor)
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Ved denne løsning sikres retningsdrift,hvor spor 1-4 anvendes alene for tog mod København, og spor 7-8 anvendes alene for tog mod Ringsted og Øresund.
Dette fjerner behovet for at ændre drastisk på spornettet mellem Kh og Belvedere, da alle større konflikter løses.
De røde spor er mod Ringsted og Øresund og de blå spor er mod Hovedbanen og Helsingør.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

(En bivirkning er at man billigt kan udvide til 400 m perroner, da diamanterne lige syd for perronerne kan forsimples med fuld gennemkørsel og retningsdrift.)

Har nogen kendskab til analyser om kapaciteten på Hovedbanen, når alle tog fortsætter igennem og vender et andet sted?
(Måske analyser fra Stuttgart 21? Den anlægges jo med samme princip om fuld gennemkørsel og maks 8 perronspor, hvorfor nogle ligheder kan ses.)

Mit næste skridt er at beregne et anlægsoverslag på sådan en løsning, der går nok et par måneder...

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Modsat forenkling af København H?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 2/02-25, 23:11.
Kan du ikke i stedet tage et ekstra 3-ugerskursus?  8)  ;D  ;D  ;D

Kapaciteten af Stuttgart 21 er et meget debateret emne, og afhængigt at hvilket studie du kigger på så er kapaciteten til mellem 32 og 50 toge i timen per retning (TPHPD). I Deutschlandtakt er S21 planlagt med 47,5 ankomster og 46,5 afgange per time i spidsbelastning, og en normal belastning på 36,5 TPHPD. Dette er dog med flere tog per perron på samme tid [1], og det er også usikkert hvor stabil en sådan køreplan kommer til at være. Man kan dog også kigge på Schipol lufthavn som håndtere 52+ TPHPD med blot 6 spor, men dette er med mere homogen trafik, og kortere holdetider end hvad man kan forvente for en hovedbanegård.

Så hvor mange tog ville en sådan Hovedbanegård kunne tage? Uvidenskabeligt baseret på andre stationer, så mindst 30, måske et stykke derover.

Hvis du vil læse mere så kan jeg kraftigt anbefale denne youtube-video: https://youtu.be/A6Ty54a4Noo og denne wiki-artikel: https://wikireal.info/wiki/Stuttgart_21/Leistung

[1] her er en grafik jeg fandt af planlagt perronbelægning af S21:

Citat fra: Michael Deichmann Dato  2/02-25, 23:11Kan du ikke i stedet tage et ekstra 3-ugerskursus?  8)  ;D  ;D  ;D

Teknisk set ja, i praksis nej.
For vores fine regering har valgt at forenkle de videregående uddannelser. Det medfører at mange valgfag er skåret væk. Tilbage er mere generelle valgfag uden den store mulighed for dybdegående specialisering.

Et eksempel er årgangen før mig kunne tage et 3 ugers kursus her i januar om tunneler, både borede og NATM, hvilket jeg synes er super interessant og ville have fulgt det kursus... ...det afholdtes bare sidste gang i 2023.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak