Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Status på Metroen
Status på Metroen
Af lomse. 3/02-25, 15:02.
Jeg kom til at tænke på, hvordan gik det  med støj problemer fra city ringen? Jeg husker det som beboer havde vi vibration problemer.

Status på Metroen
Af banemanden. 3/02-25, 16:21.
Citat fra: lomse Dato  3/02-25, 15:02Jeg kom til at tænke på, hvordan gik det  med støj problemer fra city ringen? Jeg husker det som beboer havde vi vibration problemer.

Sagen er mere eller mindre afsluttet. Metroselskabet fandt ud af, at man ved at afdreje hjulene på en bestemt måde samt justerede i kørslen på togene kunne reducere støjen. Desuden var der kun én enkelt støjmåling der lå over de anbefalede grænseværdier. I alt blev der foretaget lige knapt 100 målinger.
Arbejdet har påvirket måden der driftes og vedligeholdes på fremover, så det generer så lidt som muligt.

Status på Metroen
Af lomse. 3/02-25, 23:31.
Tak for info
Det er så grunden til vi ikke høre mere, dejligt gor alle

Status på Metroen
Af 1993matias, Kh. 4/02-25, 12:06.
Det er sjovt, jeg synes stadig Cityringen larmer mere end M1/M2. Det lyder virkelig som om, der er skinnestød på hele banen

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Status på Metroen
Af Thorfinn. 4/02-25, 14:15.
Citat fra: 1993matias Dato  4/02-25, 12:06Det er sjovt, jeg synes stadig Cityringen larmer mere end M1/M2. ...

Støj er noget forfærdelig subjektivt, frekvens, lydtryk, amplitudens længde...
Grænseværdierne er lavet på en måde at man kan måle.
En del af støjens oplevelse er rumakustikken.

M1/M2 kører mere i det frie - Der mangler du refleksioner fra tunnelindervæg.
Tunnelstrækningen Islands Brygge - Frederiksberg er typisk med mange - ofte endda stående - mennesker, mennesker som bærer en masse blod overflade som virker som absorbent af højfrequent støj. Før "remake" af M1/M2 vognene virkede bænkene med blød betræk som flutterflælde. Da M3/M4 kom, kunne man tydelig høre den skrabede akustiske udformning i forhold til M1/M2. Hvis du vil sammenligne skal du nok køre en sammenlignelig strækning med nogenlunde samme antal passagerer og du skal have samme indretning af vognen.

Det med akustik regulering i offentlig transport er et tveægget sværd. På den ene side vil akustikkeren have bløde absorbenter - rengøring vil have hårde overflader, der kan tørres af og tåler skrap kemi. Beredskabet vil have ubrændbare overflader og glasarealer for kunne danne sig et overblik.

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok
Vectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak