Citat fra: 1993matias Dato 4/02-25, 12:06Det er sjovt, jeg synes stadig Cityringen larmer mere end M1/M2. ...
Støj er noget forfærdelig subjektivt, frekvens, lydtryk, amplitudens længde...
Grænseværdierne er lavet på en måde at man kan måle.
En del af støjens oplevelse er rumakustikken.
M1/M2 kører mere i det frie - Der mangler du refleksioner fra tunnelindervæg.
Tunnelstrækningen Islands Brygge - Frederiksberg er typisk med mange - ofte endda stående - mennesker, mennesker som bærer en masse blod overflade som virker som absorbent af højfrequent støj. Før "remake" af M1/M2 vognene virkede bænkene med blød betræk som flutterflælde. Da M3/M4 kom, kunne man tydelig høre den skrabede akustiske udformning i forhold til M1/M2. Hvis du vil sammenligne skal du nok køre en sammenlignelig strækning med nogenlunde samme antal passagerer og du skal have samme indretning af vognen.
Det med akustik regulering i offentlig transport er et tveægget sværd. På den ene side vil akustikkeren have bløde absorbenter - rengøring vil have hårde overflader, der kan tørres af og tåler skrap kemi. Beredskabet vil have ubrændbare overflader og glasarealer for kunne danne sig et overblik.