Citat fra: LarsJels Dato 12/02-25, 16:59Jeg er helt enig i, at regler og retningslinjer skal overholdes, men jeg behøver ikke at blive belært om reglerne for særtransporter, dem kan jeg selv slå op, og jeg synes fsv. ikke, det er så relevant i den konkrete sag.
Du bliver ved med at afvise de gældende regler som irrelevante, uden at forklare hvorfor. Der kommer sikkert en rapport fra havarikommissionen på et tidspunkt og kaster lys på ulykkens årsag, men indtil da virker det for mig åbenlyst, at folkene der stod for transporten ikke har haft de nødvendige kompetencer. Ellers ville de have vidst, hvor højt deres køretøj var, og om det kunne passere under frihøjden.
Man kan altid indføre flere sikkerhedstiltag og foranstaltninger. Men det er et væsentligt spørgsmål, om de er omkostningerne værd. Og eftersom ulykker af denne art sker så sjældent (er det overhovedet sket før?), kan man også spørge hvor stort behovet er. I dette tilfælde kunne ulykken nok have været undgået, hvis de involverede folk havde været bedre uddannet (eller bare uddannet nok til opgaven).
For et par år siden blev en hel bro ved Trekroner revet ned af en kranvogn, der ikke havde sænket kranen. Skal vi også til at indføre ekstra sikkerhedsforanstaltninger ved alle broer, der krydser en vej?