Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- DSB stationsstue lukker i Bramming
Gå ned Sider:[1] 2 3
DSB stationsstue lukker i Bramming
Af vestjyden. 27/01-25, 20:08.
Seneste redigering: 27/01-25, 20:13 af vestjyden
DSB stationsstue lukker i Bramming. Et af de fire i pilotprojektet. Der har heller ikke været nye åbninger gennem længere tid...

Ellers et godt sted!

https://migogesbjerg.dk/efter-3-aar-stationsstue-er-snart-fortid/

Mvh Vestjyden

Den i Holstebro lukker også, på samme dag.
Den samme årsag som den i Bramming angives til lukningen.

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Hvad med de 2 stuer på Sjælland?

Mvh Vestjyden

Citat fra: T. Rithmester Dato 28/01-25, 17:32Den i Holstebro lukker også, på samme dag.

I følge det lokale dagblad i Holstebro, så er Martin Zunda, direktør for DSBs Service & Retail, åben overfor at lokale kræfter, der har mod på at overtage lokaler og inventar, kan fortsætte stedet i nyt regi

Til gengæld er der en restaurant på vej til Holstebro Station, mere præcist i det gamle godskontor i stationsbygningen

Jeg håber at der fremover stadig vil være liv i den flotte, gamle bygning!

/Henrik

Citat fra: jhcn Dato 29/01-25, 12:03
Citat fra: T. Rithmester Dato 28/01-25, 17:32Den i Holstebro lukker også, på samme dag.

I følge det lokale dagblad i Holstebro, så er Martin Zunda, direktør for DSBs Service & Retail, åben overfor at lokale kræfter, der har mod på at overtage lokaler og inventar, kan fortsætte stedet i nyt regi

Til gengæld er der en restaurant på vej til Holstebro Station, mere præcist i det gamle godskontor i stationsbygningen

/Henrik

Det er også mit indtryk at der nok skal komme liv i stuen igen i Bramming. Der er stærk lokal opbakning bag banegården:

https://bramming-banegaard.dk/

Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato 31/01-25, 09:02
Citat fra: jhcn Dato 29/01-25, 12:03

/Henrik

Det er også mit indtryk at der nok skal komme liv i stuen igen i Bramming. Der er stærk lokal opbakning bag banegården:

https://bramming-banegaard.dk/

...og de er allerede igang med at finde en ny forpagter:

https://jv.dk/esbjerg/joern-gaar-paa-jagt-efter-ny-forpagter-til-populaer-cafe

Mvh Vestjyden

Apopos stationsstuer:

På hvilke stationer, udover Ringsted, er der opvarmede venterum i stationsbygningen?

Synes nemlig ikke at "glasburene" på perronerne hjælper særlig meget, og på fx Roskilde station, er der et venterum, men det er ikke opvarmet ligesom det i Ringsted, så 7-eleven er det eneste sted at rå varmen, men her kan man jo ikke rigtig gå rundt og kigge i mere end 2 minutter, før det bliver mærkeligt.

Stod også og ventede i ca. 10 minutter på Høje Tasstrup station i dag, og her var virkelig koldt, og med de nye solceller på stationen, ville det være oplagt med opvarmning, enten oppe i stationshallen, eller ved at lave et nyt opvarmet venterum, hvor der nu er plads til det, synes jeg ihvertfald.

Jeg er bange for at man på mange stationer aktivt fravælger opvarmning, for at gøre stationen til et mindre attraktivt sted at tilbringe dagen for hjemløse, og andre der ikke har noget sted at tage hen.

Husk nu, at det skal være forbundet med visse former for fysisk ubehag, at rejse med kollektiv trafik her i landet:

• Når det er koldt, skal du fryse - ingen opvarmende ventefaciliteter
  • Når det regner, skal du blive våd - perrontag er ikke noget man rigtig bruger længere
  • Når det blæser, skal skal det holdes fast - glasventerummene er piv-utætte ellers så mangler døren
Kollektiv trafik er ikke for sarte sjæle her i landet, der skal et vist gå-på-mod til, for dem der forsøger sig - de kaldes 'hverdagens helte' :-)

Hillerød blev renoveret for et par år siden, og her er varme. Længe har man måtte stå eller sidde på gulvet, men for en måneds tid siden blev der sat bænke op. Kun akustikken er dårlig.

Af Thomas Larsen. 4/02-25, 21:54.
Seneste redigering: 4/02-25, 21:56 af Thomas Larsen
Køge står i år til at få en mindre ombygning/fornyelse.

Den gamle 7-11/ventesal rives ned.
Og her siger dsb, at man ikke vil lave en ny ventesal.

Og det er primært pga at kunderne generelt ikke opholder sig på stationen i lang tid.
Og så at uønskede personer vil bruge ventesalen.

Man laver dog en ny bygning over mod spor 5, til dsb personale.
Og selvfølgelig også et nyt toilet, som erstatning for det som rives ned.

I Skanderborg er en del af ventesalen aflukket  der er varme på ,  og  i Århus er men ved og bygge nye toilet og vente faciliteter

Af Ncard00. 4/02-25, 23:06.
Seneste redigering: 4/02-25, 23:10 af Ncard00
Citat fra: nielsm Dato  4/02-25, 21:16Jeg er bange for at man på mange stationer aktivt fravælger opvarmning, for at gøre stationen til et mindre attraktivt sted at tilbringe dagen for hjemløse, og andre der ikke har noget sted at tage hen.

Så må man få DSB's tryghedsvagter til at fjerne de hjemløse fra stationen, indendørs, ligesom security gør i københavns lufthavn terminalerne.

Citat fra: Henrik Hansen Dato  4/02-25, 21:20Husk nu, at det skal være forbundet med visse former for fysisk ubehag, at rejse med kollektiv trafik her i landet:

• Når det er koldt, skal du fryse - ingen opvarmende ventefaciliteter
  • Når det regner, skal du blive våd - perrontag er ikke noget man rigtig bruger længere
  • Når det blæser, skal skal det holdes fast - glasventerummene er piv-utætte ellers så mangler døren
Kollektiv trafik er ikke for sarte sjæle her i landet, der skal et vist gå-på-mod til, for dem der forsøger sig - de kaldes 'hverdagens helte' :-)

Sådan bær det ikke være. Det kræver at nok mennesker bliver ved, på en konstruktiv måde, at påpege disse problemer, og så skal der nok ske noget før eller siden. Fx har jeg sendt adskillige praj til min kommune, når jeg er kommet forbi et busstoppested på mine lange gåture, hvor en eller flere glassider mangler, og dette er så blevet rettet efter noget tid. Så det er altså muligt, med meget tålmodige og små skridt, at gøre noget ved dette.

Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/02-25, 23:26.
Seneste redigering: 4/02-25, 23:28 af Michael Deichmann
Citat fra: Ncard00 Dato  4/02-25, 20:14Apopos stationsstuer:

På hvilke stationer, udover Ringsted, er der opvarmede venterum i stationsbygningen?

Synes nemlig ikke at "glasburene" på perronerne hjælper særlig meget, og på fx Roskilde station, er der et venterum, men det er ikke opvarmet ligesom det i Ringsted, så 7-eleven er det eneste sted at rå varmen, men her kan man jo ikke rigtig gå rundt og kigge i mere end 2 minutter, før det bliver mærkeligt.

Stod også og ventede i ca. 10 minutter på Høje Tasstrup station i dag, og her var virkelig koldt, og med de nye solceller på stationen, ville det være oplagt med opvarmning, enten oppe i stationshallen, eller ved at lave et nyt opvarmet venterum, hvor der nu er plads til det, synes jeg ihvertfald.
Har du overvejet at tage noget mere eller varmere overtøj på når du går ud om vinteren?

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak