Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Donationer til veterantogsklubber uden medlemskab
Er der nogle veterantogsklubber, hvor det er muligt blot at donere et valgfrit, enten engangs eller månedligt, beløb, uden at blive medlem?

Personligt ville jeg også foretrække, at der et sted på hjemmesiden fremgik et aktuelt "økonomisk mål", så man præcis ved, hvad ens donationer går til, fx dækning af månedlige faste udgifter, eller investering i en engangs renovering af et lokomotiv, eller hvad det nu kunne være, og at dette blev vist med et "x procent af x beløb til x formål er nået", ligesom nogle Youtubere gør på deres Patreon eller lignende støttekonti til deres kanaler.

Jeg ønsker ikke selv nogle medlemsfordele, og har aldrig selv kørt med/tænkt mig at køre med veterantog, vil blot gerne støtte klubberne økonomisk, for at bevare traditionen om veterantog, men hvis ikke jeg tydeligt kan se, at der er et aktuelt behov for mine donationer, så er mine penge bedre brugt et andet sted.

Citat fra: Ncard00 Dato 27/01-25, 19:19Er der nogle veterantogsklubber, hvor det er muligt blot at donere et valgfrit, enten engangs eller månedligt, beløb, uden at blive medlem?

Personligt ville jeg også foretrække, at der et sted på hjemmesiden fremgik et aktuelt "økonomisk mål", så man præcis ved, hvad ens donationer går til, fx dækning af månedlige faste udgifter, eller investering i en engangs renovering af et lokomotiv, eller hvad det nu kunne være, og at dette blev vist med et "x procent af x beløb til x formål er nået", ligesom nogle Youtubere gør på deres Patreon eller lignende støttekonti til deres kanaler.

Jeg ønsker ikke selv nogle medlemsfordele, og har aldrig selv kørt med/tænkt mig at køre med veterantog, vil blot gerne støtte klubberne økonomisk, for at bevare traditionen om veterantog, men hvis ikke jeg tydeligt kan se, at der er et aktuelt behov for mine donationer, så er mine penge bedre brugt et andet sted.
Det kan du uden tvivl gøre i alle klubber.
Det er bare at henvende sig til klubben, så skal de nok hjælpe med det praktiske,  herunder oplyse om muligheden for skattefradrag for støttebeløbet.

Nordsjællands Veterantog er igang med at renovere kedlen på deres K-maskine og søger dertil donationer:
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=454042567790188&id=100095533449327&ref=embed_post

Citat fra: Ncard00 Dato 27/01-25, 19:19Er der nogle veterantogsklubber, hvor det er muligt blot at donere et valgfrit, enten engangs eller månedligt, beløb, uden at blive medlem?

Alle klubber er modtagelige for donationer. Om alle klubber er anerkendt af skattevæsenet således, at donationer inden for en fastsat beløbsgrænse er fradragsberettigede, ved jeg ikke, men det ved klubberne selvfølgelig selv.

Det vil normalt være muligt at øremærke donationen til et eller flere specifikke projekter.

Oversigt over klubberne kan findes her: https://veterantog.dk/veteranbaner/ .

M.v.h.
Niels

Godmorgen

Donationer til Dansk Jernbaner-Klub  er fradragsberettiget. Her skriver man bare, hvad man vil doner pengene til. Det kan være et af hovedforeningens projekter eller en af baneforeningerne.

Hilsner Keld

Citat fra: D 826 Dato 28/01-25, 06:01Donationer til Dansk Jernbaner-Klub  er fradragsberettiget. Her skriver man bare, hvad man vil doner pengene til. Det kan være et af hovedforeningens projekter eller en af baneforeningerne.

Men husk at oplyse klubben om dit CPR-nummer. Det er klubben, der indberetter til Skat; du kan ikke selv fratrække på selvangivelsen.

M.v.h.
Niels

H783-Gruppen restaurerer DSB-lokomotivet H783. I øjeblikket er vi i gang med at lave pladearbejde på tenderkassen, så den kan blive sandblæst og malet i løbet af sommeren. Se gerne på H783's hjemmeside . Vi er ved at samle pengene hertil og ethvert tilskud vil være velkomment.

Eventuelle bidrag modtages sådan:

-   Beløbet overføres til regnr. 1551 konto 6396879 Kontohaver er Dansk Jernbaneklub.
 -  VIGTIGT: I teksten mærkes overførslen med
 "H783" (så kanaliseres pengene til projektet) OG
 -  af hensyn til skattefradraget skal dit CPR-nr. anføres.

Citat fra: Ncard00 Dato 27/01-25, 19:19Jeg ønsker ikke selv nogle medlemsfordele, og har aldrig selv kørt med/tænkt mig at køre med veterantog, vil blot gerne støtte klubberne økonomisk, for at bevare traditionen om veterantog, men hvis ikke jeg tydeligt kan se, at der er et aktuelt behov for mine donationer, så er mine penge bedre brugt et andet sted.

Støtte er fin og altid velkommen, men man skal ikke glemme, at et medlemskab også er en måde at støtte en klub/forening:

Når fonde behandler ansøgning om støtte til projekter, indgår medlemsopbakning og lokal forankring som en vigtig parameter i deres vurdering. De ønsker ikke at støtte en dyr renovering, hvis der ikke efterfølgende er interesse for at vedligeholde det renoverede.

Så flere medlemmer, større gennemslagskraft. Det gør en forskel at have f.eks. 200 medlemmer i stedet for 50.

Gå op Sider:[1]
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak