Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Hvilke DSB tog til Herning, Struer osv?
Hej.
Med elektrificeringen af; Fredericia-Aarhus, Aarhus-Aalborg og Lolland-Falster, kom jeg til at spekulere over hvad DSB gør mht hvilket diesel materiel de vil køre med på de strækninger som ikke har fået kørestrøm? Fortsætter de i få år med IC3? Køber de Batteritog?

Planen er vel at de nye IC5 tog skal køre alle andre steder, sammen med Talgo til udland?
 
Ved ikke om det er blevet diskuteret her i forumet...


Der findes diskussioner, men: Vi taler om Ålborg-Frederikshavn (overtaget af Nordjyske Jernbaner for et par år siden) og Vejle-Herning-Struer (de sidste forbindelser overtages af GoCollective - hvilket borgmestrene i Herning og Struer lige har opdaget).

Der er ingen tale om at DSB skal anskaffe batteritog - at politikerne på Christiansborg så kan gå i panik, er en anden sag

Planen er ganske simpelt.
Planen er at DSB kører med Vectron und Coradia Steam (IC5) der hvor der hænger en kørelednning. Vectron trækker doppeldækker eller Talgo vogne.
De strækninger der ikke har køreledning (endnu) betjenes af andre operatører med andet materiel.
Det betyder at rejsende til København fra Viborg Skive Struer og Brande, Herning. Holstebro fremover skal skifte, ligesom dem fra Faxe, Nærum, Svendborg.

Citat fra: Thorfinn Dato 27/01-25, 10:10Planen er ganske simpelt.
Planen er at DSB kører med Vectron und Coradia Steam (IC5) der hvor der hænger en kørelednning. Vectron trækker doppeldækker eller Talgo vogne.
De strækninger der ikke har køreledning (endnu) betjenes af andre operatører med andet materiel.
Det betyder at rejsende til København fra Viborg Skive Struer og Brande, Herning. Holstebro fremover skal skifte, ligesom dem fra Faxe, Nærum, Svendborg.


Dvs at DSB stopper driften til Herning og Struer?

Citat fra: Thom32 Dato 27/01-25, 10:49
Citat fra: Thorfinn Dato 27/01-25, 10:10Planen er ganske simpelt.
Planen er at DSB kører med Vectron und Coradia Steam (IC5) der hvor der hænger en kørelednning. Vectron trækker doppeldækker eller Talgo vogne.
De strækninger der ikke har køreledning (endnu) betjenes af andre operatører med andet materiel.
Det betyder at rejsende til København fra Viborg Skive Struer og Brande, Herning. Holstebro fremover skal skifte, ligesom dem fra Faxe, Nærum, Svendborg.


Dvs at DSB stopper driften til Herning og Struer?

Ja, det sker på et tidspunkt helt af sig selv  .......

I øjeblikket er emnet til debat fordi at der har været demonstrationer mod at lyntogsforbindelsen til Struer lukker, hvilket i øjeblikket er sat til år 2029. Der er allerede en kontrakt for elektrificering men for nogle år siden havde politikerne med infrastrukturplan 2035 sat sig til at læne sig af en batteriløsning i stedet for.

Men som følge af demonstrationerne vil transportminister Thomas Danielsen (som en af de få ting jeg kan give ham ros for) nu tage emnet til debat om hvorvidt der skal ændres plan i forhold til infrastrukturplan 2035 for at få fuld elektrificering til Struer eller ej. Det ville være yderst tiltrænkt med elektrificering. En rapport der udkom fornylig som er diskuteret i en anden tråd nævner også at fuld elektrificering er den bedste samfundsøkonomiske valgmulighed blandt dem der har direkte tog til Struer inkluderet.

Totalt hjernedødt, få nu hængt de køreledninger op. Hvor svært kan det være..

Citat fra: vollensir Dato 27/01-25, 13:31Totalt hjernedødt, få nu hængt de køreledninger op. Hvor svært kan det være..

Det tror jeg kun vi alle kan blive enige om. Det er pinligt hvor langt bagude vi er i Danmark, takket være ambitionsløse politikere op igennem årene.

Gå op Sider:[1]

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak