DSB har i de sidste mange år gået efter at få "hyldevarer" i stedet for "udviklingsprojekter", men har så alligevel købt IC5 og Talgoer, hvor det viser sig, at der skal laves noget udviklingsarbejde og nogle af godkendelserne er forsinkede. Sammen med de løbende ændringer af UIC-reglerne fik det mig til at tænke på, hvorfor man ikke i højere grad tænker i typegodkendelser for tog, der så kan beholdes selvom UIC-reglerne ændrer sig for nye tog.
Det er jo lidt omsonst, at man kører rundt med 30 år gamle IC3-tog og 50 år gamle IC1-vogne, men ikke kan købe et nyt tog med et 10 år gammelt design, fordi det skal godkendes på ny. Her kunne man jo forestille sig, at man i højere grad vendte processen på hovedet, så man med en typegodkendelse fra 20XX kunne køre til 20XX + YY, og ønsker man så et ældre design må man bare acceptere, at det skal udskiftes eller fornys efter kortere tid end et nyt design.
Er jeg helt gal på den her? I flyverdenen har man jo nogle voldsomt gamle designs som 747 og 737, der så løbende bliver ændret i, så man kan få dem i forlænget/forkortet version og med nye motorer, men hvor den grundlæggende typegodkendelse er et halvt århundrede gammel. Ville der ikke være en ide i at lave noget tilsvarende med tog, sådan at man kunne lave nogle lange serier, hvor samlebåndet blev holdt i gang og risikoen ved nye designs i højere grad endte hos producenterne?