Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Udfletning øst for Ringsted i fare
Godaften i forum

Sporfletningen øst for Ringsted, der skal lave niveaufri sammenfletning af ny og gammel bane, er i fare. Den bliver for dyr i forhold til de penge, der er sat af til formålet.
TV Øst har historien her.

Hilsen
Jan P

Det er da fuldstændigt tåbeligt ikke at få sat gang i den udfletning snarest... Jeg forstår bare ikke, hvorfor visioner for infrastrukturen i Danmark skal være så middelmådige?

Det havde jo været billigere at bygge udfletningen samtidigt med anlæg af den nye bane for snart ti år siden. Men det fik et par enkelte husejere sat en stopper for, hvor det så viste sig, at de ikke havde ret til at få stoppet projektet (frit fra hukommelsen)... Suk ...

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 26/01-25, 12:33Det er da fuldstændigt tåbeligt ikke at få sat gang i den udfletning snarest... Jeg forstår bare ikke, hvorfor visioner for infrastrukturen i Danmark skal være så middelmådige?

Det havde jo været billigere at bygge udfletningen samtidigt med anlæg af den nye bane for snart ti år siden. Men det fik et par enkelte husejere sat en stopper for, hvor det så viste sig, at de ikke havde ret til at få stoppet projektet (frit fra hukommelsen)... Suk ...

Ja man ved snart ikke om man skal grine eller græde..

Sn har også lidt om historien.
De nævner bl.a også om overskridelser på Aarhus H og København H ombygningerne.


https://www.sn.dk/art6226590/ringsted-kommune/transport/sjaellandsk-station-kan-blive-en-prop-paa-hele-nettet/


Udfletning øst for Ringsted i fare
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/01-25, 16:04.
Seneste redigering: 26/01-25, 16:12 af Per Holm
Så må "man" jo bare lade være at lægge køreplaner der indebærer særlig meget trafik tværs over Ringsted.

En "forenkling" af København H med færre krydsende ruter skulle ifølge rapporter indebære rationaliseringsgevinster - det samme kunne jo tænkes at ville blive tilfældet for Ringsted.

Det rejsende folk vil vænne sig til at tog mod Fyen og Jylland som hovedregel går over Roskilde og at tog fra Sydsjælland og Tyskland som hovedregel går over Køge Nord.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Et gæt, Banedanmark har igen løst alle problemer på en gang.

Ved nogen hvad de har foreslået?

JH

Citat fra: Per Holm Dato 26/01-25, 16:04Så må "man" jo bare lade være at lægge køreplaner der indebærer særlig meget trafik tværs over Ringsted.

En "forenkling" af København H med færre krydsende ruter skulle ifølge rapporter indebære rationaliseringsgevinster - det samme kunne jo tænkes at ville blive tilfældet for Ringsted.

Det rejsende folk vil vænne sig til at tog mod Fyen og Jylland som hovedregel går over Roskilde og at tog fra Sydsjælland og Tyskland som hovedregel går over Køge Nord.
Og det er jo lige netop det spild af infrastruktur, man gerne vil undgå. Man har en flot, ny højhastighedsbane, hvorfor skulle Fynboerne og Jyderne ikke få glæde af den? Bare fordi man gang på gang har udsat en beslutning om en niveaufri udfletning fordi den bliver dyrere, for hver gang man udsætter den?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

I aftale om infrastrukturplan 2035 som er indgået hedder det;

Der gennemføres en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted for at øge kapaciteten og hastigheden
ved Ringsted for at sikre, at den fremtidige togtrafik kan afvikles hensigtsmæssigt samt for at opnå en rejsetid på én time
mellem København og Odense.


Der er tilsyneladende flere opgaver i samme og det er ikke konkret nævnt at det skal "løse konflikter" (bygges broer).

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 28/01-25, 13:31I aftale om infrastrukturplan 2035 som er indgået hedder det;

Der gennemføres en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted for at øge kapaciteten og hastigheden
ved Ringsted for at sikre, at den fremtidige togtrafik kan afvikles hensigtsmæssigt samt for at opnå en rejsetid på én time
mellem København og Odense.


Der er tilsyneladende flere opgaver i samme og det er ikke konkret nævnt at det skal "løse konflikter" (bygges broer).

JH

Kommissorium for undersøgelse af kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted

Kommissorium for undersøgelse af kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted
Baggrund
Med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 (S, V, DF, SF, RV, EL, K, NB, LA, ALT og KD) af 28. juni 2021 blev det besluttet at gennemføre en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted.
Kapacitetsudvidelsen skal sikres med en udfletningsløsning placeret øst for Ringsted, og der er afsat en økonomisk ramme på 1.635 mio. kr. (2022-priser). Med samme aftale blev der afsat 60 mio. kr. (2022-priser) til at gennemføre en undersøgelse på fase 2-niveau i henhold til ny anlægsbudgettering og en miljøkonsekvensvurdering.
Forud for Infrastrukturplan 2035 offentliggjorde Banedanmark januar 2021 en forundersøgelse på NAB fase 1-niveau af en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted. Dette skete efter en aftale i forligskredsen bag Bedre og Billigere Kollektiv Trafik (S, SF, RV, EL) november 2019 om at igangsætte en undersøgelse af, hvordan jernbaneinfrastrukturen i og ved Ringsted kan forbedres for at sikre hurtigere og mere punktlig togtrafik, samt muliggøre yderligere udvikling af togtrafikken i forbindelse med åbning af Femern Bælt-forbindelsen.
Forundersøgelsen undersøgte fem forskellige løsningsmodeller for at mindske flaskehalsen ved Ringsted. De undersøgte løsninger var en østlig udfletning, en vestlig udfletning, en nordlig omfartsbane samt en lang og en kort sydlig omfartsbane.
Opgave
Der skal gennemføres en undersøgelse på NAB fase 2-niveau og en miljøkonsekvensvurdering (VVM) af en kombineret kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted. Infrastrukturen skal designes til at muliggøre en rejsetid på maksimalt én time mellem København og Odense.
Side 2/4
NAB fase 2-undersøgelsen og miljøkonsekvensvurderingen skal omfatte følgende punkter:

Udarbejdelse af projektforslag og visualiseringer af løsninger til etablering af en niveaufri udfletning øst for Ringsted.

Udarbejdelse af anlægsoverslag for en hastighedsopgradering og de undersøgte varianter af en østlig udfletning. Anlægsoverslagene udarbejdes i henhold til ny Anlægsbudgettering og skal ligeledes omfatte forslag til anlægsproces og til økonomisk afløb.

Udarbejdelse af miljøkonsekvensvurdering.

Oplæg til køreplaner, trafikmodelberegninger, vurdering af punktlighedseffekt og samfundsøkonomiske beregninger.

Vurdering af mulige besparelsestiltag.
Undersøgelsen skal baseres på et togdriftsoplæg, som skal afspejle det forventede omfang i 2030 og frem, herunder de besluttede nye projekter i aftale om Infrastrukturplan 2035. Det skal således være konsistent med de aktuelle trafikplaner fra DSB tillagt en ekstra kanal pr. time til internationale persontog samt imødekomme den forventede godstrafikomfang i Femern Bælt-projektet. Ud over den forventede togtrafik i 2030 skal undersøgelsen også inddrage scenarier for udviklingen i togtrafikken på længere sigt, herunder i tilfælde af en øget efterspørgsel efter kanaler til internationale hurtigtog og godstog.
Vejdirektoratet, Sund & Bælt og Trafikstyrelsen er i gang med forundersøgelsen af en mulig fast forbindelse over Kattegat, hvor en linjeføring via Ringsted er en af løsningerne på landanlæg på Sjælland. Hvis der i forlængelse af forundersøgelsen træffes politisk beslutning om at fortsætte arbejdet med en fast Kattegatforbindelse, herunder linjeføringen via Ringsted, skal dette arbejde koordineres med denne undersøgelse.
Såfremt det af Banedanmark vurderes hensigtsmæssigt for projektets fremdrift at foretage en fremrykket projektering parallelt med udarbejdelse af fase 2-undersøgelsen kan Banedanmark gøre dette efter nærmere aftale med Transportministeriets departement.
Side 3/4
Banedanmark skal belyse to løsninger i form af:

En løsning, der matcher de principper for en østlige udfletning og hastighedsopgradering, som blev skitseret af Banedanmark i forundersøgelsen fra 2021, jf. figur 1.
Denne løsning kan optimeres med justeringer og tilføjelser, som øger den trafikale funktionalitet inden for en økonomiske ramme på 1.635 mio. kr.

En udvidet løsning, hvor alle krydsninger i niveau bliver elimineret, og hvor spornettet i øvrigt indrettes på at fjerne alle køreplansbindinger fra spornettet ved Ringsted.
En udvidet løsning, som eliminerer alle krydsninger i niveau, var ikke en del af forundersøgelsen fra 2021. Derfor vil det i denne fase 2-undersøgelse indledende skulle undersøges, hvordan en konfliktfri løsning mest optimalt udformes.
Det er forventningen, at en konfliktfri løsning har en større geografisk udbredelse og anlægsøkonomi. Der skal på den baggrund-i tillæg til at behandle løsningen som et enkeltstående projekt-gennemføres en undersøgelse af mulighederne for at gennemføre den østlige udfletning som en 1. etape, der senere kan udbygges til en løsning, hvor alle krydsninger i niveau elimineres.
Offentlig høring
Som en del af udarbejdelsen af fase 2-undersøgelsen fremlægges de undersøgte forslag i offentlig høring i en periode på mindst otte uger. I høringsperioden vil Banedanmark ligeledes afholde borgermøder.
Ekstern kvalitetssikring
Efter principperne i ny anlægsbudgettering om ekstern kvalitetssikring af projekter med et anlægsoverslag på mere end 250 mio. kr. vil der blive gennemført ekstern kvalitetssikring af projektet. Grundlaget for den eksterne kvalitetssikring omfatter blandt andet materiale om den tekniske udformning, anlægsoverslag med tilhørende dokumentation for mængder, risikoanalyse og samfundsøkonomiske beregninger.
Side 4/4
Tidsplan
Undersøgelsens tidsplan:

Januar 2022: Undersøgelsen bliver igangsat.

4. kvartal 2023: VVM-høring.

1. og 2. kvartal 2024: Ekstern kvalitetssikring.

3. kvartal 2024: Afrapportering af beslutningsgrundlag til forligskredsen og stillingtagen til igangsætning af anlæg.
Grænseflader og interessenter
I forbindelse med undersøgelsen skal Banedanmark inddrage relevante kommuner, styrelser, passager-og godsoperatører samt andre relevante eksterne interessenter undervejs i undersøgelsen. Dette bl.a. med henblik på rettidig koordinering af disses projekter og planer for eksempelvis byudvikling. Det forventes at der sker en bred gensidig orientering om forholdene i det aktuelle område

Ja så forstår man måske hvorfor 2 broer bliver til "5 høns".

JH

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hørve - Værslev Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak