Når vi diskuterer "Aarhus H", findes der fire slags mennesker:
1) De, der ikke aner, hvad Aarhus H er, eller hvor den ligger. Dem hører vi sjældent fra.
2) De, der bor i Solbjerg-Astrup-området syd for Aarhus og som risikerer, at få deres ejendom gennemskåret af den nye jernbane Hovedgård-Hasselager. De synes alle sammen, at det ville være smart at flytte Aarhus H ud til kløverbladskrydset (kløvebladskrydset er et motorvejskryds ca. 9,9 km vest for nuværende Aarhus H). På denne måde kan man undvære den nye bane Hovedgård-Hasselager. Siger de. Og det er jo lækkert, hvis man bor i Solbjerg-Astrup-området. Læsere af JP Aarhus vil vide, at der næppe går en uge, uden at forslaget dukker op igen-igen.
3) De, der mener, at Aarhus H skal blive liggende, hvor den gør.
4) De, der er åbne for at undersøge mulighederne for
en kort shunt tæt på nuværende Aarhus H og med bibeholdelse af nuværende Aarhus H i fuldt omfang.
Selv hører jeg til kategori 3 og 4.
Når diskussionen fra tid til anden popper op (og jeg skal nok sørge for, at den diskussion aldrig går helt død, før end jeg selv er død), er et af argumenterne, at "de fleste skal til eller fra Aarhus H - kun de færreste "rejser igennem"". Men der er aldrig blevet sat tal på. Det er der heller ikke nu, men af et ministersvar i Transportudvalget i dag er der sat procenter på:
""Så ved vi da det til næste diskussion. Citater stammer herfra:
https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/l122/spm/6/svar/1868691/2549907.pdfMed venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen