Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Togbane renoveret for 800 millioner – men flere kan ikke nå toget
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Som jeg husker den gamle køreplan var det en skæv fordeling og ikke kvartersdrift, noget med 11 og 19 minutter måske, er ikke sikker på de præcise tal, mellem togene, netop for at få togenes krydsninger til at passe. Og den gang fungerede det som jeg husker det? Men de skulle alle kun til Køge. Eller er det fordi togene fra Roskilde kommer med en forsinkelse, de tager med ned på Østbanen? Og derfor ødelægger krydsningerne?

Havde man i øvrigt færdiggjort den tunnel i sydenden af Køge station ville man heller ikke have overkørslen at tænke på, selvom den kun er for gående og cyklister nu. Tænker det også medvirker til Østbanen nogle gange må holde lidt ekstra før den er gået ned igen, hvis ikke den kommer som den skal, hvor det måske var tænkt 2 tog ind over overkørslen i en nedlukning? Det er dog kun gætværk og ikke noget jeg har observeret.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 22/01-25, 14:20Som jeg husker den gamle køreplan var det en skæv fordeling og ikke kvartersdrift, noget med 11 og 19 minutter måske, er ikke sikker på de præcise tal, mellem togene, netop for at få togenes krydsninger til at passe. Og den gang fungerede det som jeg husker det? Men de skulle alle kun til Køge. Eller er det fordi togene fra Roskilde kommer med en forsinkelse, de tager med ned på Østbanen? Og derfor ødelægger krydsningerne?

Havde man i øvrigt færdiggjort den tunnel i sydenden af Køge station ville man heller ikke have overkørslen at tænke på, selvom den kun er for gående og cyklister nu. Tænker det også medvirker til Østbanen nogle gange må holde lidt ekstra før den er gået ned igen, hvis ikke den kommer som den skal, hvor det måske var tænkt 2 tog ind over overkørslen i en nedlukning? Det er dog kun gætværk og ikke noget jeg har observeret.

Jeg har kun én køreplan fra "før verden gik af lave" med kvartersdrift. Den er fra 2014. Dengang kørte togene fra Hårlev i minuttal 10-23-40-53. I minuttal 10 og 40 var der kun ét stop undervejs og turen var sat til 11 minutter. I minuttal 23 og 53 var der to stop undervejs og turen var sat til 13 minutter.

Jeg husker heller ikke, hvordan regulariteten var dengang, eftersom jeg ikke brugte Østbanen dagligt.

Og ja, jeg har set det flere gange (og selv siddet i toget), der først har holdt stille foran den første overskæring (Strandvejen) og afventet, for så at køre lidt frem og afvente næste overskæring (den der tidligere var temmelig stor) for så endelig at holde stille for enden af spor 5 inden der kommer tilladelse til at køre i meget langsomt tempo hen mod sporstopperen. Der ryger hurtigt 2-3 minutter, før dørene kan åbnes og toget kan kaldes for ankommet.

Men Banedanmarks signalsystem kan ikke have hele skylden, for de fleste morgener kører vi først ind på Egøjes sidespor for at afvente krydsende tog, når vi ifølge køreplanen burde holde i spor 5 i Køge med åbne døre. Enhver kan sige sig selv, at det så er umuligt at nå DSBs regionaltog. Og det på trods af, at vi er kørt rettidigt fra Hårlev.

Der er så også kun afsat 11 minutter til turen og krydsning fra Hårlev til Køge - så der er tydeligvis ikke taget højde for det nye signalsystem og den markant længere tid det tager, at komme fra Østbanens egne spor/signaler og til perron i Køge. I min optik skulle der sættes mindst 6 minutter mere til turen, og så ville vi endda komme for sent flere gange om ugen.

Men det lyder jo heller ikke så godt, at Østbanen har fået 800 millioner til nye spor, men turen Hårlev-Køge tager 17 minutter. Til sammenligning var de gamle Y-tog 15 minutter om turen i deres sidste leveår. Endda med planlagt stop på alle fire mellemstationer, uden krydsningsmulighed i Egøje og uden at kunne køre 100 km/t.

Det lyder meget trist med det signalsystem, hvis det koster så meget. Det lyder jo helt dumt altså.

Citat fra: mgameing123 Dato 22/01-25, 09:13
Citat fra: Togiudlandet Dato 22/01-25, 07:34
Citat fra: Ncard00 Dato 22/01-25, 00:19
Citat fra: Togiudlandet Dato 21/01-25, 23:01
Citat fra: 1993matias Dato 21/01-25, 18:22Og igen en clickbait-overskrift. Renoveringen har intet at gøre med kort skiftetid i Køge.

På sin vis har det, for renoveringen skulle give markant hurtigere tog og kortere rejsetid fra Østbanens stationer til København. Man har så lagt en køreplan, der er umulig at holde, og dermed i virkeligheden giver samme eller længere rejsetid til Køge end før og under renoveringen for passagerer fra Faxe Ladeplads-grenen.

Det er som sådan ikke den korte skiftetid, der er problemet.

Det gælder i øvrigt også for DSB i samme område - altså en køreplan, der er umulig at holde, men det har så intet med renoveringen af Østbanen at gøre.

Nemlig, derfor skal der dobbeltspor imellem Køge og Kæge Nord, og hastighedsopgraderes på østbanen for øget stabilitet, fleksibilitet, og kapacitet.

Men på den (meget) korte bane, skal man justere køreplanen straks. Det gør Lokaltog allerede om en uge på Gribskovbanen, fordi man også der har været alt for optimistisk. Det skal man selvfølgelig også gøre på Østbanen.

Det eneste rigtige (og her skal Region Sjælland også give sig) er at opgive kvartersdrift mellem Hårlev og Køge indtil videre og lade togene til/fra hhv Rødvig og Faxe Ladeplads samles og skilles i Hårlev og køre samlet Hårlev-Roskilde og omvendt. Så får Faxe-grenen igen direkte tog til Roskilde og passagerer, der skal til København, får en fair chance for at nå DSB - også selvom de skal forcere det afskyelige, rustne kunstværk, som kaldes en bro.

Østbanen er i øvrigt hastighedsopgraderet - de kan køre 100 km/t på hele deres egen bane (altså fra lidt syd for viadukten i Køge).
Kan man ikke bare split togdriften? Så toget til Rødvig køre kun frem og tilbage til Hårlev og er tilpasset Roskilde toget mens der også køre som ekstra en tog mellem Hårlev og Køge?
Skift er gift. Det var jo hvad der var utilfredsstillende ved den gamle skånekøreplan.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 22/01-25, 19:12Det lyder meget trist med det signalsystem, hvis det koster så meget. Det lyder jo helt dumt altså.

Den eneste tidsmæssige "ulempe" der burde være med ETCS er bremsekurven ned mod sporstopperen i spor 5 - systemet skal være sikker på at toget rammer 0 km/t inden sporstopperen, hvilket resulterer i en restriktiv bremsekurve i sådanne spor. At man skal holde foran overkørsler er fejl.

Her i vest kan der også nogle gange være problemer med at køretilladelserne kommer for sent for enkelte afsnit eller at de slet ikke kommer og skal stilles manuelt.

Anders

Citat fra: Thomas123 Dato 22/01-25, 21:22
Citat fra: mgameing123 Dato 22/01-25, 09:13
Citat fra: Togiudlandet Dato 22/01-25, 07:34
Citat fra: Ncard00 Dato 22/01-25, 00:19
Citat fra: Togiudlandet Dato 21/01-25, 23:01
Citat fra: 1993matias Dato 21/01-25, 18:22Og igen en clickbait-overskrift. Renoveringen har intet at gøre med kort skiftetid i Køge.

På sin vis har det, for renoveringen skulle give markant hurtigere tog og kortere rejsetid fra Østbanens stationer til København. Man har så lagt en køreplan, der er umulig at holde, og dermed i virkeligheden giver samme eller længere rejsetid til Køge end før og under renoveringen for passagerer fra Faxe Ladeplads-grenen.

Det er som sådan ikke den korte skiftetid, der er problemet.

Det gælder i øvrigt også for DSB i samme område - altså en køreplan, der er umulig at holde, men det har så intet med renoveringen af Østbanen at gøre.

Nemlig, derfor skal der dobbeltspor imellem Køge og Kæge Nord, og hastighedsopgraderes på østbanen for øget stabilitet, fleksibilitet, og kapacitet.

Men på den (meget) korte bane, skal man justere køreplanen straks. Det gør Lokaltog allerede om en uge på Gribskovbanen, fordi man også der har været alt for optimistisk. Det skal man selvfølgelig også gøre på Østbanen.

Det eneste rigtige (og her skal Region Sjælland også give sig) er at opgive kvartersdrift mellem Hårlev og Køge indtil videre og lade togene til/fra hhv Rødvig og Faxe Ladeplads samles og skilles i Hårlev og køre samlet Hårlev-Roskilde og omvendt. Så får Faxe-grenen igen direkte tog til Roskilde og passagerer, der skal til København, får en fair chance for at nå DSB - også selvom de skal forcere det afskyelige, rustne kunstværk, som kaldes en bro.

Østbanen er i øvrigt hastighedsopgraderet - de kan køre 100 km/t på hele deres egen bane (altså fra lidt syd for viadukten i Køge).
Kan man ikke bare split togdriften? Så toget til Rødvig køre kun frem og tilbage til Hårlev og er tilpasset Roskilde toget mens der også køre som ekstra en tog mellem Hårlev og Køge?
Skift er gift. Det var jo hvad der var utilfredsstillende ved den gamle skånekøreplan.
Hvis skift er gift hvorfor kører man ikke direkte tog fra Faxe til København?

Citat fra: andersj Dato 22/01-25, 22:48
Citat fra: Frank Poulsen Dato 22/01-25, 19:12Det lyder meget trist med det signalsystem, hvis det koster så meget. Det lyder jo helt dumt altså.

Den eneste tidsmæssige "ulempe" der burde være med ETCS er bremsekurven ned mod sporstopperen i spor 5 - systemet skal være sikker på at toget rammer 0 km/t inden sporstopperen, hvilket resulterer i en restriktiv bremsekurve i sådanne spor. At man skal holde foran overkørsler er fejl.

Her i vest kan der også nogle gange være problemer med at køretilladelserne kommer for sent for enkelte afsnit eller at de slet ikke kommer og skal stilles manuelt.
Det er ikke helt korrekt. Der er et specielt design til at køre ind i en spor med en sporstopper. Sp5 i køge har en "fast løsehastighed" på 15 km/t. Så bremsekurven er lidt mere.. 'venlig'.

Citat fra: mgameing123 Dato 23/01-25, 05:45
Citat fra: Thomas123 Dato 22/01-25, 21:22
Citat fra: mgameing123 Dato 22/01-25, 09:13
Citat fra: Togiudlandet Dato 22/01-25, 07:34
Citat fra: Ncard00 Dato 22/01-25, 00:19
Citat fra: Togiudlandet Dato 21/01-25, 23:01
Citat fra: 1993matias Dato 21/01-25, 18:22Og igen en clickbait-overskrift. Renoveringen har intet at gøre med kort skiftetid i Køge.

På sin vis har det, for renoveringen skulle give markant hurtigere tog og kortere rejsetid fra Østbanens stationer til København. Man har så lagt en køreplan, der er umulig at holde, og dermed i virkeligheden giver samme eller længere rejsetid til Køge end før og under renoveringen for passagerer fra Faxe Ladeplads-grenen.

Det er som sådan ikke den korte skiftetid, der er problemet.

Det gælder i øvrigt også for DSB i samme område - altså en køreplan, der er umulig at holde, men det har så intet med renoveringen af Østbanen at gøre.

Nemlig, derfor skal der dobbeltspor imellem Køge og Kæge Nord, og hastighedsopgraderes på østbanen for øget stabilitet, fleksibilitet, og kapacitet.

Men på den (meget) korte bane, skal man justere køreplanen straks. Det gør Lokaltog allerede om en uge på Gribskovbanen, fordi man også der har været alt for optimistisk. Det skal man selvfølgelig også gøre på Østbanen.

Det eneste rigtige (og her skal Region Sjælland også give sig) er at opgive kvartersdrift mellem Hårlev og Køge indtil videre og lade togene til/fra hhv Rødvig og Faxe Ladeplads samles og skilles i Hårlev og køre samlet Hårlev-Roskilde og omvendt. Så får Faxe-grenen igen direkte tog til Roskilde og passagerer, der skal til København, får en fair chance for at nå DSB - også selvom de skal forcere det afskyelige, rustne kunstværk, som kaldes en bro.

Østbanen er i øvrigt hastighedsopgraderet - de kan køre 100 km/t på hele deres egen bane (altså fra lidt syd for viadukten i Køge).
Kan man ikke bare split togdriften? Så toget til Rødvig køre kun frem og tilbage til Hårlev og er tilpasset Roskilde toget mens der også køre som ekstra en tog mellem Hårlev og Køge?
Skift er gift. Det var jo hvad der var utilfredsstillende ved den gamle skånekøreplan.
Hvis skift er gift hvorfor kører man ikke direkte tog fra Faxe til København?

Jeg ved ikke, hvor seriøst, det var, men da der for nogle år siden (og vel stadig i dag) er tanker om at lade Lokaltogs tog fra Odsherred køre direkte til København, så kunne man jo sagtens koble Rødvig eller Faxe Ladeplads-toget på i Roskilde. Eller sagtens og sagtens, de Lint, der kører er formentlig så forskellige, at det i virkelighedens verden ikke kan lade sig gøre. Men måske med fremtidig materiel.

Uanset hvad, så vil skift ofte være nødvendige, men det gælder om at minimere dem. Jeg tror aldrig Østbanen med direkte tog vil kunne gøre det hurtigere end hvis man skifter til DSBs regionaltog i Køge. Her gælder det så bare om, at få lavet realistiske køreplaner, så det også er muligt at skifte i Køge.

Og nej, Lint/Østbanen får næppe lov til at køre ad ny bane, og med skift til regionaltoget i Køge, så vil du være i København nogenlunde samtidig med, at Østbanen når Roskilde.

Jeg synes faktisk også det er en ok tid, som det ser ud på papiret lige nu. Det er vildt konkurrencedygtigt med bilen, at man kan komme fra Faxe Ladeplads til København H på 69 minutter - hvis altså køreplanen kunne holdes. Det skal man så have fikset hurtigst muligt, så ikke folk skrider over i bilen og aldrig kommer tilbage til toget.

Citat fra: IJnte Dato 23/01-25, 09:10
Citat fra: andersj Dato 22/01-25, 22:48
Citat fra: Frank Poulsen Dato 22/01-25, 19:12Det lyder meget trist med det signalsystem, hvis det koster så meget. Det lyder jo helt dumt altså.

Den eneste tidsmæssige "ulempe" der burde være med ETCS er bremsekurven ned mod sporstopperen i spor 5 - systemet skal være sikker på at toget rammer 0 km/t inden sporstopperen, hvilket resulterer i en restriktiv bremsekurve i sådanne spor. At man skal holde foran overkørsler er fejl.

Her i vest kan der også nogle gange være problemer med at køretilladelserne kommer for sent for enkelte afsnit eller at de slet ikke kommer og skal stilles manuelt.
Det er ikke helt korrekt. Der er et specielt design til at køre ind i en spor med en sporstopper. Sp5 i køge har en "fast løsehastighed" på 15 km/t. Så bremsekurven er lidt mere.. 'venlig'.

Det er vildt, at vi har overlevet at køre ind på spor 5 tidligere, med kun et menneske til at styre toget forrest - og jeg kan ikke mindes, at Grisen nogensinde har ramt sporstopperen  ;D

Hvad gør S-toget egentlig? Det er ikke min opfattelse, at S-toget kører lige så langsomt på så langt stræk ind på spor 6 og 7, men jeg kan jo tage fejl.

Citat fra: Togiudlandet Dato 23/01-25, 09:17Jeg ved ikke, hvor seriøst, det var, men da der for nogle år siden (og vel stadig i dag) er tanker om at lade Lokaltogs tog fra Odsherred køre direkte til København, så kunne man jo sagtens koble Rødvig eller Faxe Ladeplads-toget på i Roskilde. Eller sagtens og sagtens, de Lint, der kører er formentlig så forskellige, at det i virkelighedens verden ikke kan lade sig gøre. Men måske med fremtidig materiel.

Lokaltog har faktisk brugt tid og penge på at få ensrettet alle deres LINT'er, så de alle kan kobles og køre sammen - også selvom de er leveret af flere omgange. Så hos dem er en LINT bare en LINT, uanset om den er rød eller gul eller normalt kører i Odsherred eller Nordsjælland.

Citat fra: Togiudlandet Dato 23/01-25, 09:17
Citat fra: mgameing123 Dato 23/01-25, 05:45
Citat fra: Thomas123 Dato 22/01-25, 21:22
Citat fra: mgameing123 Dato 22/01-25, 09:13
Citat fra: Togiudlandet Dato 22/01-25, 07:34
Citat fra: Ncard00 Dato 22/01-25, 00:19
Citat fra: Togiudlandet Dato 21/01-25, 23:01
Citat fra: 1993matias Dato 21/01-25, 18:22Og igen en clickbait-overskrift. Renoveringen har intet at gøre med kort skiftetid i Køge.

På sin vis har det, for renoveringen skulle give markant hurtigere tog og kortere rejsetid fra Østbanens stationer til København. Man har så lagt en køreplan, der er umulig at holde, og dermed i virkeligheden giver samme eller længere rejsetid til Køge end før og under renoveringen for passagerer fra Faxe Ladeplads-grenen.

Det er som sådan ikke den korte skiftetid, der er problemet.

Det gælder i øvrigt også for DSB i samme område - altså en køreplan, der er umulig at holde, men det har så intet med renoveringen af Østbanen at gøre.

Nemlig, derfor skal der dobbeltspor imellem Køge og Kæge Nord, og hastighedsopgraderes på østbanen for øget stabilitet, fleksibilitet, og kapacitet.

Men på den (meget) korte bane, skal man justere køreplanen straks. Det gør Lokaltog allerede om en uge på Gribskovbanen, fordi man også der har været alt for optimistisk. Det skal man selvfølgelig også gøre på Østbanen.

Det eneste rigtige (og her skal Region Sjælland også give sig) er at opgive kvartersdrift mellem Hårlev og Køge indtil videre og lade togene til/fra hhv Rødvig og Faxe Ladeplads samles og skilles i Hårlev og køre samlet Hårlev-Roskilde og omvendt. Så får Faxe-grenen igen direkte tog til Roskilde og passagerer, der skal til København, får en fair chance for at nå DSB - også selvom de skal forcere det afskyelige, rustne kunstværk, som kaldes en bro.

Østbanen er i øvrigt hastighedsopgraderet - de kan køre 100 km/t på hele deres egen bane (altså fra lidt syd for viadukten i Køge).
Kan man ikke bare split togdriften? Så toget til Rødvig køre kun frem og tilbage til Hårlev og er tilpasset Roskilde toget mens der også køre som ekstra en tog mellem Hårlev og Køge?
Skift er gift. Det var jo hvad der var utilfredsstillende ved den gamle skånekøreplan.
Hvis skift er gift hvorfor kører man ikke direkte tog fra Faxe til København?

Jeg ved ikke, hvor seriøst, det var, men da der for nogle år siden (og vel stadig i dag) er tanker om at lade Lokaltogs tog fra Odsherred køre direkte til København, så kunne man jo sagtens koble Rødvig eller Faxe Ladeplads-toget på i Roskilde. Eller sagtens og sagtens, de Lint, der kører er formentlig så forskellige, at det i virkelighedens verden ikke kan lade sig gøre. Men måske med fremtidig materiel.

Uanset hvad, så vil skift ofte være nødvendige, men det gælder om at minimere dem. Jeg tror aldrig Østbanen med direkte tog vil kunne gøre det hurtigere end hvis man skifter til DSBs regionaltog i Køge. Her gælder det så bare om, at få lavet realistiske køreplaner, så det også er muligt at skifte i Køge.

Og nej, Lint/Østbanen får næppe lov til at køre ad ny bane, og med skift til regionaltoget i Køge, så vil du være i København nogenlunde samtidig med, at Østbanen når Roskilde.

Jeg synes faktisk også det er en ok tid, som det ser ud på papiret lige nu. Det er vildt konkurrencedygtigt med bilen, at man kan komme fra Faxe Ladeplads til København H på 69 minutter - hvis altså køreplanen kunne holdes. Det skal man så have fikset hurtigst muligt, så ikke folk skrider over i bilen og aldrig kommer tilbage til toget.

I den bedste af alle verdener... ville det selvfølgelig være rart for folk fra Stevns, hvis deres tog fortsatte mod København.

Virkeligheden er - ud over de praktiske materieludfordringer - at man er nødt til at prioritere, hvilke tog, der skal være plads til på Kbh H og sporene derind. Og der er toget fra Næstved til enhver tid en bedre kandidat. Læg dertil til, at kommer man fra Næstved har man allerede en god forbindelse til Roskilde, og det derfor ikke giver så meget mening, at det tog skulle fortsætte ad Lille Syd i stedet (som jeg godt ved man gjorde før i tiden, men der var jo heller ikke andre spor ud over S-banen).

Lidt anderledes forholder det sig med især Nykøbing Sj, da det her ville være oplagt at koble med et Kalundborgtog i Holbæk. Man ville altså ikke få flere tog ind mod Kbh, men blot udnyttet kapaciteten på det yderste stykke bedre ved at splitte og samle det. Det vil dog kræve nyt materiel. Noget lignende ville man være nødt til at gøre fra Lolland, da det ikke vil give mening at køre et tog med den længde, der skal bruges på Sjælland, hele vejen til Nakskov. Den løsning virker mindre oplagt i Køge, og samtidig vil man have Roskildegrenen til at hænge og dingle.

Citat fra: Togiudlandet Dato 23/01-25, 09:17
Citat fra: mgameing123 Dato 23/01-25, 05:45
Citat fra: Thomas123 Dato 22/01-25, 21:22
Citat fra: mgameing123 Dato 22/01-25, 09:13
Citat fra: Togiudlandet Dato 22/01-25, 07:34
Citat fra: Ncard00 Dato 22/01-25, 00:19
Citat fra: Togiudlandet Dato 21/01-25, 23:01
Citat fra: 1993matias Dato 21/01-25, 18:22Og igen en clickbait-overskrift. Renoveringen har intet at gøre med kort skiftetid i Køge.

På sin vis har det, for renoveringen skulle give markant hurtigere tog og kortere rejsetid fra Østbanens stationer til København. Man har så lagt en køreplan, der er umulig at holde, og dermed i virkeligheden giver samme eller længere rejsetid til Køge end før og under renoveringen for passagerer fra Faxe Ladeplads-grenen.

Det er som sådan ikke den korte skiftetid, der er problemet.

Det gælder i øvrigt også for DSB i samme område - altså en køreplan, der er umulig at holde, men det har så intet med renoveringen af Østbanen at gøre.

Nemlig, derfor skal der dobbeltspor imellem Køge og Kæge Nord, og hastighedsopgraderes på østbanen for øget stabilitet, fleksibilitet, og kapacitet.

Men på den (meget) korte bane, skal man justere køreplanen straks. Det gør Lokaltog allerede om en uge på Gribskovbanen, fordi man også der har været alt for optimistisk. Det skal man selvfølgelig også gøre på Østbanen.

Det eneste rigtige (og her skal Region Sjælland også give sig) er at opgive kvartersdrift mellem Hårlev og Køge indtil videre og lade togene til/fra hhv Rødvig og Faxe Ladeplads samles og skilles i Hårlev og køre samlet Hårlev-Roskilde og omvendt. Så får Faxe-grenen igen direkte tog til Roskilde og passagerer, der skal til København, får en fair chance for at nå DSB - også selvom de skal forcere det afskyelige, rustne kunstværk, som kaldes en bro.

Østbanen er i øvrigt hastighedsopgraderet - de kan køre 100 km/t på hele deres egen bane (altså fra lidt syd for viadukten i Køge).
Kan man ikke bare split togdriften? Så toget til Rødvig køre kun frem og tilbage til Hårlev og er tilpasset Roskilde toget mens der også køre som ekstra en tog mellem Hårlev og Køge?
Skift er gift. Det var jo hvad der var utilfredsstillende ved den gamle skånekøreplan.
Hvis skift er gift hvorfor kører man ikke direkte tog fra Faxe til København?

Jeg ved ikke, hvor seriøst, det var, men da der for nogle år siden (og vel stadig i dag) er tanker om at lade Lokaltogs tog fra Odsherred køre direkte til København, så kunne man jo sagtens koble Rødvig eller Faxe Ladeplads-toget på i Roskilde. Eller sagtens og sagtens, de Lint, der kører er formentlig så forskellige, at det i virkelighedens verden ikke kan lade sig gøre. Men måske med fremtidig materiel.

Uanset hvad, så vil skift ofte være nødvendige, men det gælder om at minimere dem. Jeg tror aldrig Østbanen med direkte tog vil kunne gøre det hurtigere end hvis man skifter til DSBs regionaltog i Køge. Her gælder det så bare om, at få lavet realistiske køreplaner, så det også er muligt at skifte i Køge.

Og nej, Lint/Østbanen får næppe lov til at køre ad ny bane, og med skift til regionaltoget i Køge, så vil du være i København nogenlunde samtidig med, at Østbanen når Roskilde.

Jeg synes faktisk også det er en ok tid, som det ser ud på papiret lige nu. Det er vildt konkurrencedygtigt med bilen, at man kan komme fra Faxe Ladeplads til København H på 69 minutter - hvis altså køreplanen kunne holdes. Det skal man så have fikset hurtigst muligt, så ikke folk skrider over i bilen og aldrig kommer tilbage til toget.
Jeg tænkt måske kunne DSB overtage driften med batteritog.

DSB har vist ikke nogen batteritog?

JH

Uanset at der også er folk fra Østbanen, der skal videre mod København fra Køge, ville man vel overordnet ende et ret dumt sted, hvis man vil forbinde Østbanen med den ny bane, da man så skal have tog, der både kan køre ret hurtigt mellem Køge Nord og Kbh S og på batteri på Østbanen. Det giver så en fordyrelse ift nu, hvor man kan køre med elektriske tog Næstved–Køge–København og så med batteritog på Østbanen og videre til Roskilde, hvor hastigheden og stopmønsteret er meget ens.

Der vil altid være nogle, der skal skifte, og så bliver de direkte tog bestemt af driftsmæssige hensyn. Det har man jo også set på S-banen, hvor linje H og H+ i gamle dage kørte Frederikssund–Farum, uanset at det er en ret stor omvej at køre hele vejen. Man har også set det med Kystbanen og Øresundstrafikken, der har hængt sammen, da man ikke havde et elektrisk regionaltogssystem på Sjælland, Kystbanetogene kunne fortsætte ud på – det har man så nu og så giver det mere mening at lade Kystbanetogene køre videre til Roskilde og Næstved/Holbæk, uanset at nogle er sure over at miste den direkte forbindelse til lufthavnen.

Skal man sende togene fra Østbanen køre videre fra Roskilde eller til et andet sted fra Køge, skal der givetvist findes et behov for et nyt tog, hvor Østbanens tog kan fungere. Det kunne så være Ring Syd eller på en ny bane Roskilde–Hillerød(–Helsingør), men ellers er det vist meget fint, at de bare kører som de gør nu.

Gå op Sider: 1 [2] 3

... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak