Citat fra: Frank Poulsen Dato 22/01-25, 14:20Som jeg husker den gamle køreplan var det en skæv fordeling og ikke kvartersdrift, noget med 11 og 19 minutter måske, er ikke sikker på de præcise tal, mellem togene, netop for at få togenes krydsninger til at passe. Og den gang fungerede det som jeg husker det? Men de skulle alle kun til Køge. Eller er det fordi togene fra Roskilde kommer med en forsinkelse, de tager med ned på Østbanen? Og derfor ødelægger krydsningerne?
Havde man i øvrigt færdiggjort den tunnel i sydenden af Køge station ville man heller ikke have overkørslen at tænke på, selvom den kun er for gående og cyklister nu. Tænker det også medvirker til Østbanen nogle gange må holde lidt ekstra før den er gået ned igen, hvis ikke den kommer som den skal, hvor det måske var tænkt 2 tog ind over overkørslen i en nedlukning? Det er dog kun gætværk og ikke noget jeg har observeret.
Jeg har kun én køreplan fra "før verden gik af lave" med kvartersdrift. Den er fra 2014. Dengang kørte togene fra Hårlev i minuttal 10-23-40-53. I minuttal 10 og 40 var der kun ét stop undervejs og turen var sat til 11 minutter. I minuttal 23 og 53 var der to stop undervejs og turen var sat til 13 minutter.
Jeg husker heller ikke, hvordan regulariteten var dengang, eftersom jeg ikke brugte Østbanen dagligt.
Og ja, jeg har set det flere gange (og selv siddet i toget), der først har holdt stille foran den første overskæring (Strandvejen) og afventet, for så at køre lidt frem og afvente næste overskæring (den der tidligere var temmelig stor) for så endelig at holde stille for enden af spor 5 inden der kommer tilladelse til at køre i meget langsomt tempo hen mod sporstopperen. Der ryger hurtigt 2-3 minutter, før dørene kan åbnes og toget kan kaldes for ankommet.
Men Banedanmarks signalsystem kan ikke have hele skylden, for de fleste morgener kører vi først ind på Egøjes sidespor for at afvente krydsende tog, når vi ifølge køreplanen burde holde i spor 5 i Køge med åbne døre. Enhver kan sige sig selv, at det så er umuligt at nå DSBs regionaltog. Og det på trods af, at vi er kørt rettidigt fra Hårlev.
Der er så også kun afsat 11 minutter til turen og krydsning fra Hårlev til Køge - så der er tydeligvis ikke taget højde for det nye signalsystem og den markant længere tid det tager, at komme fra Østbanens egne spor/signaler og til perron i Køge. I min optik skulle der sættes mindst 6 minutter mere til turen, og så ville vi endda komme for sent flere gange om ugen.
Men det lyder jo heller ikke så godt, at Østbanen har fået 800 millioner til nye spor, men turen Hårlev-Køge tager 17 minutter. Til sammenligning var de gamle Y-tog 15 minutter om turen i deres sidste leveår. Endda med planlagt stop på alle fire mellemstationer, uden krydsningsmulighed i Egøje og uden at kunne køre 100 km/t.