Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Region Sjælland vil have direkte togforbindelser til København fra Nakskov
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Region Sjælland har fået nej fra DSB og trafikministeren til et ønske om direkte myldretidstog fra Nakskov til København. Men regionen vil ikke opgive tanken, og der er ligeledes et ønske om direkte tog fra Nykøbing Sjælland til København.
TV2 Øst har et indlæg om sagen, se her.

Jeg kan godt forstå at DSB og derfor transportministeren ikke kan gå med til det. Det er jo helt rigtigt at DSB ikke kommer til at have nogle tog der kan kører på Lollandsbanen når dieseltogene udfases.

Interessant at det nævnes at man er åbne for at undersøge selv at stå for driften når DSB ikke kan. Mon ikke man finder frem til at det vil være for dyrt for regionen at betale for nye tog til det formål. Man skal jo også finde penge til at udskifte dieselflåden på lokalbanerne før eller senere.

Den er på dagsordenen til et Region Sjælland udvalgsmøde i næste uge.

Se mere her Region Sjællands Udvalgsmøde

Her kan bl.a. ses DSBs svar til Transportministeren.

Notatet fra DSB er vel langt hen ad vejen fint nok, da man beskriver forskellige løsninger på trods af at det ikke anbefales.

Da DSB kørte til Skagen i sommeren 2013 var der også et problem med den langsomme afgangsprocedure kombineret med at IC3 ikke har stopknapper, så der skulle standses ved alle stop undervejs. Det kostede 10 minutters forsinkelse på den tur jeg var med: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=66464

Men det var også før man begyndte at køre enmandsbetjening med IC3. I dag kan det gå lidt hurtigere, såfremt standsningsstederne kan godkendes til enmandsbetjening med IC3.

Så man løber hurtigt ind i mange udfordringer, i forhold til at man blot sparer et togskifte. Der er heller ikke nogen lavgulvssektion i IC3.

Kravet om 160 km/t og optionen på 10 ekstra tog på de nye batteritog til Lokaltog var så vidt jeg ved også for at man kunne have muligheden for at køre direkte til København fra eksempelvis Holbæk, Roskilde eller Nykøbing F. Men i hvert fald fra Nykøbing F vil man ikke kunne nå hurtigere til København end DSB der kører 180 km/t og "snart" 200 km/t mellem Nykøbing F og København H.

Man kan også diskutere effekterne af bare at lave et forsøg, når man ikke på nogen realistisk måde kan lave en permanent løsning bagefter.

Anders

Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/01-25, 19:55Jeg kan godt forstå at DSB og derfor transportministeren ikke kan gå med til det. Det er jo helt rigtigt at DSB ikke kommer til at have nogle tog der kan kører på Lollandsbanen når dieseltogene udfases.

Interessant at det nævnes at man er åbne for at undersøge selv at stå for driften når DSB ikke kan. Mon ikke man finder frem til at det vil være for dyrt for regionen at betale for nye tog til det formål. Man skal jo også finde penge til at udskifte dieselflåden på lokalbanerne før eller senere.
Specielt når de får en milliard dyr regning i 2030'erne til sporfornyelse, så bliver det umuligt regionen selv som finansierer det.

Jeg er nysgerrig, hvor mange tager overhovedet toget hele vejen til Kbh fra stationer på Lollandsbanen? Kan sagtens følge nogen gør til Vordingborg eller Næstved måske, men hele vejen til Kbh er vel ikke så mange når det kommer til stykket? Måske man kunne nøjes med til Næstved? Der tænker jeg også der vil være sporplads nok til, hvorimod Kbh nok ikke bliver nemt i myldretiden, kunne jeg forestille mig, hvis det skal være ekstra tog.

Ærgerligt at IC2 og IC3 ikke kan køre sammen. Så ville en IC2 fra Nakskov koble med en IC3 i Nykøbing, og køre sammen mod København.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 19/01-25, 09:19Jeg er nysgerrig, hvor mange tager overhovedet toget hele vejen til Kbh fra stationer på Lollandsbanen? Kan sagtens følge nogen gør til Vordingborg eller Næstved måske, men hele vejen til Kbh er vel ikke så mange når det kommer til stykket? Måske man kunne nøjes med til Næstved? Der tænker jeg også der vil være sporplads nok til, hvorimod Kbh nok ikke bliver nemt i myldretiden, kunne jeg forestille mig, hvis det skal være ekstra tog.

Alt andet lige vil en direkte forbindelse have flere rejsende end med et eller flere skift undervejs. Jeg tror ikke, det handler om at betjene de rejsende, der allerede er. Det handler nok mere om at skabe nye rejsemønstre. Direkte tog til København gør Lolland mere attraktivt.

Citat fra: bastholm Dato 19/01-25, 11:15Ærgerligt at IC2 og IC3 ikke kan køre sammen. Så ville en IC2 fra Nakskov koble med en IC3 i Nykøbing, og køre sammen mod København.
Mere kedeligt at vi ikke har noget i den planlagte fremtid der kan det.
Ic2+3 er det fordi det er nogen andre ic2'er?

Citat fra: RasmusD Dato 19/01-25, 12:14Alt andet lige vil en direkte forbindelse have flere rejsende end med et eller flere skift undervejs. Jeg tror ikke, det handler om at betjene de rejsende, der allerede er. Det handler nok mere om at skabe nye rejsemønstre. Direkte tog til København gør Lolland mere attraktivt.

Det er bare sjovt hvordan man landspolitisk aktivt har fravalgt direkte forbindelser igennem de sidste 10 år og samtidigt har Region Sjælland kæmpet for at genskabe direkte tog fra både Nykøbing Sjælland og Nakskov.
Men nu eksistere Region Sjælland formodentligt snart ikke mere og hvad sker der så?

Citat fra: lomse Dato 19/01-25, 12:29
Citat fra: bastholm Dato 19/01-25, 11:15Ærgerligt at IC2 og IC3 ikke kan køre sammen. Så ville en IC2 fra Nakskov koble med en IC3 i Nykøbing, og køre sammen mod København.
Mere kedeligt at vi ikke har noget i den planlagte fremtid der kan det.
Ic2+3 er det fordi det er nogen andre ic2'er?

Lokaltogs IC2'ere har ikke de nødvendige computersystemer til at køre sammen med IC3. Man kunne godt have bygget dem ind, dengang togene blev fremstillet, men det blev fravalgt af prishensyn, da man vurderede at der ikke ville blive brug for dem (og det havde man jo sådan set ret i)

Citat fra: Time will tell Dato 19/01-25, 12:45Det er bare sjovt hvordan man landspolitisk aktivt har fravalgt direkte forbindelser igennem de sidste 10 år og samtidigt har Region Sjælland kæmpet for at genskabe direkte tog fra både Nykøbing Sjælland og Nakskov.
Men nu eksistere Region Sjælland formodentligt snart ikke mere og hvad sker der så?

Mon ikke at den nye region også vil være en, der politisk prioriterer kollektiv transport i det omfang, det nu kan lade sig gøre, og så slår på tromme for mere kollektiv transport i det øvrige. Det virker oplagt at få de her byer koblet bedre på det store net. Lokaltog har overtaget kørslen på Roskilde–Køge og der har været snak om, at hvis de direkte tog til Nykøbing Sjælland skulle kobles med togene til Kalundborg, som Lokaltog derfor også skulle overtage.

Sammenholdt med, at DSB ikke har skrevet kontrakt på samtlige af deres nye tog kunne man jo godt forestille sig en situation, hvor man lod mere af togkørslen på Sjælland blive overtaget af regionen, selvom man så nok skulle kalde det noget andet end Lokaltog – Regionstog eller Sjællandstog f.x.

Citat fra: mpp Dato 19/01-25, 14:34
Citat fra: Time will tell Dato 19/01-25, 12:45Det er bare sjovt hvordan man landspolitisk aktivt har fravalgt direkte forbindelser igennem de sidste 10 år og samtidigt har Region Sjælland kæmpet for at genskabe direkte tog fra både Nykøbing Sjælland og Nakskov.
Men nu eksistere Region Sjælland formodentligt snart ikke mere og hvad sker der så?

Mon ikke at den nye region også vil være en, der politisk prioriterer kollektiv transport i det omfang, det nu kan lade sig gøre, og så slår på tromme for mere kollektiv transport i det øvrige. Det virker oplagt at få de her byer koblet bedre på det store net. Lokaltog har overtaget kørslen på Roskilde–Køge og der har været snak om, at hvis de direkte tog til Nykøbing Sjælland skulle kobles med togene til Kalundborg, som Lokaltog derfor også skulle overtage.

Sammenholdt med, at DSB ikke har skrevet kontrakt på samtlige af deres nye tog kunne man jo godt forestille sig en situation, hvor man lod mere af togkørslen på Sjælland blive overtaget af regionen, selvom man så nok skulle kalde det noget andet end Lokaltog – Regionstog eller Sjællandstog f.x.

Mulighederne er mange, men begge de nævnte muligheder stille de nuværende rejsende der ikke skal til/fra Nykøbing Sj. eller Nakskov ringere.

Når den nye Storstrømsbro tages i brug er der stort set mindst 200 km/t hele vejen fra København til Nykøbing F. Så hvis Lokaltog kommer med deres 160 km/t tog så vil det give længere rejsetid og derudover så er de største hurtigtog så store at der skal kobles 4, 5 eller 6 af de nu bestilte batteritog sammen for at have pladser nok i de største myldretidstog.

Til Nykøbing Sj. giver det lidt bedre mening da der kun er "lidt" 180 km/t mellem København og Roskilde samt at det hidtidigt har givet fin mening at splitte toget i Holbæk i forhold til passagerstrømmende selvom det så koster noget koblingstid mod København.
"Problemet" er så at Kalundborg er ved at vokse i så hastig fart at man nok kommer for sent nu.

Hej alle

Husk at dobbeltdækkertogene kun må køre 160 km/t. Det bliver vel dem der tager det meste af pendlertrafikken, når Ny Storstrømsbro er åbnet for togene.
Så farten bliver ikke så høj som 200 km/t på de fleste tog. Undervejs er der flere overhalingsmuligheder mellem Nykøbing og Ringsted. (Vordingborg, Lundby med perron og mellem Glumsø og Ringsted uden perron.

Med venlig hilsen
Jan P

Citat fra: JaPa Dato 19/01-25, 20:42Hej alle

Husk at dobbeltdækkertogene kun må køre 160 km/t. Det bliver vel dem der tager det meste af pendlertrafikken, når Ny Storstrømsbro er åbnet for togene.
Så farten bliver ikke så høj som 200 km/t på de fleste tog. Undervejs er der flere overhalingsmuligheder mellem Nykøbing og Ringsted. (Vordingborg, Lundby med perron og mellem Glumsø og Ringsted uden perron.

Med venlig hilsen
Jan P

Mon ikke der er en god sandsynlighed for at IC5 sættes ind til Nykøbing F. og Slagelse, og dobbeltdækkerne gemmes til Næstved, Holbæk og Helsingør?

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider:[1] 2 3 4
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak