Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Region Sjælland vil have direkte togforbindelser til København fra Nakskov
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Er der mulighed for, at folk fra Lolland kan få et tidsindstillet togskift et sted fra et Lollandbanenstog til et DSB-tog? Denne situation ser ud til at være et perfekt eksempel, hvor et pålideligt og komfortabelt togskift vil spare alle for mange penge.

Citat fra: Jens Hansen Dato 21/01-25, 08:35Dvs. en 4 vogns stamme med EB står (stod) i ca. 75 mio. kr.

Synes måske klogt, men måske lidt "som at tisse i bukserne".

Men det nye værksted i Næstved kan storregion Sjælland vel overtage, hvis det ender med at de skal køre regionaltrafikken på Sjælland.

JH

Men hvad var alternativet? Måske man kunne have forlænget lejen af vognene og beholdt ME'erne, måske skulle man købe dem for at beholde dem. Nye tog var ikke en mulighed så længe hverken Sydbanen eller Nordvestbanen ikke var elektrificeret.

Værkstedet i Mogenstrup er delt op i hhv. et lokomotivværksted til EB'erne og et vognværksted til Talgo og dobbeltdækkerne.

Anders

Citat fra: andersj Dato 21/01-25, 12:01
Citat fra: Jens Hansen Dato 21/01-25, 08:35Dvs. en 4 vogns stamme med EB står (stod) i ca. 75 mio. kr.

Synes måske klogt, men måske lidt "som at tisse i bukserne".

Men det nye værksted i Næstved kan storregion Sjælland vel overtage, hvis det ender med at de skal køre regionaltrafikken på Sjælland.

JH

Men hvad var alternativet? Måske man kunne have forlænget lejen af vognene og beholdt ME'erne, måske skulle man købe dem for at beholde dem. Nye tog var ikke en mulighed så længe hverken Sydbanen eller Nordvestbanen ikke var elektrificeret.

Værkstedet i Mogenstrup er delt op i hhv. et lokomotivværksted til EB'erne og et vognværksted til Talgo og dobbeltdækkerne.

Det går liiige hurtigt nok med konklusionerne omkring dobbeltdækkere og lok.
Der er diskuteret, tilbudt, afvist og vedtaget mange ting gennem de seneste 15 års tid. Det kan opsummeres i at:
DSB har fået tilbudt at lease nye diesellok til en attraktiv markedspris (da disse ville kunne anvendes til jernbanegods med ETCS og STM i takt med elektrificeringen). Der var endda et tilbud på løbende udskiftning af diesel til el inkl forkøbsret osv osv. Der var også flere forslag, hvor ME blev moderniseret og kørte til DSB gradvist ville erstatte dem.

DSB har også selv undersøgt både Siemens ER 20, TRAXX DE, Vossloh Euro 4000 (TRM har lavet en rapport om alternative materielstrategier). I 2009 var der en del diskussion om at annullere hele IC4 kontrakten og købe lok+vogne...

DSB har fået tilbudt nye DD vogne mange gange - og har også fået penge af Folketinget til køb af 100 nye vogne ekstra og 14 nye ellok. Pengene blev alene brugt til at indkøbe de brugte allerede indlejede vogne. Der er også forespurgt på flere styrevogne og vogne med høj indstigning.

DSB har også fået tilbudt (og forespurgt) på "IC2" stammer, både med BR 146 og senere BR 147 med fem DD-vogne. Prisen var under 100 mio DKK pr togstamme inkl ETCS og STM (altså helt tilbage til 146 ideen). Ideen med 146 var iøvrigt at erstatte EA og kunne køre EuroNight helt til Hannover, så toget ville give overskud (da man ikke betalte for at have en DB 101 stående i Pa hele dagen).

Da DB kontrakterne principielt var gældende for alle DB ejede selskaber, har der også været undersøgelser af at lade Arriva overtage dele af trafikken med IC2 stammer.

Det er altså helt bevidste valg, at man er hvor man er nu. Og det er jo ikke så skidt endda.
Men man kunne snildt have haft mindst 44 fem-vogns dobbeltdækkerstammer med el hhv diesellokomotiver ( der kunne udskiftes til el, når elektrificeringen kom). Man har aktivt valgt anderledes, og det må man jo gerne.

For god ordens skyld har der tilmed været undersøgelser af at indsætte DB IR vogne i myldretidsløb fra Kalundborg og Nykøbing F, hvor man "traditionelt" kørte tre om morgenen og tre om eftermiddagen, inden togene blev fjernet (og sikkert er kommet igen som noget andet siden).

Dobbeltdækkerstammer har iøvrigt været undersøgt til Nakskov (herunder til/frakobling af diesellok foran el lok i Nykøbing F) og sågar på HTJ - endda i vildeste udgave med Lokaltog MX i hver ende. Ligesom hele projektet med "System 3" og andre myldretidstog til Sverige med DD vogne. DSB har endda selv en gang snakket om at køre med egne DD vogne til Stockholm (...hvis Snälltåget begyndte at køre til Aarhus)

/Lasse



...og bare for at afspore debatten endnu mere:

Hvis man udnytter infrastrukturen (den planlagte hastighed) og kan "nøjes" med UIC køretidstillæg, kan man køre København H - Skaskøbing på lige omkring en time med stop i København Syd, Næstved og Nykøbing F....

160 km/t med færre stop er iøvrigt rigeligt til den af DSB annoncerede rejsetid med maks 200 km/t.

/Lasse

Citat fra: andersj Dato 20/01-25, 19:33Med de priser DSB købte dobbeltdækkervognene for, så har man ikke rigtig noget valg. De kan ikke sælges og de kan heller ikke udrangeres uden at man skal sluge en kæmpe nedskrivning.

2009-serien købte Railpool for 12.488.888 kr. pr. vogn fra Bombardier
DSB købte så 2009-serien fra Railpool i 2013 for 14.108.695 kr. pr. vogn (ja, dyrere end nyprisen)

2002-serien købte Porterbrook for 10,1 mio. kr. pr. vogn fra Bombardier og på et tidspunkt omkring 2014-2017 købte DSB dem for 9,7 mio. kr. pr. vogn.

Så det er en beslutning der går længere tilbage og der var også mange penge sat af til indkøb af små serier af nye tog i starten af 10'erne, men små serier er dyre og man endte med at bruge de fleste penge på at købe dobbeltdækkervognene frie af lejekontrakterne. Flere Øresundstog var også planlagt til Esbjerg-København, men der kunne man ikke blive enige med Bombardier om prisen.
Af nysgerrighed: Hvor får du dine priser fra?
PB vognene (købt af Beacon rail) fik DSB købt for 780 mio kr i 2014 https://www.dr.dk/nyheder/politik/dsb-faar-780-millioner-kroner-til-indkoeb-af-nye-tog - det giver 11,6 mio pr vogn (plus så den betalte leasing omkostning indtil da).
Railpool vognene er købt af Railpool for 12,8 mio /stk og solgt til DSB for 14,1 mio / stk i 2013 - idet der dog blev solgt een vogn mere. https://www.dr.dk/nyheder/politik/dsb-koeber-brugte-tog-dyrt

Med betalte lejeindtægter (der kom et TRU spørgsmål om dette engang), endte man med at have betalt ca 180% af nyprisen pr vogn.

...og så har jeg gennem årene fortalt mange gange om historien "Ministeren der ikke kunne blive enig med Bombardier om prisen", der mere handler om, at DSB ville bruge pengene til at købe DD-vognene, da Kystbanen røg tilbage i DSB-folder, og man derfor ikke fik særlig høj kontraktbetaling for afgange kørt med ET. De tilbudte Øresundstog blev tilbudt ca 10% billigere, end de tidligere havde været solgt til - men DSB og Ministeren gik til forligskredsen med den nye pris "inkl moms" og sammenlignede den med tidligere priser "uden moms", og vupti, så var togene pludselig 15% dyrere, og Bombardier "udnyttede politikernes velvilje". De ekstra siddepladser til pendlerne kom så aldrig.

/Lasse

Tallene for de 67 vogne har jeg herfra: https://www.berlingske.dk/samfund/brugte-togvogne-er-koebt-til-overpris?gaa_at=eafs&gaa_n=AVINqTyzNLEd_ff235AUQm78gjFS2tN_72-3GmbA5o1VyTPYY_HwJP4Oky3PrhjCU9s%3D&gaa_ts=678f9519&gaa_sig=CRmFNXR70FeG4C-cqxGmMa3y0ykAylvSt6tekq3ZPORy6rq2uAsd2cKBEEIo7BYhLlWWndzgXj_lsTmwehEe8Q%3D%3D

Men i aktstykket kan jeg se at de er købt for 710 mio. kr. inkl. moms i 2017 (69,6 mio. kr. af de 780 mio. kr. gik til lejen frem til 2017).
Link til aktstykket: https://www.ft.dk/RIPdf/samling/20131/aktstykke/aktstk84/20131_aktstk_afgjort84.pdf

Så jeg ved ikke helt for Berlingske fik de 650 mio. kr. fra.

Anders

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/01-25, 12:40...og bare for at afspore debatten endnu mere:

Hvis man udnytter infrastrukturen (den planlagte hastighed) og kan "nøjes" med UIC køretidstillæg, kan man køre København H - Skaskøbing på lige omkring en time med stop i København Syd, Næstved og Nykøbing F....

160 km/t med færre stop er iøvrigt rigeligt til den af DSB annoncerede rejsetid med maks 200 km/t.

/Lasse

Kan du uddybe for lægmænd hvordan du kommer frem til det resultat? Altså Kbh-Sakskøbing (og evt. videre til Maribo og Nakskov). Spørger kun fordi jeg ikke ved hvad UIC køretidstillæg betyder samt længden på banerne (som jeg formoder er basis for udregning).

Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?

Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Næppe en bro da gennemsejlingshøjden skal være sammen højde som Storebæltsbroen.
Men måske en tunnel.

Citat fra: Worm Dato 21/01-25, 17:52
Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Næppe en bro da gennemsejlingshøjden skal være sammen højde som Storebæltsbroen.
Men måske en tunnel.
Ja der ligger jo en tunnelelementfabrik lige rundt hjørnet.  :o  :D  :D  :D  :D

Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Jo da, det vil jo gøre det langt hurtigere at komme fra Lolland til hovedstaden.

Region Sjælland vil have direkte togforbindelser til København fra Nakskov
Af tgsen. 21/01-25, 21:32.
Seneste redigering: 21/01-25, 21:34 af tgsen
Citat fra: Worm Dato 21/01-25, 17:52
Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Næppe en bro da gennemsejlingshøjden skal være sammen højde som Storebæltsbroen.
Men måske en tunnel.
Og fortsættelse, tunnel til Tåsinge, tunnel derfra til Svendborg.
Og så tog Odense - Svendborg - Rudkøbing - Nakskov - Nyk F - København.
Elektrificeret.

Citat fra: tgsen Dato 21/01-25, 21:32
Citat fra: Worm Dato 21/01-25, 17:52
Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Næppe en bro da gennemsejlingshøjden skal være sammen højde som Storebæltsbroen.
Men måske en tunnel.
Og fortsættelse, tunnel til Tåsinge, tunnel derfra til Svendborg.
Og så tog Odense - Svendborg - Rudkøbing - Nakskov - Nyk F - København.
Elektrificeret.

Alle har drømme.
Men aktuelt er verden ændret og med formentlig mange flere penge til forsvaret og til Grønland- bliver din drøm nok ikke til virkelighed i dette århundrede.

Citat fra: tgsen Dato 21/01-25, 21:32
Citat fra: Worm Dato 21/01-25, 17:52
Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Næppe en bro da gennemsejlingshøjden skal være sammen højde som Storebæltsbroen.
Men måske en tunnel.
Og fortsættelse, tunnel til Tåsinge, tunnel derfra til Svendborg.
Og så tog Odense - Svendborg - Rudkøbing - Nakskov - Nyk F - København.
Elektrificeret.

Tåsinge vil måske være en senere etape. Langelandsbæltet vil være nemmere pga. man kan bare bygge jernbanen sammen med vejbroen.

Citat fra: mgameing123 Dato 22/01-25, 05:37
Citat fra: tgsen Dato 21/01-25, 21:32
Citat fra: Worm Dato 21/01-25, 17:52
Citat fra: mgameing123 Dato 21/01-25, 16:48Vil det ikke være bedre at forlænge Lollandsbanen til Rudkøbing med en kombineret Jernbane og vejbro over Langelandsbælt?
Næppe en bro da gennemsejlingshøjden skal være sammen højde som Storebæltsbroen.
Men måske en tunnel.
Og fortsættelse, tunnel til Tåsinge, tunnel derfra til Svendborg.
Og så tog Odense - Svendborg - Rudkøbing - Nakskov - Nyk F - København.
Elektrificeret.

Tåsinge vil måske være en senere etape. Langelandsbæltet vil være nemmere pga. man kan bare bygge jernbanen sammen med vejbroen.
Så er det da nemmere at bygge en tunnel af de elementer fabrikken i Rødby producerer, de kommer allerede samenbyggede tog og vej.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak