Citat fra: tgsen Dato 18/02-25, 21:58Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/02-25, 21:15Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 21:05Citat fra: tgsen Dato 18/02-25, 20:12Citat fra: kiankier Dato 18/02-25, 18:29Jeg ved ikke om det er blevet undersøgelse før, men vil det ikke være billingere at gøre Skanderborg-Ry-Silkeborg end at bygge den forslået Århus-Galten-Silkeborg bane?
Når der kommer en Kattegatbro med brofæste ca. ved Hou, kunne nogen finde på at foreslå en bane den korte vej Hou - Skanderborg (det har fx. undertegnede gjort mange gange). Derved ville hele banen Skanderborg - Silkeborg - Herning blive en sidebane til banen København - Aarhus over Kattegatforbindelsen, og det opland ville i højere grad tilfalde København i stedet for Aarhus. Aarhus, som selv vil være København (Aalborg er ligeglad), i fuld panik foreslår derfor en direkte linje fra sig selv til Silkeborg, helst dobbeltsporet og elektrisk. Når den er vedtaget, vil Aarhus komme i tanker om at banen Skanderborg - Silkeborg forresten er aldeles overflødig og bør nedlægges.
Så mere eller mindre at Aarhus opføre sig som København på bekosting af os andre
Nej, det er bare tgsen som er ude i sine sædvanlige konspirationsteorier.
Jeg har ikke beskyldt nogen for at konspirere. Jeg peger bare på hvem der har objektiv interesse i hvad.
CitatEn ny bane over Galten er hurtigere, har mere kapacitet og servicere flere borgere end at opgradere Skanderborg-Silkeborg.
Den undgår Skanderborg og servicerer derfor ikke Skanderborg.
CitatDen gamle bane kommer jo til at blive ved med at være der.
Den kommer til at ligge tæt på den nye bane som vil tage det meste af dens trafik, så den kommer til at blive nedlagt næste gang der skal spares.
CitatSelv HVIS der bygges en kattegatforbindelse så vil det være tosset at kører via lille Skanderborg frem for Aarhus for at komme til Silkeborg og Herning, men det er en debat der høre til andetsteds end denne tråd.
Slag på tasken:
Brofæste - Skanderborg - Silkeborg ca. 60 km.
Brofæste - Aarhus - Silkeborg ca. 80 km.
Check selv:
https://www.openrailwaymap.org/
Og hvorfor skulle den debat høre til andetsteds?
Den nye bane servicere selvfølgelig ikke Skanderborg, hvilket heller ikke er meningen. Gammel bane servicere hverken Brabrand eller Galten eller de andre byer der eventuelt kan betjenes af den nye bane. Som allerede sagt så mistet Skanderborg på ingen måde sin jernbaneforbindelse ved at der bygges en ny bane over Galten.
At den gamle bane skulle lukkes næste gang der skal spares er ren og skær spekulation som jeg ikke har fantasi til at forestille mig bliver til virkelighed. Det er ved at være lang tid siden at man har lukket en jernbane i Danmark, trods at man har sparet en masse på jernbanerne i flere årtier, for ikke at tale om at det selv for de mest anti-jernbane partier vil være politisk selvmord. Idéen om at erstatte Østbanen på Sjælland med busser døde jo meget hurtigt, bare som eksempel.
Der er længere mellem Hou og Silkeborg via Aarhus end Skanderborg, men ruten via Aarhus tillader højere hastigheder af de årsager som Niels Bak allerede har fortalt, og så er det også meget mere attraktivt at kører tog via landets næststørste by frem for at kører udenom bare for at standse i Skanderborg, som kun har 20.000 indbyggere, hvilket ikke er særligt stort selv efter danske standarder.
Det er ikke relevant at blande en eventuel Kattegatforbindelse ind i denne diskussion, for der går sandsynligvis mindst et årti før den overhovedet bliver politisk besluttet, for ikke at tale om de yderligere 10-20 år der skal lægges oven i det før den står færdig. Hvad der sker med både ny og gammel bane til Silkeborg inden for de næste 10 år vil ikke tage højde for Kattegat, uanset om den bliver til noget eller ej. Det må tages op igen når og hvis Kattegatforbindelsen bliver til noget.