Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Vy skal denne sommer kjøre tog fra Oslo nesten til København og tilbake
Gå ned Sider:[1] 2
Vy skal forlenge to tog per dag Oslo-Gøteborg til å gå til Malmö og tilbake under sommeren i år.
Reisetiden blir 6 timer.
I Malmö kan man ta en kort tur med Øresundstog til København.

https://www.vy.no/vygruppen/presse-og-nyheter/2025/3364053

https://www.vy.no/files/eyx1eny7/vyno-production/12fe56f1bc5e0d7e3a1e5c753c3a9a78d42d13a8.pdf

Vy skal denne sommer kjøre tog fra Oslo nesten til København og tilbake
Af Ncard00. 18/01-25, 19:07.
Seneste redigering: 18/01-25, 19:14 af Ncard00
Hvorfor kun 2 afgange om dagen, når der er 14 daglige, direkte flyafgange hver eneste dag både Oslo Malmø og Oslo København?

Vy skal denne sommer kjøre tog fra Oslo nesten til København og tilbake
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/01-25, 19:27.
Citat fra: Ncard00 Dato 18/01-25, 19:07Hvorfor kun 2 afgange om dagen, når der er 14 daglige, direkte flyafgange hver eneste dag både Oslo Malmø og Oslo København?


Pt. er der 0 afgange om dagen og derfra vil Vy tog så prøve sig frem; om der kan komme en forretning ud af det. Hvis folket meget hellere vil flyve eller sejle så ...

Citat fra: konserndirektør for Vy tog, Erik Røhne... og vil nå teste et sommertog til Malmø, sier konserndirektør for Vy tog, Erik Røhne.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Ncard00 Dato 18/01-25, 19:07Hvorfor kun 2 afgange om dagen, når der er 14 daglige, direkte flyafgange hver eneste dag både Oslo Malmø og Oslo København?
Der er seks daglige forbindelser med skift i Gøteborg, to af dem erstattes af en direkte forbindelse. Jeg tvivler på, at der er særligt mange, der kører hele vejen fra København til Oslo med et skift i Gøteborg (8t15m) mod flyveturen på cirka fire timer (heraf en time i luften).

Kunne man køre i fast to-timesdrift med fjerntog uden skift København - Oslo, ville det nok være mere attraktivt (rejsetid på knap syv timer), men dog ikke helt konkurrencedygtigt med flyet. Så skal man nok ned omkring de fem timer, og det kræver højere hastighed mellem Gøteborg og Oslo.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Hvis jeg skal på en fornøjelsestur, vil jeg langt hellere have syv timer hvor jeg uafbrudt kan sidde ned og slappe af (eller være produktiv), end fire timer med konstante afbrydelser og perioder med at stå i kø og slæbe bagage og skifte transportform. Bekvemmelighed er også en konkurrencefaktor.

Citat fra: 1993matias Dato 18/01-25, 22:53
Citat fra: Ncard00 Dato 18/01-25, 19:07Hvorfor kun 2 afgange om dagen, når der er 14 daglige, direkte flyafgange hver eneste dag både Oslo Malmø og Oslo København?
Der er seks daglige forbindelser med skift i Gøteborg, to af dem erstattes af en direkte forbindelse. Jeg tvivler på, at der er særligt mange, der kører hele vejen fra København til Oslo med et skift i Gøteborg (8t15m) mod flyveturen på cirka fire timer (heraf en time i luften).

Kunne man køre i fast to-timesdrift med fjerntog uden skift København - Oslo, ville det nok være mere attraktivt (rejsetid på knap syv timer), men dog ikke helt konkurrencedygtigt med flyet. Så skal man nok ned omkring de fem timer, og det kræver højere hastighed mellem Gøteborg og Oslo.

Det kræver blot en opgradering til 250km/t Malmø - Oslo, som allerede er planlagt Malmø-Gøteborg, til de 25 nye SJ højhastighedstog, og så kan opgradering af Gøteborg-Oslo ikke være så dyrt, for slet ikke at snakke om nattog, og flyafgifter.

Citat fra: 1993matias Dato 18/01-25, 22:53Der er seks daglige forbindelser med skift i Gøteborg, to af dem erstattes af en direkte forbindelse. Jeg tvivler på, at der er særligt mange, der kører hele vejen fra København til Oslo med et skift i Gøteborg (8t15m) mod flyveturen på cirka fire timer (heraf en time i luften).

Kunne man køre i fast to-timesdrift med fjerntog uden skift København - Oslo, ville det nok være mere attraktivt (rejsetid på knap syv timer), men dog ikke helt konkurrencedygtigt med flyet. Så skal man nok ned omkring de fem timer, og det kræver højere hastighed mellem Gøteborg og Oslo.

Der er andre parametre end tid.

Der er nok mange, som er villige til længere rejsetid, for at undgå at være klemt ned i et flysæde i en time, og derudover 3 timer, man reelt ikke kan bruge til noget; som går med skifte transportmiddel, security og stå i kø.

I et tog sidder man bedre, har flere sammenhængende timer man kan bruge til noget.

Med dine tal, fly fire timer, hvor man delvist kan bruge en time, eller 7 timer i tog, hvor man har 6-7 timer man kan bruge sammenhængende.

Fordelen ved tog er, at man langt bedre kan bruge tiden konstruktivt. Arbejde på computer, bruge mobil-telefon, læse, ...

Citat fra: Ncard00 Dato 19/01-25, 11:58Det kræver blot en opgradering til 250km/t Malmø - Oslo, som allerede er planlagt Malmø-Gøteborg, til de 25 nye SJ højhastighedstog, og så kan opgradering af Gøteborg-Oslo ikke være så dyrt, for slet ikke at snakke om nattog, og flyafgifter.

Nu ved jeg ikke hvad du kalder "dyrt", men inden du kloger dig på prisen for at opgradere hastigheden Malmø-Oslo, skal du måske se lidt på topologien og den eksisterende linje-føring. Det er ikke helt billigt at lægge lige og vandrette linjer i fjeld-områder ;-)

Der er mange, der laver den fejlslutning, at succeskriteriet for en ny international togrute er, at den fuldstændigt kan udkonkurrere den eksisterende flytrafik. Det er ikke tilfældet – succeskriteriet er sådan set bare, at togforbindelsen bliver brugt og at den kan løbe rundt. Der vil en del, der tager turen i dens fulde længde, og så vil der blive solgt en masse billetter til folk, der tager den noget af vejen – f.x. Helsingborg–Trollhättan, der også kræver et skift i dag.

Kommer den direkte rute hele vejen til København med IC-materiel er der en del byer på vejen, der pludseligt bliver interessante at besøge i en forlænget weekend i fritidsøjemed, der ikke er det i dag (fordi der er så mange andre byer, jeg kunne tage til i stedet). Dette gælder så især, hvis billetterne er dynamisk prissatte i modsætning til Skånetrafikkens eksisterende tog til Gøteborg.

Om så den endelige rejsetid kommer til at være 7 timer eller 5 timer er på nuværende tidspunkt underordnet. Man kan givetvist forvente, at det i sig selv vil lede til ydereligere investeringer i jernbanen, når der pludseligt er direkte tog på den og dermed også konkrete passagerer (og togoperatører), der får glæde af opgraderingerne.

Citat fra: thomastog Dato 19/01-25, 12:30
Citat fra: Ncard00 Dato 19/01-25, 11:58Det kræver blot en opgradering til 250km/t Malmø - Oslo, som allerede er planlagt Malmø-Gøteborg, til de 25 nye SJ højhastighedstog, og så kan opgradering af Gøteborg-Oslo ikke være så dyrt, for slet ikke at snakke om nattog, og flyafgifter.

Nu ved jeg ikke hvad du kalder "dyrt", men inden du kloger dig på prisen for at opgradere hastigheden Malmø-Oslo, skal du måske se lidt på topologien og den eksisterende linje-føring. Det er ikke helt billigt at lægge lige og vandrette linjer i fjeld-områder ;-)

Som jeg skrev, så mangler Malmø - Gøteborg kun ERTMS, og så kan hastigheden hæves til 250km/t, så derfor mangler kun Gøteborg-Oslo, hvor det umuligt kan koste det hvide ud af øjnene, hvis et land som Norge, så er så effektive til at bygge tunneller, står for opgraderingen. En start kunne også blot være mindre hastighedsopgraderinger, kortere strækninger hvor der udvides til dobbeltspor, og generelt et kapacitetsløft til strækningen, det behøver ikke være 250km/t hele vejen, ihvertfald ikke på kort sigt, bare det som det kan findes flertal og penge til.

Citat fra: Ncard00 Dato 19/01-25, 19:25Som jeg skrev, så mangler Malmø - Gøteborg kun ERTMS, og så kan hastigheden hæves til 250km/t, så derfor mangler kun Gøteborg-Oslo, hvor det umuligt kan koste det hvide ud af øjnene, hvis et land som Norge, så er så effektive til at bygge tunneller, står for opgraderingen. En start kunne også blot være mindre hastighedsopgraderinger, kortere strækninger hvor der udvides til dobbeltspor, og generelt et kapacitetsløft til strækningen, det behøver ikke være 250km/t hele vejen, ihvertfald ikke på kort sigt, bare det som det kan findes flertal og penge til.
Strækningen Göteborg og til omkring Mellerud er 200 km/t. På Svensk side går det med omkring 120-160 km/t til Kornsjö. På Norsk side er der temmelig mange kurver og hastigheden er ikke imponerende her - omkring 130 km/t eller så. Først fra Moss og mod Oslo S kommer hastigheden op på 200 km/t igen. Hvor meget der er dobbeltspor tør jeg ikke sige....men fra Göteborg til Trollhättan er der dobbeltspor og det er tydeligt at linjen er blevet rettet ud "siden dengang i 1950'erne". Hvor stort behov nordmændene har for at rette strækningen ud; aner det ikke, men fiffige typer kan vil finde "noget" hos BaneNor.

Citat fra: Ncard00 Dato 19/01-25, 19:25
Citat fra: thomastog Dato 19/01-25, 12:30
Citat fra: Ncard00 Dato 19/01-25, 11:58Det kræver blot en opgradering til 250km/t Malmø - Oslo, som allerede er planlagt Malmø-Gøteborg, til de 25 nye SJ højhastighedstog, og så kan opgradering af Gøteborg-Oslo ikke være så dyrt, for slet ikke at snakke om nattog, og flyafgifter.

Nu ved jeg ikke hvad du kalder "dyrt", men inden du kloger dig på prisen for at opgradere hastigheden Malmø-Oslo, skal du måske se lidt på topologien og den eksisterende linje-føring. Det er ikke helt billigt at lægge lige og vandrette linjer i fjeld-områder ;-)

Som jeg skrev, så mangler Malmø - Gøteborg kun ERTMS, og så kan hastigheden hæves til 250km/t, så derfor mangler kun Gøteborg-Oslo, hvor det umuligt kan koste det hvide ud af øjnene, hvis et land som Norge, så er så effektive til at bygge tunneller, står for opgraderingen. En start kunne også blot være mindre hastighedsopgraderinger, kortere strækninger hvor der udvides til dobbeltspor, og generelt et kapacitetsløft til strækningen, det behøver ikke være 250km/t hele vejen, ihvertfald ikke på kort sigt, bare det som det kan findes flertal og penge til.

Det er Göteborg-Oslo er en strækning på 300+ km, hvor max hastigheden (ifølge openrailwaymaps) på store dele af strækningen er 160 km/t eller derunder.
Det bliver ikke billigt...

Vy skal denne sommer kjøre tog fra Oslo nesten til København og tilbake
Af Niels Bak. 20/01-25, 00:13.
Seneste redigering: 20/01-25, 00:16 af Niels Bak
Citat fra: Ncard00 Dato 19/01-25, 19:25
Citat fra: thomastog Dato 19/01-25, 12:30
Citat fra: Ncard00 Dato 19/01-25, 11:58Det kræver blot en opgradering til 250km/t Malmø - Oslo, som allerede er planlagt Malmø-Gøteborg, til de 25 nye SJ højhastighedstog, og så kan opgradering af Gøteborg-Oslo ikke være så dyrt, for slet ikke at snakke om nattog, og flyafgifter.

Nu ved jeg ikke hvad du kalder "dyrt", men inden du kloger dig på prisen for at opgradere hastigheden Malmø-Oslo, skal du måske se lidt på topologien og den eksisterende linje-føring. Det er ikke helt billigt at lægge lige og vandrette linjer i fjeld-områder ;-)

Som jeg skrev, så mangler Malmø - Gøteborg kun ERTMS, og så kan hastigheden hæves til 250km/t, så derfor mangler kun Gøteborg-Oslo, hvor det umuligt kan koste det hvide ud af øjnene, hvis et land som Norge, så er så effektive til at bygge tunneller, står for opgraderingen. En start kunne også blot være mindre hastighedsopgraderinger, kortere strækninger hvor der udvides til dobbeltspor, og generelt et kapacitetsløft til strækningen, det behøver ikke være 250km/t hele vejen, ihvertfald ikke på kort sigt, bare det som det kan findes flertal og penge til.

Undskyld, men du lyder fortsat hverken særlig vidende eller gennemtænkt. Grunden til, at der Malmø-Göteborg kun mangler ERTMS, er, at der gennem et par årtier er investeret et betydeligt milliardbeløb i udretning og dobbeltspor. Herunder en meget dyr tunnel under Hallandsåsen og ditto indføring til Helsingborg nordfra (den sidste er ikke en gang færdig endnu). Tilsvarende investeringer er mellem Göteborg og Oslo stort set kun lavet syd for Trollhättan og nord for Moss. Hele mellemstykket mangler, og desuden er landskabet her endnu mere udfordrende. Og ja nordmændene er gode til at bygge tunneller - men på ingen måde billige...

Når det er sagt, så er alt jo muligt med politisk vilje. Og det er også rigtigt, at forbindelsen ikke har været ordentligt prioriteret fra norsk/svensk side i årtier, og det er der også en erkendelse af. Men billigt - det bliver det knageme ikke. Og det bliver heller ikke færdigt i hverken dette årti eller næste.

Citat fra: thomastog Dato 19/01-25, 12:27
Citat fra: 1993matias Dato 18/01-25, 22:53Der er seks daglige forbindelser med skift i Gøteborg, to af dem erstattes af en direkte forbindelse. Jeg tvivler på, at der er særligt mange, der kører hele vejen fra København til Oslo med et skift i Gøteborg (8t15m) mod flyveturen på cirka fire timer (heraf en time i luften).

Kunne man køre i fast to-timesdrift med fjerntog uden skift København - Oslo, ville det nok være mere attraktivt (rejsetid på knap syv timer), men dog ikke helt konkurrencedygtigt med flyet. Så skal man nok ned omkring de fem timer, og det kræver højere hastighed mellem Gøteborg og Oslo.

Der er andre parametre end tid.

Der er nok mange, som er villige til længere rejsetid, for at undgå at være klemt ned i et flysæde i en time, og derudover 3 timer, man reelt ikke kan bruge til noget; som går med skifte transportmiddel, security og stå i kø.

I et tog sidder man bedre, har flere sammenhængende timer man kan bruge til noget.

Med dine tal, fly fire timer, hvor man delvist kan bruge en time, eller 7 timer i tog, hvor man har 6-7 timer man kan bruge sammenhængende.

Fordelen ved tog er, at man langt bedre kan bruge tiden konstruktivt. Arbejde på computer, bruge mobil-telefon, læse, ...
Togene vil ikke være attraktive, for langt de fleste forretningsrejsende, som er dem der er flest af, og dér hvor pengene ligger. Desuden skal folk fra hjem til arbejde, ikke fra station til station, så vi ser en samlet rejsetid på 3-4 timer mod omkring 8. SAS, som er det største selskab på ruten, tilbyder kunder, der kun rejser med håndbagage, at kunne checke ind via app/computer, så skal du bare møde op ved gaten 20-30 minutter før afgang, så ryger det meste af spildtiden. Samtidigt har de USB porte til opladning, samt hurtigt Wi-Fi så man kan arbejde. Samtidigt kan de levere det mest attraktive: fleksibilitet. Med den rette type billet, kan du snildt komme med en afgang tidligere ellere senere, og med mere eller mindre timedrift, så er der masser at vælge imellem. Samtidig kan de 3-4 timer man sparer på rejsetid hver vej, bruges på kontoret og/eller familien

Citat fra: Seb1995 Dato 20/01-25, 23:18
Citat fra: thomastog Dato 19/01-25, 12:27
Citat fra: 1993matias Dato 18/01-25, 22:53Der er seks daglige forbindelser med skift i Gøteborg, to af dem erstattes af en direkte forbindelse. Jeg tvivler på, at der er særligt mange, der kører hele vejen fra København til Oslo med et skift i Gøteborg (8t15m) mod flyveturen på cirka fire timer (heraf en time i luften).

Kunne man køre i fast to-timesdrift med fjerntog uden skift København - Oslo, ville det nok være mere attraktivt (rejsetid på knap syv timer), men dog ikke helt konkurrencedygtigt med flyet. Så skal man nok ned omkring de fem timer, og det kræver højere hastighed mellem Gøteborg og Oslo.

Der er andre parametre end tid.

Der er nok mange, som er villige til længere rejsetid, for at undgå at være klemt ned i et flysæde i en time, og derudover 3 timer, man reelt ikke kan bruge til noget; som går med skifte transportmiddel, security og stå i kø.

I et tog sidder man bedre, har flere sammenhængende timer man kan bruge til noget.

Med dine tal, fly fire timer, hvor man delvist kan bruge en time, eller 7 timer i tog, hvor man har 6-7 timer man kan bruge sammenhængende.

Fordelen ved tog er, at man langt bedre kan bruge tiden konstruktivt. Arbejde på computer, bruge mobil-telefon, læse, ...
Togene vil ikke være attraktive, for langt de fleste forretningsrejsende, som er dem der er flest af, og dér hvor pengene ligger. Desuden skal folk fra hjem til arbejde, ikke fra station til station, så vi ser en samlet rejsetid på 3-4 timer mod omkring 8. SAS, som er det største selskab på ruten, tilbyder kunder, der kun rejser med håndbagage, at kunne checke ind via app/computer, så skal du bare møde op ved gaten 20-30 minutter før afgang, så ryger det meste af spildtiden. Samtidigt har de USB porte til opladning, samt hurtigt Wi-Fi så man kan arbejde. Samtidigt kan de levere det mest attraktive: fleksibilitet. Med den rette type billet, kan du snildt komme med en afgang tidligere ellere senere, og med mere eller mindre timedrift, så er der masser at vælge imellem. Samtidig kan de 3-4 timer man sparer på rejsetid hver vej, bruges på kontoret og/eller familien

Det er meget fint med SAS, men de har jo ikke været i stand til at tjene penge i rigtig mange år på deres primære segment - altså forretningsrejsende. SAS primære indtægtskilde har, som jeg ser det, været kapitalforhøjelser ved indskud og konvertering af gæld til ansvarlig kapital.

Det kan gerne være, at pengene er i forretningsrejser, men det er volumen ikke. Der er altså en grund til, at DFDS har kunnet drive ruten mellem København og Oslo for fritidsrejsende.

SAS kan jo ikke transportere mig til stationer på den svenske vestkyst, det kan toget. Så må det tage lidt længere tid til en behageligere pris.

Gå op Sider:[1] 2
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak