Citat fra: Thomas123 Dato 18/01-25, 22:35Citat fra: Niels Bak Dato 16/01-25, 23:33Det kunne de givetvis godt. Men så længe, at stationerne ligger så tæt, og banerne også er enkeltsporede, så er det ikke sikkert man får ret meget ud af det. Dels fordi acceleration med de mange stop er meget vigtigere end tophastighed - og her bliver batteritogene formentlig en gevinst - og dels fordi de enkeltsporede baner er afhængige af at togene mødes på krydsningsstationerne, og det er også svært at indføre eksprestogssystemer på dem i større omfang, da der skal være plads til dem samtidig med stoppende tog i både med- og modretning.
Det vil dog være en specifik beregning for hver bane, om der vil være gevinster, der står mål med investeringen. Skulle man på nogen af banerne på et tidspunkt give sig til at dobbeltspore, så ser det nok også anderledes ud.
Helt enig. Det afhænger selvfølgelig af nærmere analyse. Men Region Sjællands baner har generelt flere km mellem stationerne end Region Hovedstadens, og på flere delstrækninger kunne man overveje at undersøge højere hastigheder. Fx Lollandsbanen, delstrækningen Høng-Slagelse og Østbanen til mere end blot 100 km/t.
Nu har jeg ikke undersøgt tekniske omstændigheder, som kumme muliggøre dette eller ville gøre det særligt besværligt eller umuligt at gennemføre, men vil kun blive glad hvis nogen sad inde med viden som de vil dele
Da jeg i sidste sommer lavede et specialkursus på DTU om en ny lokalbane mellem Roskilde og Hillerød, lavede jeg køretidsberegning for den enkeltsporede bane.
Beregningerne var på basis af Øresundstogets accelerationskurve, så hvis Lokaltogs batteritog har bedre acceleration fås der en større buffer for køretidstillæg.
Resultaterne fra beregninger er at man på 2,2 km bane kan nå 120 km/t i makshastighed, på 3,3 km nås 140 km/t og på 4,7 km nås 160 km/t (accelerationskurve + bremsekurve).
I praksis flader accelerationskurven så meget ud mellem 140 og 160 km/t at der ikke er en nævneværdig reduktion i rejsetiden, når stationsafstanden er ca. 10 km. Men energiforbruget skulle være betydeligt højere ved 160 km/t, hvorfor 140 km/t kunne ses som en optimal hastighed på lokalbaner.
Ved kvartersdrift fx på Østbanen, kan 2 x 5 km stationsafstand (et stop uden krydsning, et stop med krydsning) tilbagelægges på ca 7,5 minut ved ca. 10% køretidstillæg, hvorfor 10 km er den optimale afstand mellem krydsningsstationer for fast kvartersdrift ved 140 km/t og kørekurver som Øresundstoget.
Det burde derved være muligt at opgradere mange af lokalbanerne til 120 eller 140 km/t.