Citat fra: Svend Dato 17/01-25, 14:34Citat fra: RasmusD Dato 17/01-25, 14:08Citat fra: andersj Dato 17/01-25, 13:02Det kommer jo an på infrastrukturen det pågældende sted. Fra Roskilde mod Køge vil man nok stoppe opladningen inden afgang fra Roskilde også starte den igen omkring Ølby inden man stopper den igen før afgang mod Hårlev fra Køge.
Fra Flensburg mod Husby har man eksempelvis etableret et par km køreledning så man forlænger ladetiden og der starter og stopper man også ladningen under kørsel.
Skiftet kan ske, mens toget kører. Så er der er ingen grund til at gøre det, mens toget holder stille. I Roskilde er der køreledning næsten hele vejen ud af stationen, det kan man lige så godt udnytte
Banedanmark anfører dog i deres rapport Strategisk analyse af omstillingen af infrastrukturen til batteritog udgivet i maj 2024:
"4.1.2 Hævning og sænkning af strømaftageren
Strømaftageren på taget af toget hæves og sænkes som på almindelige el-tog, når toget skal lade eller køre under køreledninger. Det er både muligt at hæve og sænke strømaftageren, når toget holder stille og under kørsel. Strømaftageren kan hæves og sænkes ved, at det aktiveres af lokomotivføreren. Hvis der installeres det nødvendige udstyr, er det dog også teknisk muligt, at det aktiveres automatisk.
De udviklingsmæssige perspektiver ved et sådant systems introduktion, herunder evt. samspil med de nye digitale sikringssystemer, foreligger ikke. Derfor er det i denne analyse forudsat, at toget holder stille, når strømaftageren hæves eller sænkes.
https://www.bane.dk/-/media/Bane/Dokumenter/Baneprojekter/Kommende-projekter/Batteritog/Strategisk-analyse-af-omstillingen-af-infrastrukturen-til-batteritog.pdf
Jeg har været med i både BDKs rapport og Lokaltogs køb. Lokaltog og Stadler melder det ud, som man synes skal meldes ud, når det passer dem...
Man kan altid hæve og sænke en strømaftager manuelt. De tyske køreledningsøer har op til 300 meter ekstra køreledning foran skiltet, der tillader at strømaftageren hæves, for at undgå at strømaftgeren hæves, hvor der ikke er køreledning, og derfor trækker sig ned igen - lige hvor køreledningen starter, og derfor flår køreledningen ned. Dette er et problem for batteri/el rangerlokomotiver i det tyske. Der er fra DB en gang nævnt en kørsel "på tværs" af en rangerbanegård med mindst tre nedrivninger på samme kørsel
Det er muligt at indarbejde løsninger, så toget automatiske hæver og sænker strømaftageren baseret på ETCS baliser, eller andre dele af infrastrukturen. Ligesom eksempelvis WABTEC gør meget ud af, at deres batterilokomotiver endvidere kan indstilles til kun at lade hos de forsyningsselskaber, der har den laveste dagspris (bemærk her at det godt kan tænkes at Midtjyske Jernbaners ladepriser er forskellige i Holstebro, Skjern og Lemvig).
Lasse