Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Nye batteritog til Lokaltog
Gå ned Sider:[1] 2 3
Som vi alle har læst køber Lokaltog 13 nye Stadler Flirt batteritog.

Vedhæftede giver lidt flere information om togene.

Citat fra: claus@sandageren.dk Dato 15/01-25, 16:02Som vi alle har læst køber Lokaltog 13 nye Stadler Flirt batteritog.

Vedhæftede giver lidt flere information om togene.
Det er nu 14 togsæt og op til 10 i option.

Iøvrigt meget dansk, at "køretøjsstyresystemet er forsynet med togbus" :-)

Lasse

Nye batteritog til Lokaltog
Af LM94. 15/01-25, 16:20.
Designet har de været meget heldige med, hvis det viste er det endelige.

Nye batteritog til Lokaltog
Af andersj, Aalborg. 15/01-25, 16:28.
Citat fra: LM94 Dato 15/01-25, 16:20Designet har de været meget heldige med, hvis det viste er det endelige.


I første udkast var taget ikke mørkegråt.

Anders

Hvor hurtigt kan dette tog skifte fra batteri til elledninger.

Den holder jo allerede 5 min på køge station. Så der må der være tid nok.

Men på Ølby station,hvor der ikke er meget tid til overs.
Der kunne det vel godt være et problem hvis det tog flere minutter at skifte om.??


Citat fra: Thomas Larsen Dato 15/01-25, 16:55Hvor hurtigt kan dette tog skifte fra batteri til elledninger.

Den holder jo allerede 5 min på køge station. Så der må der være tid nok.

Men på Ølby station,hvor der ikke er meget tid til overs.
Der kunne det vel godt være et problem hvis det tog flere minutter at skifte om.??

Jeg ville være meget overrasket, hvis det tog mere end blot nogle sekunder. Formodentlig kan toget skifte, mens det kører - det er nok bare et spørgsmål om at hæve og sænke strømaftageren.

Sådan plejer det i hvert fald at være med batteritog. Det ville være mærkeligt, om dette tog var anderledes.

Ifølge dokumentet er hastigheden kun 120 km/t på batteri? Blev der ikke lovet 140 km/t?

Nye batteritog til Lokaltog
Af LM94. 15/01-25, 23:19.
Citat fra: andersj Dato 15/01-25, 16:28
Citat fra: LM94 Dato 15/01-25, 16:20Designet har de været meget heldige med, hvis det viste er det endelige.


I første udkast var taget ikke mørkegråt.


Præcis, og jeg syntes det pynter med det mærke tag og omkring fronten.

Citat fra: Thomas123 Dato 15/01-25, 20:45Ifølge dokumentet er hastigheden kun 120 km/t på batteri? Blev der ikke lovet 140 km/t?

Der står mindst 120 km/t, hvad det så end skal betyde. Måske hastigheden kan øges for at indhente forsinkelser på bekostning af strømforbrug?

Nye batteritog til Lokaltog
Af esni. 16/01-25, 09:30.
Der står den angivne pdf, at toget har ETCS.
Har det også DK-STM?

Er der i øvrigt nogen af 'batteristrækningerne', der har højere tilladt hastighed end 120 km/t?

Eskild

Nye batteritog til Lokaltog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 16/01-25, 10:42.
Citat fra: esni Dato 16/01-25, 09:30Der står den angivne pdf, at toget har ETCS.
Har det også DK-STM?
Hvad skulle de bruge det til? Der er ikke ATC mere på nogen af de strækninger hvor de kommer ind på BaneDK infrastruktur når de begynder at køre.

Nye batteritog til Lokaltog
Af esni. 16/01-25, 10:47.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 16/01-25, 10:42
Citat fra: esni Dato 16/01-25, 09:30Der står den angivne pdf, at toget har ETCS.
Har det også DK-STM?
Hvad skulle de bruge det til? Der er ikke ATC mere på nogen af de strækninger hvor de kommer ind på BaneDK infrastruktur når de begynder at køre.

Hvornår kommer disse tog i drift?
Hvornår kommer ETCS i drift mellem Tølløse og Holbæk?

(Og hvois togene kommer til Nordsjælland - hvornår kommer ETCS i drift på Kystbanen?

Eskild

Nye batteritog til Lokaltog
Af lomse. 16/01-25, 11:11.
Husker det som at nyt signal på Tølløse Holbæk (Roskilde-Kalundborg) afventer DSB  som bruger IC4 på strækningen. Det vil de forsæt med til IC5 kommer så de få frigivet EB'er.
Alt pga ic4 ikke få det nye signal system.

Sarkastisk kunne man sige det kom bag på DSB at der er nogen har købt nyt signal system.
Ic4 skulle kunne kører på værksted i Århus, hvilket skulle være medvirkende til det nye system først nu er ved at blive installeret.

Sådan kan ting bide sig selv i halen, eller andre steder

Nye batteritog til Lokaltog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/01-25, 11:36.
Seneste redigering: 16/01-25, 11:41 af Per Holm
Citat fra: esni Dato 16/01-25, 10:47Hvornår kommer ETCS i drift mellem Tølløse og Holbæk?

(Og hvois togene kommer til Nordsjælland - hvornår kommer ETCS i drift på Kystbanen?

Der opretholdes en oversigt: https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: lomse Dato 16/01-25, 11:11Husker det som at nyt signal på Tølløse Holbæk (Roskilde-Kalundborg) afventer DSB  som bruger IC4 på strækningen. Det vil de forsæt med til IC5 kommer så de få frigivet EB'er.
Alt pga ic4 ikke få det nye signal system.

Sarkastisk kunne man sige det kom bag på DSB at der er nogen har købt nyt signal system.
Ic4 skulle kunne kører på værksted i Århus, hvilket skulle være medvirkende til det nye system først nu er ved at blive installeret.

Sådan kan ting bide sig selv i halen, eller andre steder
Beslutningen, at IC4 ikke skal have ETCS, er DSB ikke alene om. Det er et Banedanmark projekt at indbygge udstyr i DSB's tog og man vil ikke bruge penge og tid på en togtype, som er på vej ud.

Så er en lille bemærkning, at lokaltogs IC2 får et kort driftsperiode med ETCS...

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak