Citat fra: Ncard00 Dato 18/01-25, 22:29Citat fra: Ncard00 Dato 18/01-25, 19:21Citat fra: lomse Dato 15/01-25, 11:48Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.
Citat
I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.
Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.
Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.
Med en frekvens på helt ned til 90 sekunder, så har metro brugerne indtil at klage over. Os som tager A og S busserne tilgengæld, her er der virkelig proppet, så før der kommer dobbeltledbusser på alle S og A linjer, må metroen altså vente, kvantitet over kvalitet på kort sigt.
Og alle som skal fra lufthavnen/ørestad til København H, nørreport, eller østerport, og omvendt, kan bare tage øresundstogene, ihvertfald i myldretiden, hvor der er 10 minutters drift.
Ja, men det har de ingen grund til, og dermed løses problemet ikke. Det er jo ikke nødvendigvis allerede fra endestationen i Lufthavnen, at der er proppet. Der er ikke der, folk efterlades. Det er netop på Amagerbro og Christianshavn (i retning mod Kongens Nytorv og Nørreport), hvor toget fra lufthavnen allerede tidligere er fyldt op med yderligere påstigere fra stationerne efter lufthavnen. Dem på Christianshavn kan vente på næste tog fra Brygge/Vestamager-linjen, som er lidt mindre proppet. Men dem på Amagerbro må vente længere, til næste (proppede) tog fra Lufthavnen.
Derfor er det hul i hovedet at politikerne i København har fået den ide at droppe M5-krydsning ved Amagerbro/Amagercentret, og krydse "Amagerbrogade Syd" i stedet. Der er nok stemmer i det - men det giver dårligere aflastning af havnesnittet, og lavere antal samlede påstigere.
Nok også derfor at Metroselskabet, som må formodes at have ansatte med forstand på den slags, ikke har foreslået "Amagerbrogade Syd", men først er begyndt at arbejde på det, da politikerne pålagde dem det.