Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Københavns metro belastning
Gå ned Sider:[1] 2
Københavns metro belastning
Af lomse. 15/01-25, 11:48.
Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.

Citat

I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.

Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.

Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.

Københavns metro belastning
Af andersj, Aalborg. 15/01-25, 12:00.
Det er ikke noget nyt og er bl.a. årsagen til at man købte 8 nye tog til M1/M2 i 2018 og at man har fjernet mange af siddepladserne i togene. Det er også årsagen til at man arbejder med at M5 skal kunne aflaste havnesnittet på M1/M2.

M1/M2 ligger dog stadig under de oprindelige passagerprognoser, men det er jo ikke noget nyt at passagerprognoserne er helt på månen i forhold til den kapacitet der er - det ses også i Odense og Aarhus hvor letbanetogene er som sardindåser i myldretiden.

Anders

Citat fra: andersj Dato 15/01-25, 12:00Det er ikke noget nyt og er bl.a. årsagen til at man købte 8 nye tog til M1/M2 i 2018 og at man har fjernet mange af siddepladserne i togene. Det er også årsagen til at man arbejder med at M5 skal kunne aflaste havnesnittet på M1/M2.

M1/M2 ligger dog stadig under de oprindelige passagerprognoser, men det er jo ikke noget nyt at passagerprognoserne er helt på månen i forhold til den kapacitet der er - det ses også i Odense og Aarhus hvor letbanetogene er som sardindåser i myldretiden.
Hvis de er under, så vil jeg ikke tænke på, hvis målet var nået. Kedel7gt de ikke kan gøres længere. Pga stations længden

Citat fra: lomse Dato 15/01-25, 11:48Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.

Citat

I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.

Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.

Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.
Måske hvis man havde lavet plads til at udvide perronerne i starten så vil det ikke være en problem. De kan ikke være bekendt at kun køre med 2 vogn i den næste århundred.

Københavns metro belastning
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/01-25, 18:44.
Seneste redigering: 15/01-25, 18:50 af Per Holm
En del af "problemet" er et spørgsmål om vaner der skal ændres.

For eks. foretrækker jeg nu at skifte til og fra 2A på Gammel Strand eller Hovedbanegården frem for på Christianshavns Station og har fået en behageligere rejse ud af det. Og når København Syd bliver færdig vil jeg glæde mig til at skifte her frem for at køre via Midtbyen når jeg skal til og fra Dragør Havn.

Nørreport vil mange også let kunne slippe for ved at skifte på Frederiksberg - hvis bare ikke de er "hjulbårne".

Jeg tror at mange vil have fordel af at lade deres vanemæssige rutevalg udfordre af en tur i "Rejseplanen".

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Københavns metro belastning
Af larsht, København. 15/01-25, 21:50.
Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 16:14
Citat fra: lomse Dato 15/01-25, 11:48Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.

Citat

I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.

Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.

Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.
Måske hvis man havde lavet plads til at udvide perronerne i starten så vil det ikke være en problem. De kan ikke være bekendt at kun køre med 2 vogn i den næste århundred.
Der er 3 vogne på Københavns metrotog

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato 15/01-25, 21:50
Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 16:14
Citat fra: lomse Dato 15/01-25, 11:48Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.

Citat

I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.

Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.

Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.
Måske hvis man havde lavet plads til at udvide perronerne i starten så vil det ikke være en problem. De kan ikke være bekendt at kun køre med 2 vogn i den næste århundred.
Der er 3 vogne på Københavns metrotog
Stadig alt for kort.

Citat fra: lomse Dato 15/01-25, 11:48Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.

Citat

I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.

Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.

Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.
Det var interessant at kende lidt mere til tallene bag udsagnet.
F.eks., hvor længe passagererne måtte vente på et ledigt tog. Med afgang ca. hvert andet minut er det jo ingen livskrise at måtte hoppe en afgang over.

Eller om det er koncentreret på specielle datoer og tider: At der f.eks. ved DR Byen ikke altid er plads til alle med første tog er ingen overraskelse: Når torsdagskoncerten er forbi, myldrer måske 1000 gæster ud til metroen - ingen sensation, at ikke alle kan komme med første tog!


Citat fra: Krabsen Dato 16/01-25, 08:37
Citat fra: lomse Dato 15/01-25, 11:48Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.

Citat

I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.

Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.

Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.
Det var interessant at kende lidt mere til tallene bag udsagnet.
F.eks., hvor længe passagererne måtte vente på et ledigt tog. Med afgang ca. hvert andet minut er det jo ingen livskrise at måtte hoppe en afgang over.

Eller om det er koncentreret på specielle datoer og tider: At der f.eks. ved DR Byen ikke altid er plads til alle med første tog er ingen overraskelse: Når torsdagskoncerten er forbi, myldrer måske 1000 gæster ud til metroen - ingen sensation, at ikke alle kan komme med første tog!


Jeg burde nok have linket i stedet for.
Men husker godt i starten  man af gammel vane løb får at må et metro tog, selv om der i starter var hele 3 minutter imellem



https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/tusindvis-af-passagerer-kommer-ikke-med-metroen-fordi-den-er-fyldt

Citat fra: lomse Dato 16/01-25, 08:53
Citat fra: Krabsen Dato 16/01-25, 08:37
Citat fra: lomse Dato 15/01-25, 11:48Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.

Citat

I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.

Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.

Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.
Det var interessant at kende lidt mere til tallene bag udsagnet.
F.eks., hvor længe passagererne måtte vente på et ledigt tog. Med afgang ca. hvert andet minut er det jo ingen livskrise at måtte hoppe en afgang over.

Eller om det er koncentreret på specielle datoer og tider: At der f.eks. ved DR Byen ikke altid er plads til alle med første tog er ingen overraskelse: Når torsdagskoncerten er forbi, myldrer måske 1000 gæster ud til metroen - ingen sensation, at ikke alle kan komme med første tog!
Jeg burde nok have linket i stedet for.
Men husker godt i starten  man af gammel vane løb får at må et metro tog, selv om der i starter var hele 3 minutter imellem

https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/tusindvis-af-passagerer-kommer-ikke-med-metroen-fordi-den-er-fyldt
Tja - artiklen er ikke meget mere informativ. Der er altså forskel på om 20.000 bliver forsinket 3 minutter eller en halv time.
Og hvor mange udgør de 20.000 forsinkelser ud af det samlede passagertal i perioden? Med passagertal over 30 mio i perioden er vi på noget i retning af 0,7 promille...

Hvor mange misser en metro og må vente på næste, fordi de står for rødt lys ved fodgængerovergangen?

Københavns metro belastning
Af larsht, København. 16/01-25, 23:18.
Citat fra: mgameing123 Dato 16/01-25, 08:24
Citat fra: larsht Dato 15/01-25, 21:50
Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 16:14
Citat fra: lomse Dato 15/01-25, 11:48Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.

Citat

I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.

Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.

Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.
Måske hvis man havde lavet plads til at udvide perronerne i starten så vil det ikke være en problem. De kan ikke være bekendt at kun køre med 2 vogn i den næste århundred.
Der er 3 vogne på Københavns metrotog
Stadig alt for kort.
Det er ikke min oplevelse

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato 16/01-25, 23:18
Citat fra: mgameing123 Dato 16/01-25, 08:24
Citat fra: larsht Dato 15/01-25, 21:50
Citat fra: mgameing123 Dato 15/01-25, 16:14
Citat fra: lomse Dato 15/01-25, 11:48Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.

Citat

I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.

Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.

Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.
Måske hvis man havde lavet plads til at udvide perronerne i starten så vil det ikke være en problem. De kan ikke være bekendt at kun køre med 2 vogn i den næste århundred.
Der er 3 vogne på Københavns metrotog
Stadig alt for kort.
Det er ikke min oplevelse
Ok tænk på det sådan:

De har bygget mange tunneler under København for en pris der er meget dyre end letbane og de har ikke engang fremtidssikret det. Vi ved at en dag M1/M2 vil have alt for mange kunder men det hjælper ikke når man kan ikke udvide togene til at være 6 eller 8 vogn lange.

Citat fra: lomse Dato 15/01-25, 11:48Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.

Citat

I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.

Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.

Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.

Med en frekvens på helt ned til 90 sekunder, så har metro brugerne indtil at klage over. Os som tager A og S busserne tilgengæld, her er der virkelig proppet, så før der kommer dobbeltledbusser på alle S og A linjer, må metroen altså vente, kvantitet over kvalitet på kort sigt.

Citat fra: Ncard00 Dato 18/01-25, 19:21
Citat fra: lomse Dato 15/01-25, 11:48Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.

Citat

I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.

Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.

Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.

Med en frekvens på helt ned til 90 sekunder, så har metro brugerne indtil at klage over. Os som tager A og S busserne tilgengæld, her er der virkelig proppet, så før der kommer dobbeltledbusser på alle S og A linjer, må metroen altså vente, kvantitet over kvalitet på kort sigt.

Og alle som skal fra lufthavnen/ørestad til København H, nørreport, eller østerport, og omvendt, kan bare tage øresundstogene, ihvertfald i myldretiden, hvor der er 10 minutters drift.

Citat fra: Ncard00 Dato 18/01-25, 22:29
Citat fra: Ncard00 Dato 18/01-25, 19:21
Citat fra: lomse Dato 15/01-25, 11:48Lånt fra tv2 kosmopol
Mega nyt for mig at den overfyldt.

Citat

I fjerde kvartal af 2024 har der i alt været godt 900 afgange, hvor passagerer ikke er kommet med metroen. Det drejer sig om stationerne Amagerbro, Christianshavn, Islands Brygge, DR Byen, Nørreport og Kongens Nytorv.

Gennemsnitligt kom 25 passagerer ikke med toget på de godt 900 gange, hvor et fyldt metrotog afgik fra stationerne.

Det betyder altså, at over 20.000 passagerer blev efterladt på perronen i det fjerde kvartal af 2024, fordi metrotogene var fyldte.

Med en frekvens på helt ned til 90 sekunder, så har metro brugerne indtil at klage over. Os som tager A og S busserne tilgengæld, her er der virkelig proppet, så før der kommer dobbeltledbusser på alle S og A linjer, må metroen altså vente, kvantitet over kvalitet på kort sigt.

Og alle som skal fra lufthavnen/ørestad til København H, nørreport, eller østerport, og omvendt, kan bare tage øresundstogene, ihvertfald i myldretiden, hvor der er 10 minutters drift.
Ja, men det har de ingen grund til, og dermed løses problemet ikke. Det er jo ikke nødvendigvis allerede fra endestationen i Lufthavnen, at der er proppet. Der er ikke der, folk efterlades. Det er netop på Amagerbro og Christianshavn (i retning mod Kongens Nytorv og Nørreport), hvor toget fra lufthavnen allerede tidligere er fyldt op med yderligere påstigere fra stationerne efter lufthavnen. Dem på Christianshavn kan vente på næste tog fra Brygge/Vestamager-linjen, som er lidt mindre proppet. Men dem på Amagerbro må vente længere, til næste (proppede) tog fra Lufthavnen.

Derfor er det hul i hovedet at politikerne i København har fået den ide at droppe M5-krydsning ved Amagerbro/Amagercentret, og krydse "Amagerbrogade Syd" i stedet. Der er nok stemmer i det - men det giver dårligere aflastning af havnesnittet, og lavere antal samlede påstigere.

Nok også derfor at Metroselskabet, som må formodes at have ansatte med forstand på den slags, ikke har foreslået "Amagerbrogade Syd", men først er begyndt at arbejde på det, da politikerne pålagde dem det.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hjørring - Hørby

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak