Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 ... 14 15 [16]
Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 28/11-24, 23:33.
Stadler skal levere 20 togsæt til Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS)

Hver gang der kommer en ny pressemeddelelse fra Stadler overasker det mig hvor mange små og mellemstore finurlige jernbaneselskaber der er i Schweiz.

Denne gang er det RBS der skal have 20 3-vogns togsæt leveret i 2028-30 til kørsel på RE5 Solothurn-Bern.

Pressemeddelelse Stadler: https://stadlerrail.com/media/pdf/2024_11_28_mm_rbs_re_de.pdf

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 15/12-24, 21:21.
Niederbarnimer Eisenbahn pressemeddelelse 15.12.2024:

Med dagens køreplanskift satte Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) brint- og batteritog i drift på sine linier i Berlin-Brandenburg.

På NEB's "egen" Heidekrautbahn RB27 (Groß Schönebeck / Schmachtenhagen - Basdorf - Berlin) erstatter de nye Siemens Mireo Plus H brinttog dieseltogene. Det er første gang, brintdrevne jernbanekøretøjer indsættes i Berlin-Brandenburg regionen.

Siemens Mireo Plus B batteritog introduceres gradvis på Netz Ost Brandenburg. Fra i dag kører battertog på linjerne RB25 (Berlin – Werneuchen), RB35 (Fürstenwalde – Bad Saarow-Pieskow) og RB63 (Eberswalde – Joachimsthal). Mireo Plus B vil herefter blive indsat successivt på de andre linjer, der drives af NEB for Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB), i løbet af første halvdel af 2025.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
NEB Basdorf, t.v. ny Mireo Plus H, t.h. ældre Talent (NEB/VBB pressefoto).


Læs hele pressemeddelelsen (tysk) her: https://www.lok-report.de/news/deutschland/aus-den-laendern/item/55076-berlin-brandenburg-wasserstoff-und-batteriezuege-der-neb-erfolgreich-im-fahrgastbetrieb-gestartet.html .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 30/12-24, 14:27.
RAIL MARKET 13.12.2024:

Stadler skal levere smalsporede hybridlokomotiver til Rhaetische Bahn (RhB) og Matterhorn-Gotthard Bahn (MGB) i Schweiz.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler hybridlokomotiv til MGB (grafik: Stadler). 

RhB og MGB har indgået en kontrakt på i alt 106 mio. EUR med Stadler om levering af elleve nye smalsporede hybridlokomotiver. Aftalen omfatter otte lokomotiver til RhB og tre til MGB, og produktionen skal foregå på Stadlers Bussnang fabrik i Schweiz.

Detaljerede oplysninger om lokomotiverne og deres kommende anvendelse her (engelsk): https://railmarket.com/news/rolling-stock/27534-stadler-narrow-gauge-hybrid-locomotives-to-renew-fleets-for-rhb-and-mgbahn .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Thorfinn. 30/12-24, 17:24.
Citat fra: Niels Munch Dato 30/12-24, 14:27...
RhB og MGB har indgået en kontrakt på i alt 106 mio. EUR med Stadler om levering af elleve nye smalsporede hybridlokomotiver. Aftalen omfatter otte lokomotiver til RhB og tre til MGB,
...

når jeg læser om de små metersporbaner i Schweiz tænker jeg altid:
"Modeljernbane til voksne kan være en dyr fornøjelse." - ser man billetpriserne for tourister:
Jo, det er en dyr fornøjelse.

På renderen kan man se at den også skal køre på tandstangen.
JEg læser at de skal afløse FO HGm 4/4 - HGm 4/4 vmax er 50 km/h, dog kun 21 km/h kontinuerligt og de kom 1967. De skubber plove og skubber og leverer strøm til sneslynger. Det skal de nye nok ikke bruge deres vmax på 100 (70) km/h til.
Temmeligt specielt det hele.

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 14/01-25, 21:51.
DB Fernverkehr har sat de 17 Stadler KISS togsæt til salg, som de i 2019 købte fra Westbahn i Østrig.

Det er sandsynligvis en kombination af generelt presset økonomi hos DB, at togene er en lille serie og at man efterhånden har fået styr på IC2 fra Bombardier inkl. tilladelse til kørsel i Schweiz (Stuttgart-Zürich) til sommer.
Der er også en stor binding i at togsættene vedligeholdes i Wien og derfor køres der nattog Warnemünde-Wien og Stuttgart-Wien for at bytte togsæt med værkstedet. I det daglige er de indsat som InterCity mellem Warnemünde-Rostock-Berlin-Dresden-Chemnitz og Stuttgart-Zürich.

Der er tale om 8 togsæt med 6 vogne og 9 togsæt med 4 vogne - alle togsæt kan køre 200 km/t.

Link til salgsannonce: https://www.db-gebrauchtzug.de/f?p=222:751:7718694801241::::P751_ID,G_APP_UNTERNEHMEN_ID:353,3&cs=1bHcbO5Bv4wMz_ZSGh5E9zhJRf2_V_CxxGSNfJ0QT0bMbCgwpokyW6Gn4oQD9EIRn5N5_8ybWt5ngJKETFygWow

Anders

Kort materiel nyt
Af Thomas Larsen. 15/01-25, 01:48.
De ville da være fine at have på lille syd og nykøbing forbindelserne.
Så ville der være fuld fart, ind til København. 😀

Kort materiel nyt
Af AndreasM. 15/01-25, 09:21.
Citat fra: Thomas Larsen Dato 15/01-25, 01:48De ville da være fine at have på lille syd og nykøbing forbindelserne.
Så ville der være fuld fart, ind til København. 😀
Kræver vidst en ombygning, hvis jeg husker rigtigt er det ren 15kV udrustning.

Kort materiel nyt
Af lomse. 15/01-25, 09:32.
Citat fra: Thomas Larsen Dato 15/01-25, 01:48De ville da være fine at have på lille syd og nykøbing forbindelserne.
Så ville der være fuld fart, ind til København. 😀
Så tror jeg DSB forsat går efter at reducere antal af litra i drift. Det gør lokal tog nok også på sigt

Kort materiel nyt
Af Time will tell. 15/01-25, 11:06.
Citat fra: AndreasM Dato 15/01-25, 09:21
Citat fra: Thomas Larsen Dato 15/01-25, 01:48De ville da være fine at have på lille syd og nykøbing forbindelserne.
Så ville der være fuld fart, ind til København. 😀
Kræver vidst en ombygning, hvis jeg husker rigtigt er det ren 15kV udrustning.

Gad vide hvad det ville kræve at bygge dem om. Ikke bare i pris men også i tid.

Kort materiel nyt
Af Thomas Larsen. 15/01-25, 12:02.
Rolig nu. Det var bare en joke.
Det tror jeg at denne her 😀 gjorde  tydeligt.

Kort materiel nyt
Af esni. 15/01-25, 12:34.
Citat fra: Time will tell Dato 15/01-25, 11:06
Citat fra: AndreasM Dato 15/01-25, 09:21
Citat fra: Thomas Larsen Dato 15/01-25, 01:48De ville da være fine at have på lille syd og nykøbing forbindelserne.
Så ville der være fuld fart, ind til København. 😀
Kræver vidst en ombygning, hvis jeg husker rigtigt er det ren 15kV udrustning.

Gad vide hvad det ville kræve at bygge dem om. Ikke bare i pris men også i tid.

Tid: Værksted+papirarbejde ialt mere end 4 år

Eskild

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 21/01-25, 00:02.
Citat fra: andersj Dato 21/09-22, 19:12CAF skal levere mindst 42 TW 4000 bybanetog til Hannover

CAF har vundet udbuddet på næste generation af bybanetog til ÜSTRA Hannoversche Verkehrsbetriebe AG. I første omgang skal der leveres 42 to-vogns togsæt fra september 2025. Rammeaftalen tillader levering af i alt 275 togsæt frem til 2040.

I første omgang skal de resterende TW 6000 tog fra 70'erne udfases, hvilket ikke lykkedes med leveringen af de 153 TW 3000 togsæt mellem 2013-2020 pga. stigende passagertal. På sigt skal de 144 TW 2000/2500 togsæt leveret mellem 1997 og 2000 også erstattes af TW 4000. Mange linjer i Hannover kører efterhånden med tre togsæt, og dermed den maksimale tilladte længde for sporvogne i Tyskland på 75 meter, i hele eller dele af driftsdøgnet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kilde: https://www.uestra.de/unternehmen/presse-medien/pressemitteilungen/details/2022/hersteller-fuer-die-neue-stadtbahn-steht-fest-caf-aus-spanien-baut-den-tw-4000/ (Siden kan kun tilgås fra Tyskland eller gennem VPN)

Delstaten Niedersachsen har nu givet tilsagn om medfinansering af yderligere 17 TW 4000, så antallet af bestilte togsæt kommer op på 59. Det betyder at man teoretisk kan udrangere alle resterende 55 TW 6000. I praksis vil der nok være behov for flere tog pga. planlagte linjeforlængelser og planlagt udvidelse af kapaciteten på enkelte linjer - spørgsmålet bliver så om man kan finde flere penge til yderligere TW 4000 eller må beholde nogle TW 6000. En håndfuld TW 6000 benyttes også som skolevogne til uddannelse af førere.

I samme omgang medfinansiere delstaten også køb af 12 sporvogne til Braunschweig, hvor udbudsfasen pt. er igang.

Pressemeddelelse Niedersächsische Ministerium für Wirtschaft, Verkehr, Bauen und Digitalisierung: https://www.mw.niedersachsen.de/startseite/uber_uns/presse/presseinformationen/verkehrsministerium-fordert-investitionen-in-niedersachsens-opnv-mit-168-millionen-euro-238765.html

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 22/01-25, 01:28.
Der var lidt mere nyt rundt omkring, især CAF har haft travlt med at få ordrer ind i efteråret.

Alstom skal levere yderligere 50 "Urbanliner" sporvogne til BVG i Berlin

BVG tildelte Bombardier en rammeaftale på levering af op til 117 sporvogne i december 2020, hvoraf 3 vogne på 30 meter og 17 vogne på 50 meter blev bestilt i samme omgang. Sporvognene bliver kaldt "Urbanliner" men er baseret på Flxity platformen, som Alstom overtog i forbindelse med købet af Bombardier i 2021.
Der er nu bestilt yderligere 45 vogne på 50 meter.
Den første Urbanliner skal (med forsinkelse) indsættes i driften her i foråret.

Pressemeddelelse BVG - https://www.bvg.de/de/unternehmen/medienportal/pressemitteilungen/2025-01-21-pm-tram-simulatoren

CAF skal levere yderligere 22 Intercités Oxygène tog til SNCF

I 2019 bestilte SNCF 28 togsæt med option på yderligere 75 togsæt til den hurtige InterCity trafik på strækningerne Paris-Clermont Ferrand og Paris-Limoges-Toulouse. Togsættene har 10 vogne, 420 siddepladser og kan køre 200 km/t. De første togsæt skulle have været sat i drift i år, men dette er forsinket til 2027.

I december 2024 bestilte SNCF yderligere 22 togsæt til ruten Bordeaux-Marseilles. De første 8 togsæt ud af de bestilte 50 bygges i Spanien, mens resten bygges på fabrikken i Reichshoffen som Alstom valgte at frasælge for at tilfredsstille konkurrencemyndighederne i forbindelse med overtagelsen af Bombardier.

Pressemeddelelse CAF - https://www.cafmobility.com/en/press-room/caf-supply-22%20intercites-oxygene-trains-sncf-voyageurs-bordeaux-marseille-line/

CAF skal levere yderligere 13 Inneo M7 metrotog til Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam (GVB)

GVB bestilte i 2018 30 Inneo M7 metrotogsæt hos CAF med en option på yderligere 30 togsæt. 13 af disse blev bestilt i slutningen af 2024.

Citat fra: andersj Dato 21/07-23, 16:53CAF skal levere 9 sporvogne til Palermo

Der er en option på levering af yderligere 35 sporvogne.

Pressemeddelelse Napoli + Palermo: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=430

Yderligere 14 sporvogne er nu kaldt fra optionen.

Pressemeddelelse Amsterdam+Palermo - https://www.cafmobility.com/en/press-room/caf-secures-two-new-contract-extensions-the-netherlands-italy/

CAF skal levere metrotog til Colombia og Chile

I slutningen af 2024 sikrede CAF sig en kontrakt på levering af deres Inneo metrotog med 3 togsæt til Medellín Metro og 6 togsæt til Santiago de Chile metro.

Pressemeddelelse CAF - https://www.cafmobility.com/en/press-room/caf-to-supply-metro-units-colombia-and-chile/

CAF skal levere 40 metrotog til Metro Madrid

Der er tale om smalsporede 6-vogns tog til brug på linje 1 der åbnede i 1919.

Pressemeddelelse CAF - https://www.cafmobility.com/en/press-room/caf-wins-contract-supply-second-batch-trains-madrid-metro/

CAF skal levere op til 60 Urbos sporvogne til Bologna

I første omgang er der en fast bestilling på 33 sporvogne. CAF nævner i pressemeddelelsen at lovgivning kan øge antallet af togsæt med 20% svarende til 72 sporvogne i alt - jeg ved dog ikke helt hvad det går ud på.

Citat fra: andersj Dato 24/01-24, 23:26CAF skal levere 40 Urbo sporvogne til ATAC S.p.A. i Rom

Der er optioner på yderligere 81 sporvogne i kontrakten.

Pressemeddelelse: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=448

Yderligere 20 sporvogne er blevet kaldt fra denne kontrakt.

Pressemeddelelse Bologna+Rom - https://www.cafmobility.com/en/press-room/caf-continues-reap-success-italy-bologna-rome/

Stadler skal levere 17 EURODUAL lokomotiver til LTG Cargo i Litauen

De seks-akslede lokomotiver leveres til 1,520 meter bredspor.

Pressemeddelelse Stadler - https://www.stadlerrail.com/en/media/media-releases/stadler-and-ltg-cargo-sign-a-contract-for-17-co-co-electric-locomotives-

Anders

Kort materiel nyt
Af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J. 22/01-25, 09:05.
Citat fra: andersj Dato 22/01-25, 01:28Der var lidt mere nyt rundt omkring, især CAF har haft travlt med at få ordrer ind i efteråret.

Alstom skal levere yderligere 50 "Urbanliner" sporvogne til BVG i Berlin

BVG tildelte Bombardier en rammeaftale på levering af op til 117 sporvogne i december 2020, hvoraf 3 vogne på 30 meter og 17 vogne på 50 meter blev bestilt i samme omgang. Sporvognene bliver kaldt "Urbanliner" men er baseret på Flxity platformen, som Alstom overtog i forbindelse med købet af Bombardier i 2021.
Der er nu bestilt yderligere 45 vogne på 50 meter.
Den første Urbanliner skal (med forsinkelse) indsættes i driften her i foråret.

Pressemeddelelse BVG - https://www.bvg.de/de/unternehmen/medienportal/pressemitteilungen/2025-01-21-pm-tram-simulatoren

CAF skal levere yderligere 22 Intercités Oxygène tog til SNCF

I 2019 bestilte SNCF 28 togsæt med option på yderligere 75 togsæt til den hurtige InterCity trafik på strækningerne Paris-Clermont Ferrand og Paris-Limoges-Toulouse. Togsættene har 10 vogne, 420 siddepladser og kan køre 200 km/t. De første togsæt skulle have været sat i drift i år, men dette er forsinket til 2027.

I december 2024 bestilte SNCF yderligere 22 togsæt til ruten Bordeaux-Marseilles. De første 8 togsæt ud af de bestilte 50 bygges i Spanien, mens resten bygges på fabrikken i Reichshoffen som Alstom valgte at frasælge for at tilfredsstille konkurrencemyndighederne i forbindelse med overtagelsen af Bombardier.

Pressemeddelelse CAF - https://www.cafmobility.com/en/press-room/caf-supply-22%20intercites-oxygene-trains-sncf-voyageurs-bordeaux-marseille-line/

CAF skal levere yderligere 13 Inneo M7 metrotog til Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam (GVB)

GVB bestilte i 2018 30 Inneo M7 metrotogsæt hos CAF med en option på yderligere 30 togsæt. 13 af disse blev bestilt i slutningen af 2024.

Citat fra: andersj Dato 21/07-23, 16:53CAF skal levere 9 sporvogne til Palermo

Der er en option på levering af yderligere 35 sporvogne.

Pressemeddelelse Napoli + Palermo: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=430

Yderligere 14 sporvogne er nu kaldt fra optionen.

Pressemeddelelse Amsterdam+Palermo - https://www.cafmobility.com/en/press-room/caf-secures-two-new-contract-extensions-the-netherlands-italy/

CAF skal levere metrotog til Colombia og Chile

I slutningen af 2024 sikrede CAF sig en kontrakt på levering af deres Inneo metrotog med 3 togsæt til Medellín Metro og 6 togsæt til Santiago de Chile metro.

Pressemeddelelse CAF - https://www.cafmobility.com/en/press-room/caf-to-supply-metro-units-colombia-and-chile/

CAF skal levere 40 metrotog til Metro Madrid

Der er tale om smalsporede 6-vogns tog til brug på linje 1 der åbnede i 1919.

Pressemeddelelse CAF - https://www.cafmobility.com/en/press-room/caf-wins-contract-supply-second-batch-trains-madrid-metro/

CAF skal levere op til 60 Urbos sporvogne til Bologna

I første omgang er der en fast bestilling på 33 sporvogne. CAF nævner i pressemeddelelsen at lovgivning kan øge antallet af togsæt med 20% svarende til 72 sporvogne i alt - jeg ved dog ikke helt hvad det går ud på.

Citat fra: andersj Dato 24/01-24, 23:26CAF skal levere 40 Urbo sporvogne til ATAC S.p.A. i Rom

Der er optioner på yderligere 81 sporvogne i kontrakten.

Pressemeddelelse: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=448

Yderligere 20 sporvogne er blevet kaldt fra denne kontrakt.

Pressemeddelelse Bologna+Rom - https://www.cafmobility.com/en/press-room/caf-continues-reap-success-italy-bologna-rome/

Stadler skal levere 17 EURODUAL lokomotiver til LTG Cargo i Litauen

De seks-akslede lokomotiver leveres til 1,520 meter bredspor.

Pressemeddelelse Stadler - https://www.stadlerrail.com/en/media/media-releases/stadler-and-ltg-cargo-sign-a-contract-for-17-co-co-electric-locomotives-


Det er den rent elektriske Euro6000, ikke Eurodual der skal leveres til LTG Cargo.

Gå op Sider: 1 ... 14 15 [16]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak