Citat fra: AndreasM Dato 15/01-25, 09:54Citat fra: steenth Dato 14/01-25, 22:56Der er allerede nogen, som har nævnt, at der er nogle BR 187, som skal erstatte BR 185.2.
Og andetsteds i dette forum nævnes det at status og tidshorisont er ukendt.
Et gæt (og sådan et står naturligvis helt for egen regning): Der kører en pæn stabel nordiske leasingvectroner(model B18) rundt internt i Tyskland i øjeblikket, faktisk så mange at det totale antal B18'ere stort set matcher det totale antal nordiske 185.2'ere. Det er vel ikke utænkeligt at DB har indset at det er en både billigere og hurtigere løsning at lease disse, end at ombygge 187'ere. (Og at railpool finder andre maskiner til den nuværende leaser selvfølgelig).
Salget af lokomotiver skal nok mere ses i lyset af godsmængderne og EUs krav til DB Cargo for at undgå bod for den "uretmæssige statsstøtte" DB Cargo har fået af den tyske stat i en årrække. DB Cargo skal dermed "undvære" ca 500 M Euro om året - og en del af dette skal efter rygterne ske via salg af lokomotiver.
Projektet med ETCS på 187ere vil være markant billigere end noget andet (ETCS indbygningen er del af claimforhandlingerne omkring forsinket levering af 187erne, så populært sagt indbygges til kostpris - den oprindelige kontraktpris er i al fald noget lavere, end hvad dagsprisen på ETCS ellers er endt på). Leasing af Vectroner er ganske dyrt, især hvis du har trækkraft i forvejen. Tror nu heller ikke at alle 185ere forsvinder fra DB Cargo Scandinavien i år...Hvis man får en rigtig god pris for 185erne, er det muligt, at det kan finansiere op til fire års leasingomkostninger af en Vectron...
Iøvrigt kører der jo 185ere rundt med ETCS i Sverige og enkelte er vist også ombygget sydpå, så selve BR 185 får ETCS, men næppe STM og mon ikke nogle af de solgte kommer retur til Danmark, når behovet for STM engang er bortfaldet. En ny køber bør i al fald overveje, om man skal bibeholde godkendelsen i Danmark.
/Lasse