Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- IC5 forreste og bagerste vogn aflåst mellem København - Aarhus til 2030
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Time will tell Dato 13/01-25, 22:41
Citat fra: jacobchristensen Dato 13/01-25, 22:38
Citat fra: andersj Dato 13/01-25, 22:27
Citat fra: jacobchristensen Dato 13/01-25, 19:34Det ville være rigtig fint hvis der kom så mange rejsende at der også mandag-torsdag var brug for to IC5-sæt (600 pladser mod 150 i ét og 300 i to IC3-sæt) i de forbindelser, men jeg kunne godt forestille mig at BaneDanmark når at få renoveret perronen i Horsens inden da.
;D

To IC5 er heller ikke noget problem med de nuværende perroner - det er kun tre IC5 der giver udfordringer (altså 900 siddepladser).

Jo. Nu ser jeg jo ikke hvert eneste tog i Vejle - der er jo et arbejde der skal passes  :D  - men det længste jeg mindes at have set til/fra Århus, har været enkelte fire-sæts tog fredag eftermiddage, svarende til to IC5'ere. Mon ikke Nørreport i praksis er et større problem.


I dag er Aarhus H begrænsningen og derfor køres der normalt ikke med mere end 4 sæt (som faktisk også findes andre dage end fredage).

Det handler også om, at det femte sæt som kobler/afkobler i Fredericia enten kører til eller fra Struer/Sønderborg. 5 sæt er maks begrænsningen.

Citat fra: Petteri Dato 13/01-25, 23:29
Citat fra: Time will tell Dato 13/01-25, 22:41
Citat fra: jacobchristensen Dato 13/01-25, 22:38
Citat fra: andersj Dato 13/01-25, 22:27
Citat fra: jacobchristensen Dato 13/01-25, 19:34Det ville være rigtig fint hvis der kom så mange rejsende at der også mandag-torsdag var brug for to IC5-sæt (600 pladser mod 150 i ét og 300 i to IC3-sæt) i de forbindelser, men jeg kunne godt forestille mig at BaneDanmark når at få renoveret perronen i Horsens inden da.
;D

To IC5 er heller ikke noget problem med de nuværende perroner - det er kun tre IC5 der giver udfordringer (altså 900 siddepladser).

Jo. Nu ser jeg jo ikke hvert eneste tog i Vejle - der er jo et arbejde der skal passes  :D  - men det længste jeg mindes at have set til/fra Århus, har været enkelte fire-sæts tog fredag eftermiddage, svarende til to IC5'ere. Mon ikke Nørreport i praksis er et større problem.


I dag er Aarhus H begrænsningen og derfor køres der normalt ikke med mere end 4 sæt (som faktisk også findes andre dage end fredage).

Det handler også om, at det femte sæt som kobler/afkobler i Fredericia enten kører til eller fra Struer/Sønderborg. 5 sæt er maks begrænsningen.

Ja i princippet men så får du problemer på Aarhus H.
Men Aarhus bliver bygget om før Horsens gør og så bliver flaskehalsen Horsens. Det største problem med den manglende ombygning af Horsens bliver dog ikke IC5 men Talgo pga. perronhøjden i spor 2 og længden i spor 1.

Hvad planlægges der på kort sigt i Padborg i forhold til perronhøjde og Talgo? Det er jo meningen at der skal bygges en ny 76 cm høj perron, men tidsplanen er vel fortsat ukendt.

Anders

Citat fra: steenth Dato 13/01-25, 16:22
Citat fra: Jens Hansen Dato 13/01-25, 15:45Uha ja, er det når DSB kører med 3 togsæt?

Er der ikke ca. 250 meter perron?
En IC5 er 109,4 meter lang. Det er ca. 330 meter med 3 togsæt med IC5. IC4 kan holde sig inden for de 250 meter.

En enkelt eller to IC4 kan sagtens holde sig indenfor 250m, men ikke tre styks.

Citat fra: thomastog Dato 14/01-25, 01:15
Citat fra: steenth Dato 13/01-25, 16:22
Citat fra: Jens Hansen Dato 13/01-25, 15:45Uha ja, er det når DSB kører med 3 togsæt?

Er der ikke ca. 250 meter perron?
En IC5 er 109,4 meter lang. Det er ca. 330 meter med 3 togsæt med IC5. IC4 kan holde sig inden for de 250 meter.

En enkelt eller to IC4 kan sagtens holde sig indenfor 250m, men ikke tre styks.
netop, og allerede i dag kører man med tre IC4 til Århus (når teknikken lykkes). Så hvorfor er det først et problem med leveringen af IC5, når det allerede sker i dag?
Som andre har nævnt tidligere, så er journalisten altså ikke for skarp...

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Frihedsbrevet har også valgt en underlig overskrift. Det meste af artiklen handler slet ikke om perron længden, langt det meste af den handler om at en sikkerhedsekspert af en art mener at perronerne er i dårlig stand at stationen burde lukkes øjeblikkeligt af sikkerhedshensyn.
Man skal langt ned i artiklen før man når til den del der handler om perron længden, men emnet skifter meget hurtigt tilbage til sikkerheden igen, uden at gå mere ned i detaljer om længde "problemet" end overskiften gør. Det er bare en konstatering fra journalistens side.

TV Syd har også været forbi Horsens - den er også gengivet på TV2 Østjyllands hjemmeside:
https://www.tvsyd.dk/horsens/togstation-slar-revner-og-har-huller-passagerer-ma-tage-til-takke-med-lappelosninger

Hovedparten af den artikel omhandler også mest om perronerne tilstand og lidt om perronlængden. Og der er også en link til beslutningsoplægget om fornyelse og forlængelse af perronerne.

Inden betalingsmuren slår til, kan man også læse at Frihedsbrevets kilde er Jesper Ravn fra RavnBane. Ham har vi før vendt bl.a. her...

Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 14/01-25, 18:29Inden betalingsmuren slår til, kan man også læse at Frihedsbrevets kilde er Jesper Ravn fra RavnBane. Ham har vi før vendt bl.a. her...

Det er rigtig godt set, det havde jeg slet ikke lagt mærke til.

Citat fra: frederikhk Dato 13/01-25, 16:17Lige så flot er det at de nye perroner ikke lever op til EU standardlængden på omkring 500 meter så vidt jeg ved? Belejligt passer de akkurat til 3 x DSB IC5 tog..
Standard længde betyder ikke en dårlig station. Ikke fortæl mig at Løftgård station på Vestbanen har brug for 500 meter lange perroner:

Citat fra: mgameing123 Dato 14/01-25, 21:37
Citat fra: frederikhk Dato 13/01-25, 16:17Lige så flot er det at de nye perroner ikke lever op til EU standardlængden på omkring 500 meter så vidt jeg ved? Belejligt passer de akkurat til 3 x DSB IC5 tog..
Standard længde betyder ikke en dårlig station. Ikke fortæl mig at Løftgård station på Vestbanen har brug for 500 meter lange perroner:

Nej men det skal en stor hovedbanegård som Aarhus H der ligger på hovedstrækningen.

Selvfølgelig har Løftgård brug for det! Hvordan skulle der ellers kunne hold 3 IC5 sæt?? 😉

Citat fra: tscheel Dato 14/01-25, 22:11Selvfølgelig har Løftgård brug for det! Hvordan skulle der ellers kunne hold 3 IC5 sæt?? 😉

Løftgård er faktisk blevet forlænget. Dog ikke med 500 meter. Men sådan man kan komme ud og ind af begge døre i ét togsæt ;)

https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?topic=1284.0

Mvh Vestjyden

Citat fra: tscheel Dato 14/01-25, 22:11Selvfølgelig har Løftgård brug for det! Hvordan skulle der ellers kunne hold 3 IC5 sæt?? 😉
Nu skal vi ikke glem at der lige mangler ledninger 😉

Citat fra: frederikhk Dato 13/01-25, 15:36Fordi perronerne ved Horsens er for korte og først bygges om i 2030, er DSB nød til at køre med forreste og bagerste vogn aflåst mellem København H - Aarhus H fra 2027 til 2030.

https://www.ft.dk/samling/20241/spoergsmaal/S497/index.htm
Der er i dag kommet et svar på spørgsmålet, som kan findes i det link, som først indlæg. Opsummeringen er:
"Af artiklen fremgår det, at det ikke er korrekt, at IC5-togene i perioden 2027-2030 er nødt til at køre med bagerste- og forreste vognaflåst på hele strækningen mellem København og Aarhus." Der henvisning til https://hsfo.dk/horsens/rettelse-2025-1-9

Mvh
Steen

Gå op Sider: 1 [2]

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak