Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Renoveringen af MZ 1439
Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 7/01-25, 17:09.
Da der har været en diskussion i en anden tråd om renoveringen af MZ 1439 hos Railcare i Långsele i Sverige, tænkte jeg, at det kunne være værd at oprette en separat tråd, hvor renoveringen og spørgsmål omkring denne kan drøftes. Det kan jo være, at mange her ikke er aktive på sociale medier, men stadig er interesserede i, hvad der sker med lokomotivet.

I dag lagde Railcare nye billeder op, der viser, hvordan renoveringen skrider frem. De skrev også følgende tekst:

"Vi har rivstartat året med arbetet på TMZ 1439, där vi har fokuserat på demontering av de större komponenterna. Dieselmotorn, kompressorn och förarhytterna står näst på tur innan vi går in i nästa fas av projektet. Nästa steg blir att lägga fokus på rostlagning och underarbeten – en viktig del av processen för att ge loket ett nytt liv. Det här är ett spännande projekt som vi ser fram emot att dela med er. Häng med oss på resan!"

For dem der har Instagram findes det der også nogle videoklip at kigge på.

Her er billederne:
 


















Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 16/01-25, 10:56.
Så er der kommet lidt flere billeder fra Långsele. Sjovt at se, hvordan man løfter førerhuset ud. Som om det var et byggesæt.  :)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   


Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 17/01-25, 19:11.
Så er der lidt mere fra Railcare. Motoren blev idag løftet ud af lokomotivet. Railcare skriver:

Citat"-Idag lyftes dieselmotorn ur TMZ 1439 – och vilken pjäs det är! Den 20-cylindriga motorn är verkligen stooor 😅. Tack vare skickliga kranförare flöt arbetet på smidigt 💪.

Vi passade även på att lyfta ur sista förarhytten, så nu är loket nästan helt tomt. Nästa steg är ett intensivt arbete med att återställa maskinrummet och förarhytterna till toppskick, parallellt med att renovering av dieselmotor och andra komponenter påbörjas.

Ett väldigt roligt projekt med många krävande moment. Är det något ni skulle vilja se mer av? 👷�♂️🔧"

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.       


Renoveringen af MZ 1439
Af mss. 17/01-25, 20:09.
Det kalder jeg en motor!  ;D
Dejligt at den sidste MZ III i Nordeuropa får en tur mere.
Gad vide om de to i Spanien stadig er "i live"..?


Renoveringen af MZ 1439
Af Kaspertog. 18/01-25, 20:33.
Citat fra: mss Dato 17/01-25, 20:09Det kalder jeg en motor!  ;D
Dejligt at den sidste MZ III i Nordeuropa får en tur mere.
Gad vide om de to i Spanien stadig er "i live"..?

De lever skam begge to. Dog er MZ 1442 endt i Mexico hos FCC Carso, mens MZ 1436 stadig er i drift i Spanien. Så en kollega havde set den køre i 2024 under sin ferie i Spanien.

Mvh Kasper Pedersen

Gå op Sider:[1]
SJS H 64

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak