Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Renoveringen af MZ 1439
Gå ned Sider:[1] 2
Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 7/01-25, 17:09.
Da der har været en diskussion i en anden tråd om renoveringen af MZ 1439 hos Railcare i Långsele i Sverige, tænkte jeg, at det kunne være værd at oprette en separat tråd, hvor renoveringen og spørgsmål omkring denne kan drøftes. Det kan jo være, at mange her ikke er aktive på sociale medier, men stadig er interesserede i, hvad der sker med lokomotivet.

I dag lagde Railcare nye billeder op, der viser, hvordan renoveringen skrider frem. De skrev også følgende tekst:

"Vi har rivstartat året med arbetet på TMZ 1439, där vi har fokuserat på demontering av de större komponenterna. Dieselmotorn, kompressorn och förarhytterna står näst på tur innan vi går in i nästa fas av projektet. Nästa steg blir att lägga fokus på rostlagning och underarbeten – en viktig del av processen för att ge loket ett nytt liv. Det här är ett spännande projekt som vi ser fram emot att dela med er. Häng med oss på resan!"

For dem der har Instagram findes det der også nogle videoklip at kigge på.

Her er billederne:
 


















Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 16/01-25, 10:56.
Så er der kommet lidt flere billeder fra Långsele. Sjovt at se, hvordan man løfter førerhuset ud. Som om det var et byggesæt.  :)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   


Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 17/01-25, 19:11.
Så er der lidt mere fra Railcare. Motoren blev idag løftet ud af lokomotivet. Railcare skriver:

Citat"-Idag lyftes dieselmotorn ur TMZ 1439 – och vilken pjäs det är! Den 20-cylindriga motorn är verkligen stooor 😅. Tack vare skickliga kranförare flöt arbetet på smidigt 💪.

Vi passade även på att lyfta ur sista förarhytten, så nu är loket nästan helt tomt. Nästa steg är ett intensivt arbete med att återställa maskinrummet och förarhytterna till toppskick, parallellt med att renovering av dieselmotor och andra komponenter påbörjas.

Ett väldigt roligt projekt med många krävande moment. Är det något ni skulle vilja se mer av? 👷�♂️🔧"

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.       


Renoveringen af MZ 1439
Af mss. 17/01-25, 20:09.
Det kalder jeg en motor!  ;D
Dejligt at den sidste MZ III i Nordeuropa får en tur mere.
Gad vide om de to i Spanien stadig er "i live"..?


Renoveringen af MZ 1439
Af Kaspertog. 18/01-25, 20:33.
Citat fra: mss Dato 17/01-25, 20:09Det kalder jeg en motor!  ;D
Dejligt at den sidste MZ III i Nordeuropa får en tur mere.
Gad vide om de to i Spanien stadig er "i live"..?

De lever skam begge to. Dog er MZ 1442 endt i Mexico hos FCC Carso, mens MZ 1436 stadig er i drift i Spanien. Så en kollega havde set den køre i 2024 under sin ferie i Spanien.

Mvh Kasper Pedersen

Renoveringen af MZ 1439
Af mskoland. 9/02-25, 12:46.
Seneste redigering: 9/02-25, 12:51 af Tommy Nilsson
MZ 1439 er nå et tomt skall. Alt av rust blir tatt og nye plater sveiset inn. Det skal gjøres flere oppgraderinger slik at maskinen kommer til å bli i bedre stand enn når den rullet ut fra NOHAB i 1973!  :)
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Renoveringen af MZ 1439
Af mss. 9/02-25, 13:06.
"maskinen kommer til å bli i bedre stand enn når den rullet ut fra NOHAB i 1973"

Det er nok alligevel for højt at sigte. Maskinen er jo bl.a. udbedret efter en alvorlig ulykke i 1994, så der må være nogle reparationer der ikke sådan er at gøre om.


Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 18/02-25, 10:37.
MZ 1439 er temmelig rusten, så der er en hel del arbejde, der skal gøres. Hovedsageligt udskiftning af metalplader og forbedring af lokomotivkasse og ramme.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.       


Renoveringen af MZ 1439
Af bjergged. 24/02-25, 13:37.
Alligevel imponerende at nogen vil investere så meget i et lokomotiv fra 1973, hatten af for det (og for dem der slider med det).

Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 25/02-25, 16:11.
Seneste redigering: 25/02-25, 16:13 af emd_645
Hvis man ser på, hvad Railcares lokomotivværksted tidligere har præsteret, er jeg overbevist om, at MZ 1439 bliver rigtig flot. Railcare har jo været ansvarlig for størstedelen af de ME-lokomotiver, der er blevet renoveret og moderniseret for Nordic Re-Finance. Disse er jo blevet virkelig gode! 

Ser man på grundmaterialet i alle NOHAB's DSB-diesellokomotiver, så er det solide maskiner. Udover alle MZ-lokomotiverne har vi jo også flere MY- og MX-lokomotiver, der arbejder dag ud og dag ind og skaber værdi for deres ejere, samtidig med at de er relativt pålidelige og leverer en ydeevne, der stadig i høj grad lever op til nutidens krav. 

Det bliver endnu mere imponerende, når man tænker på, at mange af lokomotiverne nærmer sig eller har passeret en alder, hvor de fleste mennesker begynder at tænke på pension. MX 1004, som ejes og bruges dagligt af Tågåkeriet AB, blev bygget i 1960 og er altså 65 år gammel i år. MY 1105, som ejes og bruges af Railcares entreprenørgren til baneprojekter, blev bygget i 1955 og er dermed 70 år gammel i år (!). Der er ikke mange lokomotiver i den alder, der stadig præsterer på et niveau som MY, MX og MZ lokomotiverne gør. 

Man må også tage i betragtning, at mange af de tog, de trækker rundt om i Sverige og Norge i dag, ofte er lige så tunge eller tungere end de tog, de trak, da de var i aktiv drift i DSB. Jeg tænker især på de tunge tømmertog, som ofte trækkes af MY-lokomotiver i Norge og over grænsen til Sverige – ikke sjældent i kuperet terræn og barskt vintervejr. 

Hatten af for konstruktørerne hos NOHAB, Thrige og EMD. Det er fantastiske maskiner, de har skabt.


Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 25/02-25, 16:55.
Som et lille sidespor...

MX 1004 fotograferet idag 25/2 2005. Ser frisk og stærk ud for at være 65 år gammel.  ;)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Renoveringen af MZ 1439
Af banemanden. 26/02-25, 09:11.
Citat fra: emd_645 Dato 25/02-25, 16:55Som et lille sidespor...

MX 1004 fotograferet idag 25/2 2005. Ser frisk og stærk ud for at være 65 år gammel.  ;)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det er så flot en maskine, meeeeen.... Det er meget få dele af den der 65 år gamle efterhånden :) Er det ikke dem, hvor de har fået større og stærkere motor i?

Hvis hoveddynamoen ikke skiftes, så sætter dén grænsen for hvad lokomotivet kan................og en 12-567 med 1310 hk som som input til hoveddynamoen var hvad EMD i sin tid ville tillade tilbage omkring 1959-1960.
Bevares, du kan da overbelaste hoveddynamoen....risikoen er blot at den pludselig lugter "brunt og brændt".....

Renoveringen af MZ 1439
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/02-25, 10:10.
Seneste redigering: 26/02-25, 10:18 af Per Holm
Citat fra: emd_645 Dato 25/02-25, 16:11Man må også tage i betragtning, at mange af de tog, de trækker rundt om i Sverige og Norge i dag, ofte er lige så tunge eller tungere end de tog, de trak, da de var i aktiv drift i DSB. Jeg tænker især på de tunge tømmertog, som ofte trækkes af MY-lokomotiver i Norge og over grænsen til Sverige – ikke sjældent i kuperet terræn og barskt vintervejr. 

Hatten af for konstruktørerne hos NOHAB, Thrige og EMD. Det er fantastiske maskiner, de har skabt.

Den tjeneste forsvinder vel senest i slutningen af året?

https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/elektrifisering-av-tronder-og-merakerbanen/2024/tronder--og-merakerbanen-blir-elektrisk--i-2025/

https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/elektrifisering-av-tronder-og-merakerbanen/2025/stromsetting/

https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/elektrifisering-av-tronder-og-merakerbanen/2025/merakerbanen-apner-igjen-for-togtrafikk-1.-februar

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Renoveringen af MZ 1439
Af mskoland. 27/02-25, 09:05.
Citat fra: peter christensen Dato 26/02-25, 09:25Hvis hoveddynamoen ikke skiftes, så sætter dén grænsen for hvad lokomotivet kan................og en 12-567 med 1310 hk som som input til hoveddynamoen var hvad EMD i sin tid ville tillade tilbage omkring 1959-1960.
Bevares, du kan da overbelaste hoveddynamoen....risikoen er blot at den pludselig lugter "brunt og brændt".....

MX 1038 har fått montert en 12-645E3 motor på 2300hk (ombygget fra E7) og en AR10 eller AR7 hovedgenerator

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak