Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- DSB app - nu muligt at vælge siddeplads ved køb af billet.
Gå ned Sider: 1 [2]
Vi har diskuteret det før, men det virker ret dovent, at DSB ikke kan finde ud af, hvilken retning toget vender inden afgang. Der er også andre lande, hvor man ændrer retning på togene undervejs, men man kan alligevel godt finde ud af, hvilken retning toget skal vende i køreplanen. Der er givetvist operationelle begrænsninger i praksis, men mon ikke de kunne løses, hvis det var en prioritet at løse dem? Indtil da kan man for 30 ekstra kroner løse problemet ved at købe to pladser overfor hinanden og så vælge den, der kører forlæns. Efter Odense er der tit masser af plads alligevel og skal man helt til Aalborg er det sjældent et problem at finde en ny plads i Aarhus.

Bane Danmark kan heller ikke finde ud af og vende togene rigtigt på skærmene  , hvis vogn 71 er forst  og sker det vogn 72 kommer først

Citat fra: mpp Dato  8/01-25, 21:14Vi har diskuteret det før, men det virker ret dovent, at DSB ikke kan finde ud af, hvilken retning toget vender inden afgang.
Når man ikke ved, hvilket togsæt, der skal køre afgangen om en måned, kan man jo heller ikke vide, hvilken vej, det vender :) Togsæt bliver først tildelt tog nogle dage i forvejen, og stadig med forbehold for materielændringer dagen før. Man kan først være 95% sikker på, hvilken vej toget vender, samme dag som toget skal køre. Og først 100% sikker, når toget er kommet til perron inden afgang.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Lyntoget Dato  8/01-25, 23:57Bane Danmark kan heller ikke finde ud af og vende togene rigtigt på skærmene  , hvis vogn 71 er forst  og sker det vogn 72 kommer først
Det er faktisk DSB, som står for oplysninger om hvordan toget er sammensat og hvad for en retning et togsæt vender. Banedanmark system henter de oplysning hos DSB og fletter den sammen med deres oplysninger om toget. Problemet at man ikke får rettet retning på togsættet i systemet, når toget gøres klar.

Hvis det skal slå igennem i pladsreservationssystemet, at man kender retning på togsæt, så kræver det at det bliver prioritet med forhindre at togsæt bliver vendt forkert. Det kan ske, når et togsæt bliver sendt fx fra Københavns lufthavn uden om hovedbanegården og den ikke kommer tilbage igen af samme vej. Samme ved Fredericia. Og når togsæt er blevet vendt i anden retning, så gør man noget for at få den vendt tilbage igen. Men det kræver fokus på at man skal gøre det. Og med skærme, så hørte jeg at der opbakning i starten af få rettet registret hvordan togsæt vender i systemet, men de er de faldet af på. Men jeg har selv oplevet et 400 m lang ICE1, som var vendt forkert på perronen i Hamborg - det er er lang vej imellem 2 ender.. Så det sker også ordnung muss sein-landet.

Citat fra: andersj Dato  8/01-25, 16:32
Citat fra: Ncard00 Dato  8/01-25, 11:55Tak for alle forslagene, og samler det og sender videre til DSB, som svar på mit eget forslag om, at man skal kunne se togets køretretning når man bestiller billetter, hvilket man jo kan i SJ appen, den norske VY app, og den amerikanske Brightline app, hvilket jeg har taget skærmbilleder af, og sendt tIL DSB, så de kan få inspiration til deeres eget mulige design.

Det er kun dobbeltdækkertogene der altid vender den samme vej, ..

Man skal aldrig sige aldrig ;-)

https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2138.msg20789.html#msg20789

Citat fra: steenth Dato  9/01-25, 09:48[...]
Hvis det skal slå igennem i pladsreservationssystemet, at man kender retning på togsæt, så kræver det at det bliver prioritet med forhindre at togsæt bliver vendt forkert. Det kan ske, når et togsæt bliver sendt fx fra Københavns lufthavn uden om hovedbanegården og den ikke kommer tilbage igen af samme vej. Samme ved Fredericia. Og når togsæt er blevet vendt i anden retning, så gør man noget for at få den vendt tilbage igen. Men det kræver fokus på at man skal gøre det. [...]
Det er ikke noget, man "bare lige kan". Togsættene bruges til alle mulige togsystemer, og hvis man pludselig skal have fokus på kun at bruge togsæt, der vender rigtigt, bliver det rigtig svært.
Se f.eks. på IC-togene fra Københavns Lufthavn uden om København H til Odense. De overnatter måske der, for så at køre til København om morgenen. Så vender de jo forkert resten af dagen.
Eller et togsæt, der kører til Esbjerg udenom Fredericia, men tilbage via Fredericia. Skal man tage højde for det, kommer der meget ekstraarbejde og mange flere bindinger.
Der er heller ikke overskud til at køre materieltog, der vender togsæt om (f.eks. via København H - Lufthavnen - Glostrup - København H).

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Jeg har også oplevet det med et vendt ICE1 og selvom det jo kan ske, giver det nok en masse fordele i hverdagen – f.x. ved at man allerede på vej ind på Hamborg station kan vælge den rigtige indgang, så man kan komme ned på perronen i den rigtige ende. Når jeg har oplevet, at toget var oprangeret omvendt var der da også rimeligt mange højtalerudkald om det, så folk fik en chance for at vælge den rigtige ende af perronen.

Men igen, det hele handler jo om prioriteter – DSB kører med nogle kortere togsæt, så selv hvis man vender en IC4 eller ER4 modsat er der maksimalt 50 meter til den rigtige dør og man vil generelt stå rigtigt. For dobbeltdækkervognene betyder det noget for adgangen med cykler og barnevogne og derfor har man så prioriteret, at togene vender samme vej. S-togene holder også altid samme vej, så man er sikker på, at der er fleksrum udfor cykelmarkeringerne på perronen uanset om man kører med SA eller SE.

Så det spændende bliver nok, om man vil vende Talgo-togene vilkårligt, eller man alligevel synes det er meget praktisk, at de vender samme vej når man skal hjælpe kørestolsbrugere om bord eller sikre, at folk sætter deres cykel i den rigtige ende. Derfra kan man så finde ud af, om de her ting også er smarte for IC5 og DSBs øvrige flåde.

Citat fra: 1993matias Dato  9/01-25, 10:56Det er ikke noget, man "bare lige kan". Togsættene bruges til alle mulige togsystemer, og hvis man pludselig skal have fokus på kun at bruge togsæt, der vender rigtigt, bliver det rigtig svært.
Se f.eks. på IC-togene fra Københavns Lufthavn uden om København H til Odense. De overnatter måske der, for så at køre til København om morgenen. Så vender de jo forkert resten af dagen.
Eller et togsæt, der kører til Esbjerg udenom Fredericia, men tilbage via Fredericia. Skal man tage højde for det, kommer der meget ekstraarbejde og mange flere bindinger.
Der er heller ikke overskud til at køre materieltog, der vender togsæt om (f.eks. via København H - Lufthavnen - Glostrup - København H).

Du behøver vel ikke sikre, at samtlige tog kører med første klasse mod vest over Storebælt (eller modsat), blot at man på forhånd ved, hvilke tog, der skal køre hvilken retning – det kan så være, at det på depotet kræver en anden materieldisponering fordi man skal sørge for at have nok togsæt, der vender i hver retning – men det kræver selvfølgeligt noget ekstraarbejde hvis man skal vende tog udenfor den normale drift og det koster jo også.

En anden mulighed ville være at indrette vognene, så sædeopstillingen var symmetrisk og man så kunne ændre sædenumrene afhængig af retning – specielt hvis man nummerede sæderne som i fly med rækkenumre og A og F ved vinduerne og C og D ved gangen. Så kunne man vide, at sæde 4C var et gangsæde i køreretningen, men ikke om man var i vestibule-/toilet-enden eller modsat.

Citat fra: mpp Dato  9/01-25, 11:43Jeg har også oplevet det med et vendt ICE1 og selvom det jo kan ske, giver det nok en masse fordele i hverdagen – f.x. ved at man allerede på vej ind på Hamborg station kan vælge den rigtige indgang, så man kan komme ned på perronen i den rigtige ende. Når jeg har oplevet, at toget var oprangeret omvendt var der da også rimeligt mange højtalerudkald om det, så folk fik en chance for at vælge den rigtige ende af perronen.

Men igen, det hele handler jo om prioriteter – DSB kører med nogle kortere togsæt, så selv hvis man vender en IC4 eller ER4 modsat er der maksimalt 50 meter til den rigtige dør og man vil generelt stå rigtigt. For dobbeltdækkervognene betyder det noget for adgangen med cykler og barnevogne og derfor har man så prioriteret, at togene vender samme vej. S-togene holder også altid samme vej, så man er sikker på, at der er fleksrum udfor cykelmarkeringerne på perronen uanset om man kører med SA eller SE.

Så det spændende bliver nok, om man vil vende Talgo-togene vilkårligt, eller man alligevel synes det er meget praktisk, at de vender samme vej når man skal hjælpe kørestolsbrugere om bord eller sikre, at folk sætter deres cykel i den rigtige ende. Derfra kan man så finde ud af, om de her ting også er smarte for IC5 og DSBs øvrige flåde.

Den med det forkert vendte tog i Tyskland kender jeg også - inklusive tre højttalerudkald, hvor det først blev annonceret, at det vendte forkert, så blev rettet til at det gjorde det ikke, for så til sidst at få bekræftet, at det gjorde det så alligevel. Også skærmene vekslede, men ikke i samme kadence som højttalerudkaldene. Der var pænt meget masen frem og tilbage på Berlin Südkreuz den dag....
I det hele taget er der ikke så meget som er til efterlignelse hos DB i de her år.
Og så tænker jeg også, at det lidt er to forskellige ting om man har en fast retning, og så hvordan man kommunikerer den retning/oprangering, der er på dagen. Hvis man alt for tit ikke kan holde (eller har vilje til at prioritere, sikkert over andre ting) den faste retning, som folk endda har købt billetter ud fra, så tænker jeg det er bedre at lade være at sælge dem det.
Til gengæld så synes jeg, det er rigtig vigtigt, at man kan stole på de informationer, der så er på skærme og udkald på dagen, så man undgår forvirring, folk der står på forkerte vogne mv. Der vil jeg meget hellere have konsistens.

Citat fra: mpp Dato  9/01-25, 11:43Så det spændende bliver nok, om man vil vende Talgo-togene vilkårligt, eller man alligevel synes det er meget praktisk, at de vender samme vej når man skal hjælpe kørestolsbrugere om bord eller sikre, at folk sætter deres cykel i den rigtige ende. Derfra kan man så finde ud af, om de her ting også er smarte for IC5 og DSBs øvrige flåde.

Det kan du ikke regne med. Ved korte vendinger i Hamburg forekommer det, at togene kører rundt om Hamburg HBF via godsbanen, og så vender vognene samme vej som på vej til Hamburg.


Jeg vil gerne stille et spørgsmål ud i forum. Henvendt til dem der gerne vil kende kørselsretningen 2 måneder før, når de køber pladsbillet:

Vil I gøre krav på refundering på jeres pladsbillet hvis toget vender forkert i forhold til det forventede?
Og hvad hvis du kører Københavns Lufthavn- Aalborg? Der vender toget trods alt retning 2 gange?

Citat fra: Petteri Dato  9/01-25, 22:52Det kan du ikke regne med. Ved korte vendinger i Hamburg forekommer det, at togene kører rundt om Hamburg HBF via godsbanen, og så vender vognene samme vej som på vej til Hamburg.

Det er vel så netop en ekstraordinær situation og derfor kan det vel stadig godt give mening at få vendt toget senere? Og hvis man vil gøre det her i ordinær drift skal man jo bare have styr på, hvilke tog, der er blevet vendt i Hamborg.

Citat fra: Petteri Dato  9/01-25, 22:52Jeg vil gerne stille et spørgsmål ud i forum. Henvendt til dem der gerne vil kende kørselsretningen 2 måneder før, når de køber pladsbillet:

Vil I gøre krav på refundering på jeres pladsbillet hvis toget vender forkert i forhold til det forventede?
Og hvad hvis du kører Københavns Lufthavn- Aalborg? Der vender toget trods alt retning 2 gange?

Umiddelbart er det jo bare et ønske til en bedre service. For nogle ville det givetvist gøre en forskel i hvilket tog, de vælger, hvis der er flere at vælge imellem. Jeg ved at det er noget, der kan gøre en forskel for folk med trang til køresyge. Ift tog, der vender, kan man vel skrive, at toget vender og nævne, at det er retningen København–Aarhus, der vises i appen.

Svar fra DSB vedr. visning af kørselsretning:

"DSB tilbyder ikke mulighed for at vise køreretning af flere grunde:

"Et togsæt har den helt store fordel, at det kan styres fra begge ender af toget, hvilket har stor betydning for hele driften af toggangen og muligheden for at justere benyttelsen ved ændringer. Det ville ikke være muligt at gennemføre så mange afgange som i dag, hvis togene kun kunne styres fra den ene ende af toget. Dette betyder så også, at når du bestiller en pladsbillet, så er det desværre ikke er muligt at sige, hvilken køreretning din plads i toget vil have.
Samtidig er der stationer i Danmark, der er indrettet sådan, at togene kører ind og ud fra stationen i samme retning. Eksempelvis hvis du skal rejse fra Fredericia til Aalborg, så vil du køre med kørselsretningen (forlæns) fra Fredericia til Århus, men fra Århus til Aalborg vil du køre imod (baglæns) kørselsretningen."

Gå op Sider: 1 [2]
Svenska-lok

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak