Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- DSB app - nu muligt at vælge siddeplads ved køb af billet.
Gå ned Sider:[1] 2
Så blev det endelig muligt at vælge siddeplads ved køb af billet i DSB appen, ligesom man kan på dsb.dk, hvor oversigten/grafikken over toget kommer frem, og man kan se hvilke pladser som er ledige, og vælge den/dem man ønsker.

Denne funktion har jeg personligt ventet længe på, så fedt at se den komme til appen langt om længe.

Er der andre funktioner som i savner i DSB appen?

Citat fra: Ncard00 Dato  7/01-25, 10:25Er der andre funktioner som i savner i DSB appen?

Ville ønske de fik sammenlagt deres billetbestillinger således hvis jeg køber en billet på DSB.dk, så vil den fremgå i app'en.

Dog blevet et mindre behov nu hvor man nu kan foretage pladsbestilling i App'en. Men jeg foretrækker stadig at bestille ved en alm. computer hvor jeg har nem adgang til kalender.

Ja, du kan bare åbne PDF'en på din telefon. Men ville være mere praktisk hvis bare de var i App'en...

Citat fra: julemand101 Dato  7/01-25, 10:51
Citat fra: Ncard00 Dato  7/01-25, 10:25Er der andre funktioner som i savner i DSB appen?

Ville ønske de fik sammenlagt deres billetbestillinger således hvis jeg køber en billet på DSB.dk, så vil den fremgå i app'en.

Dog blevet et mindre behov nu hvor man nu kan foretage pladsbestilling i App'en. Men jeg foretrækker stadig at bestille ved en alm. computer hvor jeg har nem adgang til kalender.

Ja, du kan bare åbne PDF'en på din telefon. Men ville være mere praktisk hvis bare de var i App'en...

Det er en funktion som Deutsche Bahn og SJ allerede har implementeret i deres apps.

Jeg savner, at man også får billetten tilsendt på mail, som PDF, når man køber den i app'en, ligesom når man køber billetten på DSB.dk.

Og ja, som en anden nævner, burde en billet købt på nettet også automatisk komme ind i app'en.

Citat fra: Theis Andersen Dato  7/01-25, 14:58Jeg savner, at man også får billetten tilsendt på mail, som PDF, når man køber den i app'en, ligesom når man køber billetten på DSB.dk.

Ja, og dette er specielt "fjollet" eftersom du godt kan hente PDF'en inde på DSB.dk hvis du logger ind. Så det virker nærliggende bare at smide den med i mailen de alligevel sender som kvittering.

Citat fra: julemand101 Dato  7/01-25, 18:51Ja, og dette er specielt "fjollet" eftersom du godt kan hente PDF'en inde på DSB.dk hvis du logger ind. Så det virker nærliggende bare at smide den med i mailen de alligevel sender som kvittering.

Det ser ikke ud til at være muligt nu, men jeg skal ikke kunne afvise, at det før har været det, evt. som bug snarere end feature. Det virker dog underligt, for hvad er Print Selv ID'et?

DSB app - nu muligt at vælge siddeplads ved køb af billet.
Af thomastog. 8/01-25, 08:12.
Seneste redigering: 8/01-25, 08:14 af thomastog
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato  7/01-25, 19:45
Citat fra: julemand101 Dato  7/01-25, 18:51Ja, og dette er specielt "fjollet" eftersom du godt kan hente PDF'en inde på DSB.dk hvis du logger ind. Så det virker nærliggende bare at smide den med i mailen de alligevel sender som kvittering.

Det ser ikke ud til at være muligt nu, men jeg skal ikke kunne afvise, at det før har været det, evt. som bug snarere end feature. Det virker dog underligt, for hvad er Print Selv ID'et?

Hvis man er logget ind (også når man køber billet) på dsb.dk, kan man finde de købte billetter. Klik på dit navn i toppen og vælg "Dine rejser".

Print selv id er det du selv har angivet, da du købte billetten.

(virker stadig, har lige testet)

Citat fra: thomastog Dato  8/01-25, 08:12

Hvis man er logget ind (også når man køber billet) på dsb.dk, kan man finde de købte billetter. Klik på dit navn i toppen og vælg "Dine rejser".

Det er givet nemt når man kender / bruger pågældende  appstore, Homepages m.m.

Men opbygningen af alle disse "sites" er som taget fra den europæiske jernbane.
Hvert land og herunder ofte hver lokalbaner har sin egen måde at gøre tingene på i forhold til selve jernbanedriften.
Det samme gælder alle "sites" omkring køreplaner, køb af billetter, rabatordninger etc. og ofte virker det kun i få år.

Næppe overraskende at mange som kun bruger tog og bus sjældent giver op på forhånd.

Med tanke på hvad det koster at drive et betalingssystem og hvad det indebærer af mulige rejsende som opgiver eller helt udelukker brug af slige rejsefører fremfor egen bil - ja så virker tanken om gratis kollektiv trafik besnærende.

Så kan det være at det tager nogle årtier at udbygge den kollektive trafik.

Men med udbygningen og måske med hensyn til geografiske forskelle- så kunne man reducere befordringsfradraget.

Citat fra: Worm Dato  8/01-25, 08:57

Hvert land og herunder ofte hver lokalbaner har sin egen måde at gøre tingene på i forhold til selve jernbanedriften.
Det samme gælder alle "sites" omkring køreplaner, køb af billetter, rabatordninger etc. og ofte virker det kun i få år.

Næppe overraskende at mange som kun bruger tog og bus sjældent giver op på forhånd.

Med tanke på hvad det koster at drive et betalingssystem og hvad det indebærer af mulige rejsende som opgiver eller helt udelukker brug af slige rejsefører fremfor egen bil - ja så virker tanken om gratis kollektiv trafik besnærende.

Men med udbygningen og måske med hensyn til geografiske forskelle- så kunne man reducere befordringsfradraget.

OK?

Jeg kommenterede blot "det ser ikke ud til at være muligt nu" (hvilket det er).

Citat fra: thomastog Dato  8/01-25, 09:41
Citat fra: Worm Dato  8/01-25, 08:57

OK?

Jeg kommenterede blot "det ser ikke ud til at være muligt nu" (hvilket det er).
Og jeg nøjedes med at anføre systemerne er komplicerede, usammenhængende og skræmmende mange væk medmindre man virkelig bruger det hver dag!
Og dertil er det dyrt.

Citat fra: thomastog Dato  8/01-25, 08:12Hvis man er logget ind (også når man køber billet) på dsb.dk, kan man finde de købte billetter. Klik på dit navn i toppen og vælg "Dine rejser".

Det er stadig en nødløsning, som også selv bruger, at download billet på pdf-fil. Men når man har oplevet hos DB at ens billet købt på hjemmesiden kan komme ned på DB app. På DB app der flere funktioner, som ikke kan være på en pdf-fil. Fx har jeg en enkelt gang flyttet plads i et ICE - noget appen kan klare. Og når man har fundet sin plads, så kan man tjekke ind, så går togpersonalet forbi en uden at tjekke en. Og man får også information, som er relevant for rejsen. Fx ved skift af tog.

Du har faktisk ret her. Jeg tog fejl af en billet jeg troede jeg købte via app men faktisk købte på DSB.dk.

Så jeg kan heller ikke finde min app-købte billet inde på DSB.dk (i hvert fald ikke historisk).

I så fald er det nok ikke helt så enkelt da, som du også siger, vil være problematisk i forhold til ID der skal fremvises.

Tak for alle forslagene, og samler det og sender videre til DSB, som svar på mit eget forslag om, at man skal kunne se togets køretretning når man bestiller billetter, hvilket man jo kan i SJ appen, den norske VY app, og den amerikanske Brightline app, hvilket jeg har taget skærmbilleder af, og sendt tIL DSB, så de kan få inspiration til deeres eget mulige design.

Citat fra: Ncard00 Dato  8/01-25, 11:55Tak for alle forslagene, og samler det og sender videre til DSB, som svar på mit eget forslag om, at man skal kunne se togets køretretning når man bestiller billetter, hvilket man jo kan i SJ appen, den norske VY app, og den amerikanske Brightline app, hvilket jeg har taget skærmbilleder af, og sendt tIL DSB, så de kan få inspiration til deeres eget mulige design.

Det er kun dobbeltdækkertogene der altid vender den samme vej, så det er ikke en mulighed at vise kørselsretning mere end måske et døgn før afgang.

En løsning kunne være at man først fik tildelt pladsen når kørselsretningen er kendt i systemet, så man bare booker en ukendt plads med/uden bord i kørselsretningen. Men det er nok ikke noget der er lige til at implementere og måske er efterspørgslen efter sådan en funktion også begrænset - især hvis turen går igennem Aarhus H eller til/fra Sønderborg over Fredericia.

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/01-25, 16:32
Citat fra: Ncard00 Dato  8/01-25, 11:55Tak for alle forslagene, og samler det og sender videre til DSB, som svar på mit eget forslag om, at man skal kunne se togets køretretning når man bestiller billetter, hvilket man jo kan i SJ appen, den norske VY app, og den amerikanske Brightline app, hvilket jeg har taget skærmbilleder af, og sendt tIL DSB, så de kan få inspiration til deeres eget mulige design.

Det er kun dobbeltdækkertogene der altid vender den samme vej, så det er ikke en mulighed at vise kørselsretning mere end måske et døgn før afgang.

En løsning kunne være at man først fik tildelt pladsen når kørselsretningen er kendt i systemet, så man bare booker en ukendt plads med/uden bord i kørselsretningen. Men det er nok ikke noget der er lige til at implementere og måske er efterspørgslen efter sådan en funktion også begrænset - især hvis turen går igennem Aarhus H eller til/fra Sønderborg over Fredericia.

Det bliver nemmere i fremtiden med IC5 da den er så symmetrisk at de fleste pladser - undtagen dem i den midterste vogn - faktisk vil kunne sælges med retning. Det er så mere det med system understøttelsen og håndtering af vogn-/sædenummer i toget der skal laves fleksibelt så det kan bytte ende.

Gå op Sider:[1] 2
DSB K 534

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak