Citat fra: RasmusD Dato 5/03-25, 12:54Den korte udgave: vekselladet var blevet læsset forkert på vognen. Det sad simpelthen skævt, allerede inden toget afgik. Vekselladet sad kun på én af de fire hjørnetapper, der ellers skal holde det på plads.
Toget bevægelser under kørslen har sandsynligvis fået vekselladet til at forskyde sig yderligere, så dets ene hjørne faldt ned i vognen og hvilede på vognens bund.
Du glemmer oplysningerne om vinden. Det oplyses i rapporten at det blæste med vindstød af op til 27,3 m/s den dag, og det nævner Havarikommissionen da også under 2.2 'Foreløbige resultater' og i 2.3 'Den videre undersøgelse', skriver de:
Kraftpåvirkningerne som vekselladet blev udsat for, da det kæntrede undervejs imellem Middelfart og Odense, stammede dels fra dynamiske kræfter, som følge af togets hastighed og bevægelser igennem kurver og evt. sporskifter, samt fra vindstød på op til 27,3 m/s imod togets højre side.
Om det var dynamiske kræfter, vinden eller evt. en kombination, som flyttede vekselladet mod venstre og væk fra støtten under højre, forreste, nederste hjørne, er genstand for yderligere undersøgelser."
Nævner det blot for at sige at det ikke kan udelukkes at vinden er medvirkende faktor. Ved de tidligere hændelser på broen har Banedanmark hidtil prøvet at tale vindfaktoren ned, og de måler fortsat kun middelvind, selv om vindstød kan være langt kraftigere påvirkning end en middelvind.