Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Igen: Veksellad har revet sig løs fra DB Cargo-tog i blæsten
Gå ned Sider:[1] 2
Her til morgen har blæsten revet et veksellad (en slags godscontainer, der kan placeres på en dertil indrettet lastbil) løs fra et af de godstog, som DB Cargo kører for Carlsberg, formodentlig under passage af Storebæltsbroen.

Vinden har hevet vekselladet delvist af vognen, så det har siddet skævt og hængt ud over vognens ramme. Der er ikke sket kollission med andre tog.

Godstoget er vist blevet standset i Ullerslev, så øvrige tog har kunne passere med forsigtighed.

Ej men for helvede .... Jeg troede, godsoperatørerne fik taget sig sammen siden ulykken... Kan de stadig ikke sætte veksellad ordenligt fast?

Er der nogen artikel om det nogen steder?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Der har tidligere været en del problemer med vinden fra tunnellen og op på lavbroen, efter man byggede et dige højere for at undgå oversvømmelser på Sprogø. Vindene dette dige skaber op på lavbroen skulle være meget stærke og diget blev etableret om sommeren et halvt år før ulykken skete.

Det er tankevækkende at det sker igen. Det er jo sket en del gange efterhånden og jeg ved Hectorrail også har haft nogle problemer med vind og last.

Citat fra: banemanden Dato  7/01-25, 10:47Der har tidligere været en del problemer med vinden fra tunnellen og op på lavbroen, efter man byggede et dige højere for at undgå oversvømmelser på Sprogø. Vindene dette dige skaber op på lavbroen skulle være meget stærke og diget blev etableret om sommeren et halvt år før ulykken skete.

Det er tankevækkende at det sker igen. Det er jo sket en del gange efterhånden og jeg ved Hectorrail også har haft nogle problemer med vind og last.

Det ender nok i endnu en rapport fra Trafikstyrelsen, som på mirakuløs vis beskriver, at der ikke er noget problem - det hele er bare enkeltstående hændelser, som ikke betyder noget i den store sammenhæng.

Hvis der igen sker en kollision på broen (gud forbyde det), mellem en ikke profil genstand og et modkørende tog, så er forfatterne til rapport for længst videre i systemet, og ingen har noget ansvar.

Nye kræfter kan så igen lave en ny rapport, der... - osv. osv. osv.

Citat fra: Henrik Hansen Dato  7/01-25, 10:56
Citat fra: banemanden Dato  7/01-25, 10:47Der har tidligere været en del problemer med vinden fra tunnellen og op på lavbroen, efter man byggede et dige højere for at undgå oversvømmelser på Sprogø. Vindene dette dige skaber op på lavbroen skulle være meget stærke og diget blev etableret om sommeren et halvt år før ulykken skete.

Det er tankevækkende at det sker igen. Det er jo sket en del gange efterhånden og jeg ved Hectorrail også har haft nogle problemer med vind og last.

Det ender nok i endnu en rapport fra Trafikstyrelsen, som på mirakuløs vis beskriver, at der ikke er noget problem - det hele er bare enkeltstående hændelser, som ikke betyder noget i den store sammenhæng.

Hvis der igen sker en kollision på broen (gud forbyde det), mellem en ikke profil genstand og et modkørende tog, så er forfatterne til rapport for længst videre i systemet, og ingen har noget ansvar.

Nye kræfter kan så igen lave en ny rapport, der... - osv. osv. osv.

Jeg kan godt frygte du har ret. DB Cargo er igennem rigtig mange sikkerhedsaudits fra trafikstyrelsen årligt, end alle andre jernbaneselskaber. Der er ret godt styr på tingene nu, som direkte konsekvens af ulykken på Storebælt.

Og så er det da tankevækkende, at DB Cargo på internationalt plan nærmest aldrig har haft nogle andre ulykker eller nærtilfælde, udover dem på Storebælt. Det samme gælder i øvrigt andre operatører der også har oplevet gods der river sig løs derude, uden det dog har fået større opmærksomhed.

Citat fra: RasmusD Dato  7/01-25, 09:42Her til morgen har blæsten revet et veksellad (en slags godscontainer, der kan placeres på en dertil indrettet lastbil) løs fra et af de godstog, som DB Cargo kører for Carlsberg, formodentlig under passage af Storebæltsbroen.

Vinden har hevet vekselladet delvist af vognen, så det har siddet skævt og hængt ud over vognens ramme. Der er ikke sket kollission med andre tog.

Godstoget er vist blevet standset i Ullerslev, så øvrige tog har kunne passere med forsigtighed.

Toget var på vej MOD Høje Taastrup.

Citat fra: Ole Dinesen Dato  7/01-25, 12:30Toget var på vej MOD Høje Taastrup.

Så vekselladet er revet løst et sted på Fyn? 😮

Det er jo endnu værre, så!

Citat fra: RasmusD Dato  7/01-25, 12:32
Citat fra: Ole Dinesen Dato  7/01-25, 12:30Toget var på vej MOD Høje Taastrup.

Så vekselladet er revet løst et sted på Fyn? 😮

Det er jo endnu værre, så!

Jeg skal ikke kunne sige, om det er slemt, værre eller værst. Det var blot for at bringe lidt fakta ind i - nu er det igen gået galt på Storebælt - tråden ;-)

Veksellad holdes fast på jernbanevognen med samme låsetappe, der anvendes til fastholdelse af containere. Det er således ikke et "skammelproblem" som den tragiske ulykke med sættevognen.

Lidt om veksellad her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=67429 .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Ole Dinesen Dato  7/01-25, 13:24
Citat fra: RasmusD Dato  7/01-25, 12:32
Citat fra: Ole Dinesen Dato  7/01-25, 12:30Toget var på vej MOD Høje Taastrup.

Så vekselladet er revet løst et sted på Fyn? 😮

Det er jo endnu værre, så!

Jeg skal ikke kunne sige, om det er slemt, værre eller værst. Det var blot for at bringe lidt fakta ind i - nu er det igen gået galt på Storebælt - tråden ;-)
Personlig sætter jeg mig altid i den fjermer side i tog over Storebælt.

Citat fra: Niels Munch Dato  7/01-25, 13:35Veksellad holdes fast på jernbanevognen med samme låsetappe, der anvendes til fastholdelse af containere. Det er således ikke et "skammelproblem" som den tragiske ulykke med sættevognen.
Begrebet "låsetap" er lidt en oversælgning i denne sammenhæng, de låser container eller veksellad mod horisontal bevægelse i forhold til jernbanevognen, men der er ingen låsning i vertikal retning.

Om det har nogen betydning for den aktuelle hændelse, vil jeg undlade at indlade mig på.

Citat fra: AndreasM Dato  7/01-25, 15:32
Citat fra: Niels Munch Dato  7/01-25, 13:35Veksellad holdes fast på jernbanevognen med samme låsetappe, der anvendes til fastholdelse af containere. Det er således ikke et "skammelproblem" som den tragiske ulykke med sættevognen.
Begrebet "låsetap" er lidt en oversælgning i denne sammenhæng, de låser container eller veksellad mod horisontal bevægelse i forhold til jernbanevognen, men der er ingen låsning i vertikal retning.

Om det har nogen betydning for den aktuelle hændelse, vil jeg undlade at indlade mig på.

Jeg overvejede at sætte låsetappe i "gåseøjne", mest fordi jeg ikke havde et verificeret fagudtryk "på tungen". Men et veksellad er i reglen et egentligt lad, hvorover der er en lukket presenning - altså i sig selv en i forhold til en jerncontainer let konstruktion.

Men om også det har nogen betydning for den aktuelle hændelse, vil jeg undlade at indlade mig på.

M.v.h.
Niels

For helvede DB Cargo...

Man må håbe at de snart sælger forretningen til nogle der kan gøres ansvarlige hvis de skider på sikkerheden og f.eks. kører med trailer/vekselladstog i stormvejr.


Nu er lovgivningen jo ændret som konsekvens af Storebælts ulykken, så den ansvarlige jernbane virksom kan holdes ansvarlig og i værste fald straffes.
/Bjørn

Gå op Sider:[1] 2

DSB T 299

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak