Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Fremtidig materiel på de jyde regionalbaner
Hej

Jeg vil gerne høre jeres andres tænker om det materiel som GoCollective skal have anskaffet i fremtiden.
Jeg oplever ofte at de små Lint og Desiro'er er flydte i aftentimerne og naturligvis også i myldretiderne.

Jeg håber at de bliver enighed om at det som minimum skal være et 3-vognsæt med mange siddepladser. Desuden tror jeg ikke at et 2-vognsæt er nok i fremtiden hvis et nyt togsæt skal holde til år 2065

Hilsen
Emil
Godt nytår

Det vil nok være en god idé med nogle 3 vogns sæt, men om det behøver være hele flåden ved jeg ikke. Det er dyrere, men giver lethed i disponering og planlægning at have én togtype. Man kunne måske købe 2 vogns sæt som der er option på at forlænge til 3 vogne på et senere tidspunkt. Ellers kunne et større antal 2 vogns sæt som så kan sammenkobles på de travleste tidspunkter også være en god mulighed.

Det helt sikkert at erstatningen, når den kommer, vil være batteritog. Mon ikke det bliver Stadler's Flirt Akku eller Siemens' Mireo. Alstom og CAF kan også komme i spil, men generelt er det Stadler og Siemens der er mest populære når det kommer til 2-3 vogns regionaltog med batterier.

Det hele kommer an på hvor ambitiøse Transportministeriet er når strækningerne skal udbydes igen. I den nuværende kontrakt med GoCollective er der ingen krav om nyt togmateriel og det er også ukendt hvordan konstellationen bliver fremover i forhold til hvem der køber og ejer togene.
Den mest pessimistiske løsning er nok noget hvor det kun er de ældste Desiro/Lint der erstattes måske kombineret med nogle banelukninger.

Men ellers er der jo både 45 og 55 meter lange to-vogns tog, som både CAF og Stadler har solgt. I Stadlers version er der 172 siddepladser. Link til info om disse tog: https://stadlerrail.com/media/pdf/fadbbemu0222e.pdf

Den nuværende kontrakt løber frem til december 2028 og Transportministeriet har mulighed for at forlænge den i to år - hvilket jeg tænker de vil gøre da kontrakten er ret billig (hvilket man også kan se på den kvalitet der leveres). Men også fordi at levering af en større flåde batteritog til december 2028 på nuværende tidspunkt nok må antages at være urealistisk når man ikke engang har startet en udbudsproces endnu.

Anders

Citat fra: andersj Dato 27/12-24, 22:27Det hele kommer an på hvor ambitiøse Transportministeriet er når strækningerne skal udbydes igen. I den nuværende kontrakt med GoCollective er der ingen krav om nyt togmateriel og det er også ukendt hvordan konstellationen bliver fremover i forhold til hvem der køber og ejer togene.
Den mest pessimistiske løsning er nok noget hvor det kun er de ældste Desiro/Lint der erstattes måske kombineret med nogle banelukninger.

Men ellers er der jo både 45 og 55 meter lange to-vogns tog, som både CAF og Stadler har solgt. I Stadlers version er der 172 siddepladser. Link til info om disse tog: https://stadlerrail.com/media/pdf/fadbbemu0222e.pdf

Den nuværende kontrakt løber frem til december 2028 og Transportministeriet har mulighed for at forlænge den i to år - hvilket jeg tænker de vil gøre da kontrakten er ret billig (hvilket man også kan se på den kvalitet der leveres). Men også fordi at levering af en større flåde batteritog til december 2028 på nuværende tidspunkt nok må antages at være urealistisk når man ikke engang har startet en udbudsproces endnu.

Lange 2 vogns sæt lyder realistisk. Mon ikke man udvider kontrakten med GoCollective til 2030, den er, som du siger, billig og giver tid til at finde ud af det med nyt materiel. At lukke strækninger virker for mig urealistisk. Selv i et land så bilglad som Danmark vil det være politisk selvmord at lukke jernbaner for de fleste partier. Kun Liberal Alliance kunne måske slippe afsted med det, men de overtaler aldrig Venstre, DD eller DF til at lukke regionalbaner i Jylland, som vil ramme disse partiers potentielle vælgere i landdistrikterne. Uden mindst to af disse partier kommer sådan en beslutning aldrig til at være realistisk. Heldigvis. Men som du også selv sig er så er det også kun den mest pessimistiske mulighed.

Det er en del af Infrastrukturplan 2035 at hele det statslige jernbanenet skal være CO2 neutralt senest i 2035, så medmindre man ændre de planer så bliver hele Desiro og Lint flåden udskiftet. Jeg vil dog ikke være overrasket hvis det bliver udskudt til engang i slut 2030'erne, eventuelle leverings og godkendelsesforsinkelser, samt generel langsommelig behandling politisk, taget i betragtning.

Fremtidig materiel på de jyde regionalbaner
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/12-24, 23:40.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 27/12-24, 23:14Mon ikke man udvider kontrakten med GoCollective til 2030, den er, som du siger, billig og giver tid til at finde ud af det med nyt materiel.

Hvad vil en billig kontrakt nytte hvis en økonomichef må konstatere at der ikke vil være penge til næste lønudbetaling og de ansattes  organisationer derfor er tvungne at begære konkurs for at kunne aktivere Lønmodtagernes Garantifond?

Der vil skulle bruges mange udtjente bybusser til i de næste mange år at køre den trafik GoCollective så må forlade.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 27/12-24, 23:40
Citat fra: Gustav Hansen Dato 27/12-24, 23:14Mon ikke man udvider kontrakten med GoCollective til 2030, den er, som du siger, billig og giver tid til at finde ud af det med nyt materiel.

Hvad vil en billig kontrakt nytte hvis en økonomichef må konstatere at der ikke vil være penge til næste lønudbetaling og de ansattes  organisationer derfor er tvungne at begære konkurs for at kunne aktivere Lønmodtagernes Garantifond?

Der vil skulle bruges mange udtjente bybusser til i de næste mange år at køre den trafik GoCollective så må forlade.

Det tror jeg egentlig Transportministeriet er fuldstændig ligeglade med indtil den dag det eventuelt bliver aktuelt. Så det skulle være GoCollective der ikke ønsker at udvide kontrakten, men den diskussion skal nok tages i en anden tråd.

Jeg tror men venter og ser hvordan  batteritog kører hos midtjyske og Lokaltog, men der har før været snak om at transportministeriet skulle eje togene også DSB s  så skulle men bare have en operatør til og kører dem ( hvis de ikke kan klare opgaven så kan de hurtigt udskiftes )

GoColletive skriver det er transportministeriet der bestemmer hvad de skal kører med 

Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/12-24, 16:28Så det skulle være GoCollective der ikke ønsker at udvide kontrakten, men den diskussion skal nok tages i en anden tråd.

Arriva/GoCollective accepterede optionen da de bød/skrev under på nuværende kontrakt. Indløsningen af optionen er derfor udelukkende en beslutning der ligger hos Transportministeriet, uanset om GoCo ønsker det eller ej. 

Anders

Citat fra: andersj Dato 28/12-24, 16:59
Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/12-24, 16:28Så det skulle være GoCollective der ikke ønsker at udvide kontrakten, men den diskussion skal nok tages i en anden tråd.

Arriva/GoCollective accepterede optionen da de bød/skrev under på nuværende kontrakt. Indløsningen af optionen er derfor udelukkende en beslutning der ligger hos Transportministeriet, uanset om GoCo ønsker det eller ej. 

Det er dog set i andre lande at et selskab har meddelt at de kører indtil næste køreplansskift og så er det det da de taber for meget på kørslen.

Der er som bekendt lavet en analyse af omstillingen af nuværende trafik til batteritog, og interessant nok matcher investeringsbehovet den økonomiske ramme, der er afsat til formålet i Infrastrukturaftalen. Dvs formentlig bliver infrastrukturen lavet til batteritog.

Så er der spørgsmålet om hvem, der skal købe togene og hvilke det skal være. Her er der generelt to modeller:

1: Den nye operatør køber togsættene ifm den nye kontrakt (når dén kommer)
2: Staten (DSB) indkøber togene

Dertil er der en hel del variationer af begge varianter, der afhænger af politiske beslutninger - herunder om MVJ skal opdele i flere mindre kontrakter eller lægges sammen med DSBs jyske regionaltog, eller om strækninger skal overdrages til regionerne.

Man kunne sagtens ende i en situation, hvor der anskaffes flere typer tog, hvis man vælger at lade operatøren stå for anskaffelsen. De fleste operatører har muligheder for synergier med andre ordrer i udlandet, mens Staten typisk vil have "een slags tog til al trafik".

Der er således ikke noget i vejen for, at en ny operatør til MVJ vil ende med at anskaffe en flåde bestående af et miks af BEMU på 27, 45 og 55 meter - og sådan set også 85 meter, hvis man ville lade den nye MVJ operatør stå for direkte tog til København....Synergierne i togstørrelserne ligger i MVJ kontrakten, hvor der er meget præcise passagertal, og dermed muligheder for at optimere - og vækste, hvis man ville det.
Men det er også muligt, at kravene fra staten bliver så "strenge", at det ender med en 1:1 udskiftning med 45 meter BEMU.

Lasse

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak