Citat fra: andersj Dato 27/12-24, 22:27Det hele kommer an på hvor ambitiøse Transportministeriet er når strækningerne skal udbydes igen. I den nuværende kontrakt med GoCollective er der ingen krav om nyt togmateriel og det er også ukendt hvordan konstellationen bliver fremover i forhold til hvem der køber og ejer togene.
Den mest pessimistiske løsning er nok noget hvor det kun er de ældste Desiro/Lint der erstattes måske kombineret med nogle banelukninger.
Men ellers er der jo både 45 og 55 meter lange to-vogns tog, som både CAF og Stadler har solgt. I Stadlers version er der 172 siddepladser. Link til info om disse tog: https://stadlerrail.com/media/pdf/fadbbemu0222e.pdf
Den nuværende kontrakt løber frem til december 2028 og Transportministeriet har mulighed for at forlænge den i to år - hvilket jeg tænker de vil gøre da kontrakten er ret billig (hvilket man også kan se på den kvalitet der leveres). Men også fordi at levering af en større flåde batteritog til december 2028 på nuværende tidspunkt nok må antages at være urealistisk når man ikke engang har startet en udbudsproces endnu.
Lange 2 vogns sæt lyder realistisk. Mon ikke man udvider kontrakten med GoCollective til 2030, den er, som du siger, billig og giver tid til at finde ud af det med nyt materiel. At lukke strækninger virker for mig urealistisk. Selv i et land så bilglad som Danmark vil det være politisk selvmord at lukke jernbaner for de fleste partier. Kun Liberal Alliance kunne måske slippe afsted med det, men de overtaler aldrig Venstre, DD eller DF til at lukke regionalbaner i Jylland, som vil ramme disse partiers potentielle vælgere i landdistrikterne. Uden mindst to af disse partier kommer sådan en beslutning aldrig til at være realistisk. Heldigvis. Men som du også selv sig er så er det også kun den mest pessimistiske mulighed.
Det er en del af Infrastrukturplan 2035 at hele det statslige jernbanenet skal være CO2 neutralt senest i 2035, så medmindre man ændre de planer så bliver hele Desiro og Lint flåden udskiftet. Jeg vil dog ikke være overrasket hvis det bliver udskudt til engang i slut 2030'erne, eventuelle leverings og godkendelsesforsinkelser, samt generel langsommelig behandling politisk, taget i betragtning.