Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB sælger alle IC4?
DSB sælger alle IC4?
Af marrix. 2/06-22, 11:46.
Ing.dk rapporterer at DSB har solgt samtlige IC4-tog - desværre har jeg ikke adgang til resten af betalings artiklen:
https://ing.dk/artikel/dsb-har-solgt-samtlige-ic4-tog-ogsaa-de-mest-upaalidelige-257771

 - Martin

DSB sælger alle IC4?
Af Mads. 2/06-22, 12:56.
Lidt citater:
Citat»Vi blevet enige med en udenlandsk køber om køb af 74 IC4-tog,« lyder det i en mail til MobilityTech.

I første omgang vil den hemmelige køber købe i alt 14 togsæt, som ifølge DSB ikke er en del af den nødvendige pulje for at kunne gennemføre den daglige drift.

og

CitatI dag siger DSB til Ingeniøren, at de resterende 60 togsæt vil blive leveret til den samme udenlandske køber, "i takt med at de bliver udfaset fra DSB's drift".

Der er ikke nogen melding om hvem de er solgt til.

DSB sælger alle IC4?
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 2/06-22, 13:24.
Men hvem i all verden er gale nok til å kjøpe noe som fungerer så dårlig?

DSB sælger alle IC4?
Af kme. 2/06-22, 13:33.
Citat fra: eyolf Dato  2/06-22, 13:24Men hvem i all verden er gale nok til å kjøpe noe som fungerer så dårlig?
Libyen?

DSB sælger alle IC4?
Af Mads. 2/06-22, 13:37.
Citat fra: kme Dato  2/06-22, 13:33
Citat fra: eyolf Dato  2/06-22, 13:24Men hvem i all verden er gale nok til å kjøpe noe som fungerer så dårlig?
Libyen?
Eller Rumænien?

DSB sælger alle IC4?
Af Niels Munch. 2/06-22, 15:26.
Seneste redigering: 2/06-22, 15:34 af Niels Munch
Citat fra: Mads Dato  2/06-22, 13:37
Citat fra: kme Dato  2/06-22, 13:33
Citat fra: eyolf Dato  2/06-22, 13:24Men hvem i all verden er gale nok til å kjøpe noe som fungerer så dårlig?
Libyen?
Eller Rumænien?

Det rumænske selskab Astra Trans Carpatic (ATC), der anskaffede IC2, ytrede på et tidspunkt noget om, at det med anskaffelse af IC4 "ville gå bedre".

Mig bekendt lykkedes det kun ATC at få godkendt 3 sæt IC2 (5714, 5718 og 5721) til drift, og de har voldt selskabet svare qualer med idelige aflysninger og prestigetab til følge.

Om ATC p.t. har planer om/er i stand til at anskaffe IC4, ved jeg ikke. ATC ytrer sig åbenbart kun på Facebook, og såvel Google Translate som jeg har det lidt svært med et rumænsk togtosseforum.

Men der findes jo optimister her & dér, og det lykkedes da f.eks. også at få solgt "den grimme ælling" FYRA V250 til Trenitalia.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
AnsaldoBreda V250 FYRA, InnoTrans Berlin, 24.09.2008 (nm).

Vi venter spændt!

M.v.h.
Niels

DSB sælger alle IC4?
Af KimC. 2/06-22, 17:34.
Uanset hvad man siger om IC4 så kan de da trods alt køre noget af tiden. Nu er afløseren jo allerede forsinket, og jeg kan lige forestille mig DSB sælge hele pastagryden i forventning om at IC5 vil blive leveret til tiden og fungere problemfrit fra dag 1. Og at de ophængte køreledninger bliver hængende..

Men hvad nu hvis ikke? 
Så er der ikke noget at falde tilbage på.

DSB sælger alle IC4?
Af ivar. 2/06-22, 18:22.
Citat fra: KimC Dato  2/06-22, 17:34Så er der ikke noget at falde tilbage på.

Togbusser

mvh
-ivar

DSB sælger alle IC4?
Af TWB. 2/06-22, 22:00.
Citat fra: ivar Dato  2/06-22, 18:22
Citat fra: KimC Dato  2/06-22, 17:34Så er der ikke noget at falde tilbage på.

Togbusser

mvh
-ivar

Med den fordel at hverken skinnerenovering eller nyt signalsystem såvel som nedfaldne køreledninger eller sporskiftefejl kan forhindre kørslen.

(Sarkasme kan forekomme)

DSB sælger alle IC4?
Af mss. 29/06-22, 13:34.
Der er efter sigende ingen af de tog der normalt benyttes der skal forlade landet før de nye tog kommer i drift.
Glædeligt men også utroligt at man ser ud til at have fundet en køber. Om det så er en mellemhandler eller et jernbaneselskab der har købt dem, tja det må vi se...


DSB sælger alle IC4?
Af banemanden. 29/06-22, 21:20.
Citat fra: mss Dato 29/06-22, 13:34Der er efter sigende ingen af de tog der normalt benyttes der skal forlade landet før de nye tog kommer i drift.
Glædeligt men også utroligt at man ser ud til at have fundet en køber. Om det så er en mellemhandler eller et jernbaneselskab der har købt dem, tja det må vi se...

Det er et rumænsk jernbaneselskab der har købt dem, men ikke Astra Trans Carpatic. ATC har dog allerede 7 IC2 tog (Hvoraf 5 af dem er godkendt og bruges i drift) og de har opnået en ret stabil drift med IC2, som blandt andet bruges som ski-tog når sæson er. Hvis man graver lidt finder man historier om nedbrud - men det kan man nu også, hvis man graver lidt i DSB og aflysninger bare for den sidste uges tid.
 
Det andet rumænske firma får de IC4 der ikke bruges og overtager efter aftalen løbende IC4 som de bliver frigjort i den danske drift.

Og så synes jeg da det er værd at bemærke, at IC4 ikke er noget udpræget dårligt tog mere. Slet ikke sammenlignet med hvad de ellers kører med i eksempelvis Rumænien. I øvrigt sker der sindssygt meget på jernbanefronten i Rumænien, hvor man tager kvantespring i at få et moderne jernbanesystem til at spille. Det er pt noget primitivt, sammenlignet med danske standarder.

NB: Viden kommer fra Telegade, hvor der bliver talt om salget flere steder. Det er også derfor der ikke er navn på køber, men kun oprindelsesland.

Gå op Sider:[1]
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak