Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Er GoCollective nedsmeltet ?.
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5]
Citat fra: andersj Dato  2/01-25, 12:05Det er værd at bemærke den sætning ministeren er citeret for tilbage i sommers:
- Så er der forskellige skridt, vi kan tage. Det kan i yderste konsekvens være, at vi beder en tredjepart om at forestå de operationer, som GoCollective skulle have gjort. For GoCollectives regning, understreger ministeren. - https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/efter-massive-aflysninger-gocollective-har-faaet-ultimatum

Det er jo meget op til fortolkning hvad det skal betyde. River man kontrakten over kan man næppe få GoCo til at betale noget som helst, så det lyder mere som at hyre eksempelvis DSB ind til at køre enkelte afgange på GoCo's regning.
Lad os håbe Arriva beholder kontrakten i lidt mere tid så vi får lov til at se MR igen.

Citat fra: mgameing123 Dato  2/01-25, 13:26
Citat fra: andersj Dato  2/01-25, 12:05Det er værd at bemærke den sætning ministeren er citeret for tilbage i sommers:
- Så er der forskellige skridt, vi kan tage. Det kan i yderste konsekvens være, at vi beder en tredjepart om at forestå de operationer, som GoCollective skulle have gjort. For GoCollectives regning, understreger ministeren. - https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/efter-massive-aflysninger-gocollective-har-faaet-ultimatum

Det er jo meget op til fortolkning hvad det skal betyde. River man kontrakten over kan man næppe få GoCo til at betale noget som helst, så det lyder mere som at hyre eksempelvis DSB ind til at køre enkelte afgange på GoCo's regning.
Lad os håbe Arriva beholder kontrakten i lidt mere tid så vi får lov til at se MR igen.
Litra MR
Findes der så mange i Danmark? Hvem ejer dem?

Kan det ikke lade sig gøre at leje nogle tog til Struer–Thisted? Så vidt jeg kan se er det den eneste strækning hvor togene ikke får brug for dansk ATC. Jeg ved godt at banen er ret bureaukratisk, men kunne man ikke nøjes med noget relativt standardiseret udstyr netop der?

Er GoCollective nedsmeltet ?.
Af bth. 2/01-25, 14:16.
Citat fra: Dan V. P. Christiansen Dato  2/01-25, 13:55Kan det ikke lade sig gøre at leje nogle tog til Struer–Thisted? Så vidt jeg kan se er det den eneste strækning hvor togene ikke får brug for dansk ATC. Jeg ved godt at banen er ret bureaukratisk, men kunne man ikke nøjes med noget relativt standardiseret udstyr netop der?

Hej!
Det eneste der efterhånden er standart er de 1435mm mellem skinnerne, resten er meget lidt standart :-(
Vi skal tilbage til tiden før liberaliceringen af jernbanen før vi kan tale om standart inden for jernbanen.

Dengang kunne man (frit efter hukommelsen), kører:
- Franske dobbeltdækkertog på både fjern- og S-baner
- Tyske 220 (hed de det de runde ?) i intercitytog
- Schweiske dobbeltdækkere med EA i hver ende på tværs af landet
- Underlige skinnebusser (KBE på Østbanen, dadelæsker)
- RIC vogne i danske- og internationale tog

og listen kan sikkert fortsættes.

I dag kan man som jeg forstå det kun udvide materielbeholdingen med det vuns, hvis man kan finde noget helt identisk materiel, selv til Thybanen.

Således har jernbanen helt af sig selv lagt de svære beslutninger i hænderne på politikkerne, og de stakkels folkevalgte skal så tage stilling til om de skal invistere milliader i jernbaneløsninger der efter beslutningen er taget tager 4-6år at implementere, eller busser til millioner der kan være klar til den 1. i den kommende måned.

Således har jernbanen vist sig at være sin egen værste fjende....sørgeligt :-(

/Bjørn

Citat fra: lomse Dato  2/01-25, 13:40Litra MR
Findes der så mange i Danmark? Hvem ejer dem?

Hej,

Jeg mener at erindre, at det blev opgjort i denne - efterhånden lange - tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2208.0.html .

M.v.h.
Niels

Er GoCollective nedsmeltet ?.
Af Worm. 2/01-25, 15:21.
Seneste redigering: 2/01-25, 15:23 af Worm
Citat fra: bth Dato  2/01-25, 14:16
Citat fra: Dan V. P. Christiansen Dato  2/01-25, 13:55Kan det ikke lade sig gøre at leje nogle tog til Struer–Thisted? Så vidt jeg kan se er det den eneste strækning hvor togene ikke får brug for dansk ATC. Jeg ved godt at banen er ret bureaukratisk, men kunne man ikke nøjes med noget relativt standardiseret udstyr netop der?

Hej!
Det eneste der efterhånden er standart er de 1435mm mellem skinnerne, resten er meget lidt standart :-(
Vi skal tilbage til tiden før liberaliceringen af jernbanen før vi kan tale om standart inden for jernbanen.

Dengang kunne man (frit efter hukommelsen), kører:
- Franske dobbeltdækkertog på både fjern- og S-baner
- Tyske 220 (hed de det de runde ?) i intercitytog
- Schweiske dobbeltdækkere med EA i hver ende på tværs af landet
- Underlige skinnebusser (KBE på Østbanen, dadelæsker)
- RIC vogne i danske- og internationale tog

og listen kan sikkert fortsættes.

I dag kan man som jeg forstå det kun udvide materielbeholdingen med det vuns, hvis man kan finde noget helt identisk materiel, selv til Thybanen.

Således har jernbanen helt af sig selv lagt de svære beslutninger i hænderne på politikkerne, og de stakkels folkevalgte skal så tage stilling til om de skal invistere milliader i jernbaneløsninger der efter beslutningen er taget tager 4-6år at implementere, eller busser til millioner der kan være klar til den 1. i den kommende måned.

Således har jernbanen vist sig at være sin egen værste fjende....sørgeligt :-(

/Bjørn
Ja - jernbanen er sin egen værste fjende.
Vejtrafikken kan med få begrænsninger formå at lade stort set alle typer af køretøjer kører overalt i Europa og med ret få specifikke krav til chaufføren.

Luftfarten kan benytte stort set alle fly medmindre lufthavnen ikke formår at modtage fly over en vis størrelse.
Her har man et fælles sprog og ret få kontrolcentre i EU til at håndtere fly.

Skibsfarten formår også at komme overalt pånær hvis dybdegangen er for stor eller der er udfordringer som betinger brug af lods.

Jernbanen derimod har åbenbart som mål at være så lidt fleksibel som muligt.

Rent miljømæssige er man i disse år nok lidt på forkant med jernbanen - men med mere grønne løsninger på vej til såvel vej-, skibs- & luft-trafik som vi vil se inden de kommende 20-30 år - så ender jernbanen at være et levn fra fortiden.

En tosset tanke måske, men kan GoCo's materielproblemer, som de ikke vil uddybe yderligere, have grobund i reservemanglen? Det er jo det DSB også kæmper med - KnorrBremse.

Citat fra: banemanden Dato  2/01-25, 15:37En tosset tanke måske, men kan GoCo's materielproblemer, som de ikke vil uddybe yderligere, have grobund i reservemanglen? Det er jo det DSB også kæmper med - KnorrBremse.

GoCollective har faktisk kommenteret situationen som refereret her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2208.msg22039.html#msg22039 .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak