Citat fra: Dan V. P. Christiansen Dato 2/01-25, 13:55Kan det ikke lade sig gøre at leje nogle tog til Struer–Thisted? Så vidt jeg kan se er det den eneste strækning hvor togene ikke får brug for dansk ATC. Jeg ved godt at banen er ret bureaukratisk, men kunne man ikke nøjes med noget relativt standardiseret udstyr netop der?
Hej!
Det eneste der efterhånden er standart er de 1435mm mellem skinnerne, resten er meget lidt standart :-(
Vi skal tilbage til tiden før liberaliceringen af jernbanen før vi kan tale om standart inden for jernbanen.
Dengang kunne man (frit efter hukommelsen), kører:
- Franske dobbeltdækkertog på både fjern- og S-baner
- Tyske 220 (hed de det de runde ?) i intercitytog
- Schweiske dobbeltdækkere med EA i hver ende på tværs af landet
- Underlige skinnebusser (KBE på Østbanen, dadelæsker)
- RIC vogne i danske- og internationale tog
og listen kan sikkert fortsættes.
I dag kan man som jeg forstå det kun udvide materielbeholdingen med det vuns, hvis man kan finde noget helt identisk materiel, selv til Thybanen.
Således har jernbanen helt af sig selv lagt de svære beslutninger i hænderne på politikkerne, og de stakkels folkevalgte skal så tage stilling til om de skal invistere milliader i jernbaneløsninger der efter beslutningen er taget tager 4-6år at implementere, eller busser til millioner der kan være klar til den 1. i den kommende måned.
Således har jernbanen vist sig at være sin egen værste fjende....sørgeligt :-(
/Bjørn