Citat fra: lomse Dato 28/12-24, 09:22Jeg har ikke forstand på de dele, og ser måske spøgelser.
Men ville det være et ønske om at blive smidt ud af kontrakten, frem for at gå selv?
De er i hvert fald ved at teste, hvor dårlig service de kan tilbyde, før Transportministeren trækker stikket til det amatør-cirkus.
Optimalt håber de måske på en genforhandling af kontrakten, hvor de mod yderligere betaling, vil leverer hvad de er forpligtet til - og med den Transportminister, som ved gud ikke er en skarpeste kniv i skuffen, er det sikkert en mulighed.
Optimalt så fjernes GoCollective fra det danske jernbanenet hurtigst muligt - de hverken vil eller kan løfte opgaven, det er snart mere en tydeligt, for selv den mest svagtseende, men spørgsmålet er jo - hvad gør man så ??
DSB har ikke materiel til den produktion som GoCollective alligevel kan levere på en dårlig dag, men det er jo alligevel et par muligheder:
- Tønderbanens overgang til ERTMS udskydes og eftersom der ikke er ATC på Tønderbanen, så er det nok muligt at finde noget materiel, der kan køre i et fast løb mellem Bramming og Tønder. Jerne og Tjæreborg kan så betjenes af DSB - men der skal skiftes i Bramming for at komme til/fra Ribe/Tønder.
- Vestbanen har heller ikke ATC, så der er der også frit valg på materiellet. På Varde station kan der laves en 'Vemb-løsning' så der kan køres til perron.
- Svendborg banen overtages af DSB, som nok har nogle IC4 i overskud, men det kræver formentlig en ny køreplan, da IC4 ikke kan holde den køreplan, som findes for nuværende.
- Thy-banen vil nok overgå til busdrift - hovedvej 11 mellem Struer og Thisted følger alligevel strækningen næsten 100%
Tilbage er de midtjyske/vestjyske strækninger, hvor kravet er ERTMS på materiellet. DSB har ikke nok IC3 sæt til at dække det behov, men mon ikke der kan skrabes så meget funktionsdueligt materiel sammen, så de strækninger kan betjenes af det GoCollective materiel, som staten overtager, når boet efter CoCollective skal gøres op i skifteretten....