Citat fra: andersj Dato 29/12-24, 19:57Man kan sige at det er upraktisk at Nordjyske Jernbaners værksted ligger i Hjørring, mens et af GoCo's værksteder ligger i Struer i forhold til Thybanen.
Det eneste der rigtig vil give noget optimering ville være at nedlægge Midtjyske Jernbaner som driftsselskab, så de kun stod for infrastrukturen på Lemvig- og Vestbanen.
Med al respekt: Dét forslag giver meget lidt mening - om nogen - og er endda ret "farligt" at slynge ud i en tid, hvor der ER kræfter, der arbejder for at lukke flere baner, fordi de administrative omkostninger andre steder stiger, og man ikke er i stand til at dække disse gennem de løsninger, som "best practice" landene gør, fordi opnåelse af "Best practice" kræver mod, stædighed og politisk viljestyrke i en årrække.
Der er væsentlige synergier i at have både drift og infrastruktur samlet - men i to selskaber. Dette er baseret på lovgivningen indenfor jernbanen, så at fjerne den ene halvdel, gør den anden dyrere.
I forhold til de aktuelle problemer med GoCos performance og BDKs økonomi, er der reelt fire alternativer:
1: Lav en samlet politisk forankret strategi for den danske jernbane
2: Tilfør Banedanmark og GoCo flere penge
3: Nedlæg en stribe jernbaner, og flyt "systemomkostningerne" over til de resterende baner - der så bliver dyrere og dermed nedlægningstruede
4: Fjern nogle banestrækninger fra Banedanmark og GoCo
Bullit 1 kræver et politisk mirakel, og sker næppe i dette årti.
Bullit 2 kræver et mindre politisk mirakel ift Banedanmark og væsentlige juridiske "fiksfakserier" ift GoCo, og kan formentlig ikke gennemføres lovligt for GoCo delen
Bullit 3 er der en del fortalere for - primært af ikke-jernbanefolk, der tror på powerpoints
Bullit 4 er der enkelte fortalere for - men kræver også politisk vilje
I forhold til denne tråds tema, er der i Bullit 4 nok kun en enkelt mulighed eller to: Overflyttelse af Thybanen til Regionerne - måske infrastrukturen til NJ og driften til MJ. Midtjyske har fire Desirotog, og mulighed for at bestille et par batteritog mere.
Der er ikke rigtig noget, der er billigere at køre, end en jernbane med meget lille trafik. En besparelse på at lukke Thybanen vil - inden der skal forhandles eventuelle erstatninger for eksisterende kontrakter mm - formentlig ligge langt under 100 mio DKK. Det er selvfølgelig mange penge, men så mangler man stadig 28.900.000.000 DKK i Banedanmark...
Skal der endelig optimeres indenfor jernbanen, skal der nok kigges på "Systemomkostningerne" hos alle aktørerne, og hvem der egentlig skal lave hvad, for de ca 2 mia kroner man bruger hvert år på "ikke-driftvendte aktiviteter". Men så er vi tilbage ved bullit 1...
/Lasse