Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Gå ned Sider: 1 ... 7 8 [9]
Citat fra: SVR Dato  4/01-25, 22:37Kan ikke mindes at denne grafik har været på før.

Her er fra den officielle "Deutschlandtakt" plan.

Der ses et tog hver anden time (streg-streg) fra Hamborg til Skandinavien over Femern med timedrift i myldretid (streg-prik-streg). Derudover ses der at Tyskland forventer et expressregionaltog fra Lübeck til Burg en gang i timen, der hver anden time fortsætter til Nykøbing F (tør gætte på med stop i Rødby (/Lolland?). Så kan vi forhåbentligt slippe for det unødvendige stop i Rødby med de internationale toge.

Der er ikke sat videre fra Hamborg mod Amsterdam, går ud fra det pga. man ikke har tiderne endnu.

Alle Takstplangrafikkerne for tyskland kan ses her https://www.deutschlandtakt.de/downloads-und-presse/downloads/#articlefilter=netzgrafiken. Den som jeg har screenshot fra hedder "Netzgrafik 3. Entwurf Nord"

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Da man ikke kan se køretiderne i DK på den graf vil jeg gerne lige tilføje hvad der er antaget i D-takt planerne:
FV 2.a retning København H
Hamburg Hbf dep :30
Lübeck Hbf arr :06 dep :10
Nykøbing F arr :16 dep :17
København H arr :10

Retning Hamburg Hbf:
København H dep :50
Nykøbing F arr :43 dep :44
Lübeck Hbf arr :50 dep :54
Hamburg Hbf arr :29

Der er ingen planlagte afgange, og derved ingen køretider for FV 2.b, som er "EC-stoptoget". Jeg tænker at det svarer til BaneDK's forslag hvor der var et ECX og et EC. Jeg kan heller ikke lige se hvordan at der bliver tabt 8 minutter ift. BaneDK's planer (fra Kattler's blogpost) bare ved et stop i Nykøbing F.

Der er i D-takt også antaget noget destinationer for tog over Femern, men disse skal nok mere ses som eksempler på mulighederne for gennemkørende tog frem for noget konkret. For det første da tyskerne har kraftigt udskudt mange af de nødvendige projekter, men også da kørsler igennem Femern og mulige forlængelser deraf er op til de individuelle operatører. Fx. antager D-takt kun et tog hver anden time, men det er nu klart at dette bliver hver time. Derudover kan man nok også forvente interesse fra fx. SJ om at køre korridoren, så det er muligt at der bliver mere end 1 tog per time de mest trafikerede tidspunkter.

Citat fra: rkarmark Dato  4/01-25, 23:39
Citat fra: SVR Dato  4/01-25, 22:37Kan ikke mindes at denne grafik har været på før.

Her er fra den officielle "Deutschlandtakt" plan.

Der ses et tog hver anden time (streg-streg) fra Hamborg til Skandinavien over Femern med timedrift i myldretid (streg-prik-streg). Derudover ses der at Tyskland forventer et expressregionaltog fra Lübeck til Burg en gang i timen, der hver anden time fortsætter til Nykøbing F (tør gætte på med stop i Rødby (/Lolland?). Så kan vi forhåbentligt slippe for det unødvendige stop i Rødby med de internationale toge.

Der er ikke sat videre fra Hamborg mod Amsterdam, går ud fra det pga. man ikke har tiderne endnu.

Alle Takstplangrafikkerne for tyskland kan ses her https://www.deutschlandtakt.de/downloads-und-presse/downloads/#articlefilter=netzgrafiken. Den som jeg har screenshot fra hedder "Netzgrafik 3. Entwurf Nord"

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Da man ikke kan se køretiderne i DK på den graf vil jeg gerne lige tilføje hvad der er antaget i D-takt planerne:
FV 2.a retning København H
Hamburg Hbf dep :30
Lübeck Hbf arr :06 dep :10
Nykøbing F arr :16 dep :17
København H arr :10

Retning Hamburg Hbf:
København H dep :50
Nykøbing F arr :43 dep :44
Lübeck Hbf arr :50 dep :54
Hamburg Hbf arr :29

Der er ingen planlagte afgange, og derved ingen køretider for FV 2.b, som er "EC-stoptoget". Jeg tænker at det svarer til BaneDK's forslag hvor der var et ECX og et EC. Jeg kan heller ikke lige se hvordan at der bliver tabt 8 minutter ift. BaneDK's planer (fra Kattler's blogpost) bare ved et stop i Nykøbing F.

Der er i D-takt også antaget noget destinationer for tog over Femern, men disse skal nok mere ses som eksempler på mulighederne for gennemkørende tog frem for noget konkret. For det første da tyskerne har kraftigt udskudt mange af de nødvendige projekter, men også da kørsler igennem Femern og mulige forlængelser deraf er op til de individuelle operatører. Fx. antager D-takt kun et tog hver anden time, men det er nu klart at dette bliver hver time. Derudover kan man nok også forvente interesse fra fx. SJ om at køre korridoren, så det er muligt at der bliver mere end 1 tog per time de mest trafikerede tidspunkter.

53 minutter fra København til Nykøbing F uden stop, men kun 6 minutter fra Nykøbing F til Lübeck? Eller er det 1t06m?

53 minutter lyder af meget, når RE(X) fra Nykøbing til København kan køre turen med stop i København Syd, Ringsted til Næstved på 47 minutter.

Citat fra: LM94 Dato  5/01-25, 00:06
Citat fra: rkarmark Dato  4/01-25, 23:39Da man ikke kan se køretiderne i DK på den graf vil jeg gerne lige tilføje hvad der er antaget i D-takt planerne:
FV 2.a retning København H
Hamburg Hbf dep :30
Lübeck Hbf arr :06 dep :10
Nykøbing F arr :16 dep :17
København H arr :10

Retning Hamburg Hbf:
København H dep :50
Nykøbing F arr :43 dep :44
Lübeck Hbf arr :50 dep :54
Hamburg Hbf arr :29

53 minutter fra København til Nykøbing F uden stop, men kun 6 minutter fra Nykøbing F til Lübeck? Eller er det 1t06m?

53 minutter lyder af meget, når RE(X) fra Nykøbing til København kan køre turen med stop i København Syd, Ringsted til Næstved på 47 minutter.

Du skal antage det som minuttallet i hver time så ja 1 time 06 min.

København H til Nykøbing F bliver kørt på 1time 15min iflg. mit-tog.dk. Så uden stop mellem København og Nykøbing + 200kmt Ringsted til Nykøbing + Ny Storstrømsbro, så passer det meget fint.

Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Af Thorfinn. I dag 09:34.
Seneste redigering: I dag 09:37 af Thorfinn
Citat fra: SVR Dato  4/01-25, 22:37Kan ikke mindes at denne grafik har været på før.
Her er fra den officielle "Deutschlandtakt" plan.
...

Det er streger på papir som del af den langfristige infrastrukturplanlægning.
Det er ikke tidssatte og reccourcetildelte planer, hvor der skal bygges hvilken infrastruktur.
Det er heller ikke tidssatte og reccourcetildelte planer, ikke hvem der vil køre tog hvor hvornår for hvilke midler.
Man kunne kalde det en "vision".

I marts 2023 spøgede meldinger igennem pressen at "Deutschlandtakt" var skudt til år 2070. Ministeriet så sig nødsaget til at sende dette ud.


 

Deutschlandtakt handler også meget om koordinering af de mange toglinjer, altås en måde at klarlægge de kanaler der vil være til rådighed for de forskellige togsystemer. Om alle disse kanaler så kommer i brug, er en anden snak.

Men der er også mange "fantasiprojekter" inkluderet i D-Takt, som de to nye banegårde i Flensburg og en reetablering af Flensburg-Niebüll. Altså projekter der ikke engang er besluttet undersøgt endnu.

Anders

Gå op Sider: 1 ... 7 8 [9]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak