Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- "SVM-Regeringens udspil på sundhedsområdet bringer den kollektive trafik i spil"
Kollektiv Trafik Forum nyheder 24.09.2024:

"SVM-Regeringens udspil på sundhedsområdet bringer den kollektive trafik i spil
I sidste uge kom SVM-Regeringen med et udspil med titlen "Sundhed tæt på dig", hvor fokus er sundhed og regionernes opgaver på sundhedsområdet. På side 43 i udspillet finder man en kort omtale af, hvad udspillet betyder for de øvrige opgaver, regionerne har i dag - eksempelvis den overordnede kollektive trafik.
....."


Se hele nyheden her: https://www.kollektivtrafik.dk/svm-regeringens-udspil-paa-sundhedsomraadet-bringer-den-kollektive-trafik-i-spil/3276 .

Umiddelbart vil regeringens forslag om sammenlægning af Region Hovedstaden med Region Sjælland næppe betyde ændring i den kollektive trafiks organisering al den stund, at MOVIA, som jo opstod 2007 som en fusion af HUR Trafik, STS og VT, allerede dækker begge disse regioner.

Og som man kunne forvente, siger regeringens udspil om den kollektive trafik ganske kort:

"Beslutningen om den fremtidige varetagelse af ansvaret for den regionale kollektive trafik afventer anbefalingerne fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark."

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 26/09-24, 13:00Kollektiv Trafik Forum nyheder 24.09.2024:

"SVM-Regeringens udspil på sundhedsområdet bringer den kollektive trafik i spil
I sidste uge kom SVM-Regeringen med et udspil med titlen "Sundhed tæt på dig", hvor fokus er sundhed og regionernes opgaver på sundhedsområdet. På side 43 i udspillet finder man en kort omtale af, hvad udspillet betyder for de øvrige opgaver, regionerne har i dag - eksempelvis den overordnede kollektive trafik.
....."


Se hele nyheden her: https://www.kollektivtrafik.dk/svm-regeringens-udspil-paa-sundhedsomraadet-bringer-den-kollektive-trafik-i-spil/3276 .

Umiddelbart vil regeringens forslag om sammenlægning af Region Hovedstaden med Region Sjælland næppe betyde ændring i den kollektive trafiks organisering al den stund, at MOVIA, som jo opstod 2007 som en fusion af HUR Trafik, STS og VT, allerede dækker begge disse regioner.

Og som man kunne forvente, siger regeringens udspil om den kollektive trafik ganske kort:

"Beslutningen om den fremtidige varetagelse af ansvaret for den regionale kollektive trafik afventer anbefalingerne fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark."

M.v.h.
Niels
Ah yes ekspertsudvalget. Hvordan kan vi stop dette ekspertsudvalg finansieret af FDM partiet som vil ødelægge alt offentlig transport i yderområderne for en løsning som vi ved ikke virker.

Kommunernes landsforening, KL, har deres forslag klar til en fremtidig organisering -

"Vi foreslår, at kommunerne sammen med staten får ansvaret for at drive den kollektive transport i Danmark. Staten skal have ansvaret for alt det, der kører på skinnerne, bortset fra metro og letbaner. Mens kommunerne – i samarbejde med trafikselskaberne og på tværs af kommunegrænser – får ansvaret for resten".

om den skinnebårne trafik, herunder lokalbaner;

Ejer                                                    Staten
Fastlægge serviceniveau og bestiller  Staten
Operatør                                           Statslig valgt (DSB m.fl.)
Planlægger og indkøber                   Statslig valgt (DSB m.fl.)

https://www.kl.dk/forsidenyheder/2024/december/nyt-udspil-om-kollektiv-trafik-danmark-skal-haenge-sammen

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 30/12-24, 10:21Kommunernes landsforening, KL, har deres forslag klar til en fremtidig organisering -

Det var så KL, men hvad mener Danske Regioner mon?

Det vil også være sjovt når tværkommunale buslinjer stopper ved kommunegrænsen fordi de enkelte kommuner ikke kan blive enige om finansieringen - eller bussen bliver gennemkørende uden stop i den kommune der ikke vil betale.

Anders

Citat fra: andersj Dato 30/12-24, 10:35Det vil også være sjovt når tværkommunale buslinjer stopper ved kommunegrænsen fordi de enkelte kommuner ikke kan blive enige om finansieringen - eller bussen bliver gennemkørende uden stop i den kommune der ikke vil betale.

Det er da allerede kommunerne, som finansierer lokale busser. Problemstillingen med busser, som stopper ved kommunegrænserne, hvis kommunerne ikke kan blive enige. er allerede aktuel.

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 30/12-24, 22:51
Citat fra: andersj Dato 30/12-24, 10:35Det vil også være sjovt når tværkommunale buslinjer stopper ved kommunegrænsen fordi de enkelte kommuner ikke kan blive enige om finansieringen - eller bussen bliver gennemkørende uden stop i den kommune der ikke vil betale.

Det er da allerede kommunerne, som finansierer lokale busser. Problemstillingen med busser, som stopper ved kommunegrænserne, hvis kommunerne ikke kan blive enige. er allerede aktuel.
Regionen varetager finansieringen og beslutninger vedrørende regionale busser.

Citat fra: Thomas123 Dato 31/12-24, 00:03
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 30/12-24, 22:51Det er da allerede kommunerne, som finansierer lokale busser. Problemstillingen med busser, som stopper ved kommunegrænserne, hvis kommunerne ikke kan blive enige. er allerede aktuel.
Regionen varetager finansieringen og beslutninger vedrørende regionale busser.
Ikke alle ruter på tværs af kommunegrænser er regionale. Det har givet problemer nogle steder, hvis ikke alle kommuner på ruten er enige. Specielt hvis en af kommunerne ikke har interesse i ruten, så kan det lukke en rute, selvom de andre kommuner har en stærk interesse i den.

Citat fra: Jens Hansen Dato 30/12-24, 10:21Kommunernes landsforening, KL, har deres forslag klar til en fremtidig organisering -

"Vi foreslår, at kommunerne sammen med staten får ansvaret for at drive den kollektive transport i Danmark. Staten skal have ansvaret for alt det, der kører på skinnerne, bortset fra metro og letbaner. Mens kommunerne – i samarbejde med trafikselskaberne og på tværs af kommunegrænser – får ansvaret for resten".

om den skinnebårne trafik, herunder lokalbaner;

Ejer                                                    Staten
Fastlægge serviceniveau og bestiller  Staten
Operatør                                           Statslig valgt (DSB m.fl.)
Planlægger og indkøber                   Statslig valgt (DSB m.fl.)

https://www.kl.dk/forsidenyheder/2024/december/nyt-udspil-om-kollektiv-trafik-danmark-skal-haenge-sammen

JH

Interessant, da der jo netop er en anden "opgave", men at Staten ikke kan varetage ejerskabet af skinneinfrastrukturen (min "til lejligheden oversatte" definition af Banedanmark, der opbygger kæmpe efterslæb, som de ikke er i stand til at gøre noget ved). At give flere opgaver til staten, synes ikke at være den optimale vej at gå.
Mon ikke KL blot kæmper for at beholde busserne, og derfor gerne giver afkald på deres (minimale) indflydelse på jernbanen.

/Lasse

Citat fra: mgameing123 Dato 27/09-24, 05:49
Citat fra: Niels Munch Dato 26/09-24, 13:00Kollektiv Trafik Forum nyheder 24.09.2024:

"SVM-Regeringens udspil på sundhedsområdet bringer den kollektive trafik i spil
I sidste uge kom SVM-Regeringen med et udspil med titlen "Sundhed tæt på dig", hvor fokus er sundhed og regionernes opgaver på sundhedsområdet. På side 43 i udspillet finder man en kort omtale af, hvad udspillet betyder for de øvrige opgaver, regionerne har i dag - eksempelvis den overordnede kollektive trafik.
....."


Se hele nyheden her: https://www.kollektivtrafik.dk/svm-regeringens-udspil-paa-sundhedsomraadet-bringer-den-kollektive-trafik-i-spil/3276 .

Umiddelbart vil regeringens forslag om sammenlægning af Region Hovedstaden med Region Sjælland næppe betyde ændring i den kollektive trafiks organisering al den stund, at MOVIA, som jo opstod 2007 som en fusion af HUR Trafik, STS og VT, allerede dækker begge disse regioner.

Og som man kunne forvente, siger regeringens udspil om den kollektive trafik ganske kort:

"Beslutningen om den fremtidige varetagelse af ansvaret for den regionale kollektive trafik afventer anbefalingerne fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark."

M.v.h.
Niels
Ah yes ekspertsudvalget. Hvordan kan vi stop dette ekspertsudvalg finansieret af FDM partiet som vil ødelægge alt offentlig transport i yderområderne for en løsning som vi ved ikke virker.
Fordi du helt ærligt mener at den nuværende organisering og skov af aktører er velfungerende og ikke bør pilles ved, eller hvad?

Ekspertudvalget er blevet bedt om forslag, der kan holdes inden for de nuværende øknomiske rammer. Det har to sider. Den ene er, at man ikke kan komme til at tænke grundlæggende forbedringer. Men den anden er, at det altså heller ikke er nogen spareøvelse. Og at man for en gangs skyld har sat nogen, som ved noget om branchen, til at kigge på organiseringen, inden man laver det hele om, som det skete med kommunalreformen, hvor transporten i den grad var en eftertanke, kan jeg kun se som et gode. Om de så kommer frem til noget fornuftigt, må vi se.

Citat fra: Jens Hansen Dato 30/12-24, 10:21Kommunernes landsforening, KL, har deres forslag klar til en fremtidig organisering -

"Vi foreslår, at kommunerne sammen med staten får ansvaret for at drive den kollektive transport i Danmark. Staten skal have ansvaret for alt det, der kører på skinnerne, bortset fra metro og letbaner. Mens kommunerne – i samarbejde med trafikselskaberne og på tværs af kommunegrænser – får ansvaret for resten".

om den skinnebårne trafik, herunder lokalbaner;

Ejer                                                    Staten
Fastlægge serviceniveau og bestiller  Staten
Operatør                                           Statslig valgt (DSB m.fl.)
Planlægger og indkøber                   Statslig valgt (DSB m.fl.)

https://www.kl.dk/forsidenyheder/2024/december/nyt-udspil-om-kollektiv-trafik-danmark-skal-haenge-sammen

JH


Det er en grundlæggende regel, at KL og kommunerne i det hele taget altid lobbyer for at kommunerne skal have mere magt. Og det er så helt ligegyldigt om det er en god ide eller ej.

I det her tilfælde, så synes jeg det ser ud som om vinden blæser den modsatte vej. Man skæver i arbejdet i ekspertudvalget og i debatten blandt fagpersoner især rigtig meget til Skåne, hvor man i stedet lagde alt (undtaget den overordnede skinnetrafik) ind under et regionalt trafikselskab. Kommunerne kan så komme med input og ønsker, men det er regionen der bestemmer.

Og det har altså givet pote i form af langt mere rationelle og benyttede busruter og en kraftig opgradering af de lokale tog med flere genåbnede linjer. Passagertallet er over en årrække fordoblet (men man har også brugt flere penge - dog ikke flere end man  i Danmark bruger i dag).

Men kommunerne har i Danmark mere magt - også internt i partierne. Så spørgsmålet er snarere om de to store borgmesterpartier tør.

Citat fra: Niels Bak Dato 31/12-24, 13:37
Citat fra: mgameing123 Dato 27/09-24, 05:49
Citat fra: Niels Munch Dato 26/09-24, 13:00Kollektiv Trafik Forum nyheder 24.09.2024:

"SVM-Regeringens udspil på sundhedsområdet bringer den kollektive trafik i spil
I sidste uge kom SVM-Regeringen med et udspil med titlen "Sundhed tæt på dig", hvor fokus er sundhed og regionernes opgaver på sundhedsområdet. På side 43 i udspillet finder man en kort omtale af, hvad udspillet betyder for de øvrige opgaver, regionerne har i dag - eksempelvis den overordnede kollektive trafik.
....."


Se hele nyheden her: https://www.kollektivtrafik.dk/svm-regeringens-udspil-paa-sundhedsomraadet-bringer-den-kollektive-trafik-i-spil/3276 .

Umiddelbart vil regeringens forslag om sammenlægning af Region Hovedstaden med Region Sjælland næppe betyde ændring i den kollektive trafiks organisering al den stund, at MOVIA, som jo opstod 2007 som en fusion af HUR Trafik, STS og VT, allerede dækker begge disse regioner.

Og som man kunne forvente, siger regeringens udspil om den kollektive trafik ganske kort:

"Beslutningen om den fremtidige varetagelse af ansvaret for den regionale kollektive trafik afventer anbefalingerne fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark."

M.v.h.
Niels
Ah yes ekspertsudvalget. Hvordan kan vi stop dette ekspertsudvalg finansieret af FDM partiet som vil ødelægge alt offentlig transport i yderområderne for en løsning som vi ved ikke virker.
Fordi du helt ærligt mener at den nuværende organisering og skov af aktører er velfungerende og ikke bør pilles ved, eller hvad?

Ekspertudvalget er blevet bedt om forslag, der kan holdes inden for de nuværende øknomiske rammer. Det har to sider. Den ene er, at man ikke kan komme til at tænke grundlæggende forbedringer. Men den anden er, at det altså heller ikke er nogen spareøvelse. Og at man for en gangs skyld har sat nogen, som ved noget om branchen, til at kigge på organiseringen, inden man laver det hele om, som det skete med kommunalreformen, hvor transporten i den grad var en eftertanke, kan jeg kun se som et gode. Om de så kommer frem til noget fornuftigt, må vi se.
Med de nuværende økonomiske rammer så kan man ikke lave noget andet end "frivilligebus" (i virkeligheden er det slavearbejde som blev forbudt i 1792.) og samkørsel som er det mest usikker måde at komme fra A til B. (Forstil hvis en kriminel køre samkørselsbilen). Den rigtig løsning er at regeringen skal give den kollektiv trafik mere penge så vi kan køre flere busser.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak