Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- SVT: Hur fan hamnede vi här?
I vores østlige naboland Sverige, har SVT lavet et (underholdings-)program om, hvad der er gået galt med jernbanen i Sverige.

En dansk udgave ville nok give noget lignende.

https://www.svtplay.se/video/Kv1YndG/hur-fan-hamnade-vi-har/1-jarnvagskollapsen

/Lasse

Ganske sjovt at se. Nogle gange har man indtryk at de danske jernbaners problemer kun er i Danmark. Men det går jo lige så skidt i Sverige lyder det til.

SVT: Hur fan hamnede vi här?
Af anho. 11/01-25, 02:17.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/01-25, 17:58Ganske sjovt at se. Nogle gange har man indtryk at de danske jernbaners problemer kun er i Danmark. Men det går jo lige så skidt i Sverige lyder det til.

Og Tyskland er på en del punkter endnu værre end Danmark.

SVT: Hur fan hamnede vi här?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 11/01-25, 10:11.
Seneste redigering: 11/01-25, 10:13 af Mikkelhk
Citat fra: anho Dato 11/01-25, 02:17
Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/01-25, 17:58Ganske sjovt at se. Nogle gange har man indtryk at de danske jernbaners problemer kun er i Danmark. Men det går jo lige så skidt i Sverige lyder det til.

Og Tyskland er på en del punkter endnu værre end Danmark.
Og det er der selvfølgelig også lavet udsendelser om. På Youtube har NDRs satireprogram "Extra 3" lavet nogle små indslag om forskellige offentlige projekter der er helt ude i hampen, ofte indenfor vejtrafik og offentlig transport.
Man kan se klippene her: https://m.youtube.com/@extra3/videos , hvor de alle hedder noget med "Realer Irsinn" - hvilket nærmest kan oversættes til "ægte vanvid".

Hilsen Mikkel

Oplevelsen i min hverdag er dog at jernbanen er bedre i Sverige. Vist, man håndterer feks personer osv i sporområdet anderledes, men generelt syntes jeg stadig, den svenske jernbane er bedre end i Danmark.

Citat fra: TraSwe Dato 11/01-25, 12:31Oplevelsen i min hverdag er dog at jernbanen er bedre i Sverige. Vist, man håndterer feks personer osv i sporområdet anderledes, men generelt syntes jeg stadig, den svenske jernbane er bedre end i Danmark.

alt er nok relativt og selvfølgelig altid et spørgsmål af hvad man prioriterer højest. Jeg synes generelt at jernbanenettet omkring København er, med undtagelse muligvis af Kystbanen, forholdsvis veludbygget og at det, alt andet lige, også fungerer ret godt, specielt S-Tog og Lokaltog op i Nordsjælland. Derimod synes jeg at jernbanen i resten af landet dvs. på national plan har brug for meget forbedring. På det punktum er man nok kommet videre i Sverige.

Jeg ser også en tendens i Sverige for bedre langsigtet planlægning end i Danmark, men dermed også større vanskeligheder med at håndtere situationer fleksibelt, f.eks. når tingene går galt eller ikke virker som de skulle.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato 11/01-25, 12:57
Citat fra: TraSwe Dato 11/01-25, 12:31Oplevelsen i min hverdag er dog at jernbanen er bedre i Sverige. Vist, man håndterer feks personer osv i sporområdet anderledes, men generelt syntes jeg stadig, den svenske jernbane er bedre end i Danmark.

alt er nok relativt og selvfølgelig altid et spørgsmål af hvad man prioriterer højest. Jeg synes generelt at jernbanenettet omkring København er, med undtagelse muligvis af Kystbanen, forholdsvis veludbygget og at det, alt andet lige, også fungerer ret godt, specielt S-Tog og Lokaltog op i Nordsjælland. Derimod synes jeg at jernbanen i resten af landet dvs. på national plan har brug for meget forbedring. På det punktum er man nok kommet videre i Sverige.

Jeg ser også en tendens i Sverige for bedre langsigtet planlægning end i Danmark, men dermed også større vanskeligheder med at håndtere situationer fleksibelt, f.eks. når tingene går galt eller ikke virker som de skulle.
Sverige var i sin tid en landmagt, der krævede vedligehold af hære og fæstningsværker, og udviklede et dertil svarende bureaukrati. Med alle vores øer tog udviklingen af flåden flere ressourcer end for svenskerne, og planlægning til lands blev svagere, og DSB opfatter sig i højere grad som en selvstændig organisation med egne ønsker og planer. 

Gå op Sider:[1]

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak