Citat fra: Gustav Hansen Dato 31/12-24, 20:02Citat fra: Niels Bak Dato 31/12-24, 14:09Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 31/12-24, 11:41Citat fra: DRT Dato 25/12-24, 23:06Hejsa i Forum!
Så jeg ser stadig megen snak om den nye letbanestrækning til Brabrand, som jo er blevet godkendt og som kommer til at ske, men personligt ved jeg ikke så meget om det, og jeg kan ikke finde en tråd i Forumom det heller, så hvilke skarpe Aarhus nørderkansige noget om det?
Vh DRT
Teknisk set har man jo blot besluttet teknikvalget. Dvs man går kun videre med analyser, beslutningsgrundlag mm for en letbane (og ikke BRT eller andre fancy løsninger). En egentlig beslutning om etape 2, vil så kunne træffes, når forarbejdet er færdigt.
Lasse
Og så skal det lige lykkes at få trykket staten hårdt nok på maven også til at ryste op med en andel af finansieringen.
Det bliver nok ikke svært. Der er en pulje på lige knap 2,5 milliard kroner i Infrastrukturplan 2035 og Bedre og billiger kollektiv trafik forliget som kan bruges på letbane og BRT projekter. Der er, så vidt jeg ved, ikke nogle andre projekter der er åbenlyse kandidater til konkurrere om de penge.
Jo der ligger et helt netværk af BRT-linjer i de københavnske forstæder og er egentlig klar til at blive sat i gang, og det er det, som de penge er afsat til.
Projektet er blot strandet i, at kommunernes andel ikke har fået en undtagelse fra anlægsloftet og heller ikke har fået lånemuligheder i staten. Det vil sige, at kommunerne - som egentlig gerne vil bruge pengene - skal sætte andet anlæg som renovering af skoler, klimasikring eller andet på pause, og det kan/vil de ikke. Så pengene er bevilliget, men ikke brugt (endnu - der er et fortløbende politisk skænderi i forligskredsen om det her)