Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Aarhus Letbane strækning til Brabrand info
Gå ned Sider:[1] 2
Aarhus Letbane strækning til Brabrand info
Af DRT, Valby. 25/12-24, 23:06.
Hejsa i Forum!

Så jeg ser stadig megen snak om den nye letbanestrækning til Brabrand, som jo er blevet godkendt og som kommer til at ske, men personligt ved jeg ikke så meget om det, og jeg kan ikke finde en tråd i Forumom det heller, så hvilke skarpe Aarhus nørderkansige noget om det?



Vh DRT

Citat fra: DRT Dato 25/12-24, 23:06Så jeg ser stadig megen snak om den nye letbanestrækning til Brabrand, som jo er blevet godkendt og som kommer til at ske, men personligt ved jeg ikke så meget om det, og jeg kan ikke finde en tråd i Forumom det heller, så hvilke skarpe Aarhus nørderkansige noget om det?

Nogle er mere skarpe end andre. Har du hørt om Google? Der finder du bl.a.: https://www.letbaner.dk/nyheder/00642/ - og meget andet.

Citat fra: Niels Munch Dato 25/12-24, 23:15
Citat fra: DRT Dato 25/12-24, 23:06Så jeg ser stadig megen snak om den nye letbanestrækning til Brabrand, som jo er blevet godkendt og som kommer til at ske, men personligt ved jeg ikke så meget om det, og jeg kan ikke finde en tråd i Forumom det heller, så hvilke skarpe Aarhus nørderkansige noget om det?

Nogle er mere skarpe end andre. Har du hørt om Google? Der finder du bl.a.: https://www.letbaner.dk/nyheder/00642/ - og meget andet.
Og nogen har lært, at hvis de ikke har noget brugbart at sige, så holder de det til dem selv..

Citat fra: NoahsTrainsDK Dato 26/12-24, 05:59Og nogen har lært, at hvis de ikke har noget brugbart at sige, så holder de det til dem selv..

Lad du nu blot "DRT" afgøre, hvad der er brugbart.

Citat fra: DRT Dato 25/12-24, 23:06Så jeg ser stadig megen snak om den nye letbanestrækning til Brabrand, som jo er blevet godkendt og som kommer til at ske, men personligt ved jeg ikke så meget om det, og jeg kan ikke finde en tråd i Forumom det heller, så hvilke skarpe Aarhus nørderkansige noget om det?

Den tråd, du ikke kunne finde her på Forum, er måske denne; du må selv afgøre, om den er "brugbar": https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2087.0.html .

Beklager, jeg ikke kan henføres til kategorien "skarpe Aarhus nørder".

Citat fra: Niels Munch Dato 26/12-24, 11:58Den tråd, du ikke kunne finde her på Forum, er måske denne; du må selv afgøre, om den er "brugbar": https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2087.0.html .

Beklager, jeg ikke kan henføres til kategorien "skarpe Aarhus nørder".

Jeg vil give denne karakteristik: +skarp +nørd -Aarhus

Og med betydelig mere Google-fu end de fleste...

Måtte vi alle nyde godt af det mange år i endnu!

Glædelig Jul og Godt Nytår!

Eskild

Citat fra: DRT Dato 25/12-24, 23:06Hejsa i Forum!

Så jeg ser stadig megen snak om den nye letbanestrækning til Brabrand, som jo er blevet godkendt og som kommer til at ske, men personligt ved jeg ikke så meget om det, og jeg kan ikke finde en tråd i Forumom det heller, så hvilke skarpe Aarhus nørderkansige noget om det?



Vh DRT

Teknisk set har man jo blot besluttet teknikvalget. Dvs man går kun videre med analyser, beslutningsgrundlag mm for en letbane (og ikke BRT eller andre fancy løsninger). En egentlig beslutning om etape 2, vil så kunne træffes, når forarbejdet er færdigt.

Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 31/12-24, 11:41
Citat fra: DRT Dato 25/12-24, 23:06Hejsa i Forum!

Så jeg ser stadig megen snak om den nye letbanestrækning til Brabrand, som jo er blevet godkendt og som kommer til at ske, men personligt ved jeg ikke så meget om det, og jeg kan ikke finde en tråd i Forumom det heller, så hvilke skarpe Aarhus nørderkansige noget om det?



Vh DRT

Teknisk set har man jo blot besluttet teknikvalget. Dvs man går kun videre med analyser, beslutningsgrundlag mm for en letbane (og ikke BRT eller andre fancy løsninger). En egentlig beslutning om etape 2, vil så kunne træffes, når forarbejdet er færdigt.

Lasse

Og så skal det lige lykkes at få trykket staten hårdt nok på maven også til at ryste op med en andel af finansieringen.

Citat fra: Niels Bak Dato 31/12-24, 14:09
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 31/12-24, 11:41
Citat fra: DRT Dato 25/12-24, 23:06Hejsa i Forum!

Så jeg ser stadig megen snak om den nye letbanestrækning til Brabrand, som jo er blevet godkendt og som kommer til at ske, men personligt ved jeg ikke så meget om det, og jeg kan ikke finde en tråd i Forumom det heller, så hvilke skarpe Aarhus nørderkansige noget om det?



Vh DRT

Teknisk set har man jo blot besluttet teknikvalget. Dvs man går kun videre med analyser, beslutningsgrundlag mm for en letbane (og ikke BRT eller andre fancy løsninger). En egentlig beslutning om etape 2, vil så kunne træffes, når forarbejdet er færdigt.

Lasse

Og så skal det lige lykkes at få trykket staten hårdt nok på maven også til at ryste op med en andel af finansieringen.

Det bliver nok ikke svært. Der er en pulje på lige knap 2,5 milliard kroner i Infrastrukturplan 2035 og Bedre og billiger kollektiv trafik forliget som kan bruges på letbane og BRT projekter. Der er, så vidt jeg ved, ikke nogle andre projekter der er åbenlyse kandidater til konkurrere om de penge.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 31/12-24, 20:02
Citat fra: Niels Bak Dato 31/12-24, 14:09
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 31/12-24, 11:41
Citat fra: DRT Dato 25/12-24, 23:06Hejsa i Forum!

Så jeg ser stadig megen snak om den nye letbanestrækning til Brabrand, som jo er blevet godkendt og som kommer til at ske, men personligt ved jeg ikke så meget om det, og jeg kan ikke finde en tråd i Forumom det heller, så hvilke skarpe Aarhus nørderkansige noget om det?



Vh DRT

Teknisk set har man jo blot besluttet teknikvalget. Dvs man går kun videre med analyser, beslutningsgrundlag mm for en letbane (og ikke BRT eller andre fancy løsninger). En egentlig beslutning om etape 2, vil så kunne træffes, når forarbejdet er færdigt.

Lasse

Og så skal det lige lykkes at få trykket staten hårdt nok på maven også til at ryste op med en andel af finansieringen.

Det bliver nok ikke svært. Der er en pulje på lige knap 2,5 milliard kroner i Infrastrukturplan 2035 og Bedre og billiger kollektiv trafik forliget som kan bruges på letbane og BRT projekter. Der er, så vidt jeg ved, ikke nogle andre projekter der er åbenlyse kandidater til konkurrere om de penge.
Jo der ligger et helt netværk af BRT-linjer i de københavnske forstæder og er egentlig klar til at blive sat i gang, og det er det, som de penge er afsat til.

Projektet er blot strandet i, at kommunernes andel ikke har fået en undtagelse fra anlægsloftet og heller ikke har fået lånemuligheder i staten. Det vil sige, at kommunerne - som egentlig gerne vil bruge pengene - skal sætte andet anlæg som renovering af skoler, klimasikring eller andet på pause, og det kan/vil de ikke. Så pengene er bevilliget, men ikke brugt (endnu - der er et fortløbende politisk skænderi i forligskredsen om det her)

Citat fra: lomse Dato  5/01-25, 10:57Projekt link til 200S og 400S

https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/bus-rapid-transit-brt-i-ring-4-korridoren-400s/tidsplan

https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/bus-rapid-transit-brt-200s

Desværre går det ( i min verden) rigtig langsomt med undersøgelser mv
Selvfølglig er det ikke letbane. Region Hovedstaden burde bygge en letbane.

Uha, tror rigtig mange bruger bilister og buspassagerer på ring 4 ville være kede af en letbane. Under bygningen.
Nok skal det være skidt før det bliver godt, men afsæt i letbane på ring 3, og at ring 4 ikke er 4 spor men 2 spor. Tør ikke tænke tanken færdig.

Citat fra: mgameing123 Dato  5/01-25, 11:41Selvfølglig er det ikke letbane. Region Hovedstaden burde bygge en letbane.
Det er kommunerne, som skal betale anlæg. Men det er meget dyrt i forhold til udbyttet. Så kommunerne i området er meget tilbageholde til anlæg mere letbane. Man kan håbe, at BRT ruterne kunne udvikle sig til, at det kan betale sig at omlægge dem til letbane på langt sigt. For der er behov for bedre linjer på tværs af fingrene. Men anlægsloftet gør at kommunerne ikke prioritere BRT pga de også skal bruge midler til andre opgaver, da anlægget regnes ind med det samme i deres økonomisk ramme, mens letbanen kan fordeles over flere år. Men det er ikke trafikpolitik, men styring af kommunernes økonomi, som blokere for BRT.

Kommunerne.
Det gør nok ikke nemt at få dem til at arbejde sammen. Tværgående trafik, mest til glæde for andre Kommunernes borger. ( tænker her på 400s København)

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak