Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Aarhus Letbane strækning til Brabrand info
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Niels Bak Dato  5/01-25, 10:43
Citat fra: Gustav Hansen Dato 31/12-24, 20:02
Citat fra: Niels Bak Dato 31/12-24, 14:09
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 31/12-24, 11:41
Citat fra: DRT Dato 25/12-24, 23:06Hejsa i Forum!

Så jeg ser stadig megen snak om den nye letbanestrækning til Brabrand, som jo er blevet godkendt og som kommer til at ske, men personligt ved jeg ikke så meget om det, og jeg kan ikke finde en tråd i Forumom det heller, så hvilke skarpe Aarhus nørderkansige noget om det?



Vh DRT

Teknisk set har man jo blot besluttet teknikvalget. Dvs man går kun videre med analyser, beslutningsgrundlag mm for en letbane (og ikke BRT eller andre fancy løsninger). En egentlig beslutning om etape 2, vil så kunne træffes, når forarbejdet er færdigt.

Lasse

Og så skal det lige lykkes at få trykket staten hårdt nok på maven også til at ryste op med en andel af finansieringen.

Det bliver nok ikke svært. Der er en pulje på lige knap 2,5 milliard kroner i Infrastrukturplan 2035 og Bedre og billiger kollektiv trafik forliget som kan bruges på letbane og BRT projekter. Der er, så vidt jeg ved, ikke nogle andre projekter der er åbenlyse kandidater til konkurrere om de penge.
Jo der ligger et helt netværk af BRT-linjer i de københavnske forstæder og er egentlig klar til at blive sat i gang, og det er det, som de penge er afsat til.

Projektet er blot strandet i, at kommunernes andel ikke har fået en undtagelse fra anlægsloftet og heller ikke har fået lånemuligheder i staten. Det vil sige, at kommunerne - som egentlig gerne vil bruge pengene - skal sætte andet anlæg som renovering af skoler, klimasikring eller andet på pause, og det kan/vil de ikke. Så pengene er bevilliget, men ikke brugt (endnu - der er et fortløbende politisk skænderi i forligskredsen om det her)

Så det du siger er at der i praksis ikke er nogle aktuelle BRT projekter i hovedstaden som kan bruge pengene fra puljen?
Selv hvis der var så er disse projekter vidst ikke så langt i processen at de kan bede om penge lige foreløbig. Har man overhovedet sat gang i miljøkonsekvensvurderinger og så videre?

Citat fra: lomse Dato  5/01-25, 11:49Uha, tror rigtig mange bruger bilister og buspassagerer på ring 4 ville være kede af en letbane. Under bygningen.
Nok skal det være skidt før det bliver godt, men afsæt i letbane på ring 3, og at ring 4 ikke er 4 spor men 2 spor. Tør ikke tænke tanken færdig.

Et BRT projekt fylder lige så meget som et letbaneprojekt, så om det er det ene eller andet gør ikke den store forskel. Kun hvis man lader være med at lave rør og ledningsomlægninger ved et BRT projekt vil der være en betydelig forskel, men kun på tid, ikke plads.

Aarhus Letbane strækning til Brabrand info
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 5/01-25, 16:27.
Er vi bare driftet en lille smule væk fra det oprindelige emne? I hvert fald geografisk?

Aarhus Letbane strækning til Brabrand info
Af Mester. 5/01-25, 18:39.
Seneste redigering: 5/01-25, 18:41 af Mester
"Jo der ligger et helt netværk af BRT-linjer i de københavnske forstæder og er egentlig klar til at blive sat i gang, og det er det, som de penge er afsat."

BRT-strækningerne har sit eget punkt i Infrastrukturplan 2035, hvor der er afsat knap 1,5 mia. kroner til dem.
De 2,5 mia er tiltænkt Aarhus og Aalborg.


Citat fra: Gustav Hansen Dato  5/01-25, 16:13
Citat fra: Niels Bak Dato  5/01-25, 10:43
Citat fra: Gustav Hansen Dato 31/12-24, 20:02
Citat fra: Niels Bak Dato 31/12-24, 14:09
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 31/12-24, 11:41
Citat fra: DRT Dato 25/12-24, 23:06Hejsa i Forum!

Så jeg ser stadig megen snak om den nye letbanestrækning til Brabrand, som jo er blevet godkendt og som kommer til at ske, men personligt ved jeg ikke så meget om det, og jeg kan ikke finde en tråd i Forumom det heller, så hvilke skarpe Aarhus nørderkansige noget om det?



Vh DRT

Teknisk set har man jo blot besluttet teknikvalget. Dvs man går kun videre med analyser, beslutningsgrundlag mm for en letbane (og ikke BRT eller andre fancy løsninger). En egentlig beslutning om etape 2, vil så kunne træffes, når forarbejdet er færdigt.

Lasse

Og så skal det lige lykkes at få trykket staten hårdt nok på maven også til at ryste op med en andel af finansieringen.

Det bliver nok ikke svært. Der er en pulje på lige knap 2,5 milliard kroner i Infrastrukturplan 2035 og Bedre og billiger kollektiv trafik forliget som kan bruges på letbane og BRT projekter. Der er, så vidt jeg ved, ikke nogle andre projekter der er åbenlyse kandidater til konkurrere om de penge.
Jo der ligger et helt netværk af BRT-linjer i de københavnske forstæder og er egentlig klar til at blive sat i gang, og det er det, som de penge er afsat til.

Projektet er blot strandet i, at kommunernes andel ikke har fået en undtagelse fra anlægsloftet og heller ikke har fået lånemuligheder i staten. Det vil sige, at kommunerne - som egentlig gerne vil bruge pengene - skal sætte andet anlæg som renovering af skoler, klimasikring eller andet på pause, og det kan/vil de ikke. Så pengene er bevilliget, men ikke brugt (endnu - der er et fortløbende politisk skænderi i forligskredsen om det her)

Så det du siger er at der i praksis ikke er nogle aktuelle BRT projekter i hovedstaden som kan bruge pengene fra puljen?
Selv hvis der var så er disse projekter vidst ikke så langt i processen at de kan bede om penge lige foreløbig. Har man overhovedet sat gang i miljøkonsekvensvurderinger og så videre?

På Vejdirektoratets hjemmeside er der nogle dokumenter allerede hvad angår 400S ruten. Ikke så meget på 200S ruten.
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/brt-bus-rapid-transit-i-ring-4-korridoren-400s
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/bus-rapid-transit-brt-200s

Hurtigt går det ikke.
Sommeren 2025 kommer der en indstilling

Problemet med trængsel er der nu. Tidligst 2029 går de igang

Gå op Sider: 1 [2]
DSB C 708Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak