Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Flytning af Brødeskov St, HFHJ
I forbindelse med mit indlæg på Jernbanehistorisk Forum vedr Brødeskov station kan jeg læse både i bladet Jernbanen og på nettet at der er planer om at flytte stationen nogle hundrede meter mod vest på den anden side af Lyngevej og oprette en ny station ved navn Nørre Herlev. Brødeskov skal dog bevares som krydsningsstation, men historien melder intet om hvad der evt skal ske med stationsbygningen.

Se f.eks Udviklingsplan 2026-2035 for lokalbanerne i Region Hovedstaden her: Udviklingsplan

Flytningen skulle være foretaget sidst i 2024 for som en lokalpolitiker udtrykte i netavisen Sjællandske Nyheder i maj 2024 : "Det kan ikke koste mange penge at flytte stationen, der består af en lille perron og et skur"
Der er dog mig bekendt ikke sket noget endnu og samme Sjællanske Nyheder siger i en november udgave at:
Geotermiske undersøgelser af jordbunden på det sted nord for Nørre Herlev, hvor en ny station for Frederiksværksbanens tog er planlagt, har afsløret et tørvelag under jernbanedæmningen. Det giver nu projektet problemer.

Så hvad status p.t. er mht flytning af stationen kan jeg ikke klarlægge - Og jeg har stadig ikke fundet ud af hvorfor stationen hedder Brødeskov Station (Har der ligget en gård ved samme navn?)

Mvh
Steen

Flytning af Brødeskov St, HFHJ
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 25/12-24, 01:38.
 - Og jeg har stadig ikke fundet ud af hvorfor stationen hedder Brødeskov Station (Har der ligget en gård ved samme navn?)

Mvh
Steen
[/quote]
Der skal du nok spørge ovre i herreværelset..

Flytning af Brødeskov St, HFHJ - navnet
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 25/12-24, 10:11.
Som nævnt ovre i Herreværelset er stationen opkaldt efter den nærliggende skov:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Og Herlev Station ligger ligesom et andet sted (Nørre-Herlev hed tidligere bare Herlev)

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak