Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Aarhus Letbane - Hvordan skal en fremtidig kollektiv trafik net i Aarhus se ud?
Hej alle sammen jeg vil bare gerne dele hvordan jeg synes en fremtidig letbane net vil se ud:

A. Letbane til Brabrand (allerede kommer til at ske)

B. Østbanetorv - Hornslet dobbeltspor så man kan køre mere end en tog hver 15. minut.

C. Letbane til Kolt og Viby Jylland via Skanderborgvej (erstatning af 1A)

D. Letbane til Tilst

E. Linje 17 kører hver 15. minut i myldretiden mellem Aarhus og Solbjerg

F. (meget langt ud i fremtiden) Grenå banen omdannes til S-tog med en S-tog tunnel igennem Aarhus midtby.

Hvordan vil i forstille jer en fremtidig Aarhus kollektiv trafik net kunne se ud?

Punkter A. til D. virker alle realistiske og vil give rigtig god mening. Det er jeg helt enig i.

Jeg ved ikke nok om de konkrete omstændigheder for bussen mellem Solbjerg og Aarhus til at hav en mening om den specifikt, men generelt burde busserne kører oftere i Aarhus. Dette er man vidst også opmærksomme på, så mon ikke vi kommer til at se øget hyppighed på flere ruter på et tidspunkt. I Solbjerg er det bemærkelsesværdigt at der stadig er en chance for at der kommer en station på en ny Hovedgård-Hasselager bane, dog medgiver jeg at det er yderst tvivlsomt at denne bane bliver til virkelighed, for ikke at tale om linjeføringen gennem Solbjerg specifikt, men det er en debat der hører til i en anden tråd.

Meget langt ude i fremtiden er det ikke urealistisk at der kommer en letbanetunnel under midtbyen (det sker jo efterhånden mange steder), men at man skulle lave Grenaabanen om til et decideret S-tog virker unødvendigt. Hvorfor ikke bare beholde den som letbane, så man også kan have et sammenhængende netværk, og så andre letbanelinjer også får nytte af tunnelen? Hvad får man ud af at lave den om til et S-tog som ikke kan løses som en letbaneløsning? Så mange passagerer kan man heller ikke forvente ude på tyndt befolket Djursland, især ikke hvis man kan have meget hyppige afgange med 60+ meter lange letbanetog på to spor mellem Aarhus og Hornslet.

Ud over det du selv foreslår vil jeg forslå en lille letbanestrækning langs Ringvejen mellem Hasle og Randersvej, så man kan forbinde direkte mellem Tilst/Gellerup/Brabrand og Universitetet samt mellem Viborgvej, Hasle og Aarhus Tech og AUH, ligesom man vil få lidt mere fleksibilitet i letbanesystemet ved at man kan kører uden om dele af Randersvej eller Viborgvej f. eks. i tilfælde af uheld. Stykket er kun omkring 1,7 kilometer langt, så det vil ikke være dyrt.

Når nu man også vil bygge en ny bydel mellem Tilst og Skejby, som kommer til at hedde Marienlyst (hvorfor man ikke bygger Lisbjerg og Nye færdig først er mig en gåde), så burde man også udbygge letbanen derud. Dette kan nemt gøres med en gren fra Universitetshospitalet eller Gl. Skejby. Det vil ikke engang skabe køreplansudfordringer med sådan en gren, da der allerede er fire tog i timen der vender ved Universitetshospitalet der bare kan fortsætte ud af denne gren. Dette vil stadig være tilfældet efter køreplansændringerne der kommer i 2029.

Ud over det så er det vel stationer/trinbræt i Brabrand (som vi ved kommer), Åbyhøj, Harlev/Fremlev og Hasselager som er aktuelle på jernbanenettet, og ellers busbaner og hyppigere afgange på busnettet.

Samspil 2030 er et godt udgangspunkt, hvor de fleste forslag her også er med: https://www.midttrafik.dk/media/25339/midttrafik_samspil2030_a4_final_spreads-final-a.pdf

Desværre ser det sort ud for mange af de projekter i den plan, som letbane til Hinnerup, Ny Bane Hasselager-Hovedgaard, Ny Bane Aarhus-Silkeborg og letbane til Aarhus Ø.

Anders

Citat fra: andersj Dato 23/12-24, 22:04Samspil 2030 er et godt udgangspunkt, hvor de fleste forslag her også er med: https://www.midttrafik.dk/media/25339/midttrafik_samspil2030_a4_final_spreads-final-a.pdf

Desværre ser det sort ud for mange af de projekter i den plan, som letbane til Hinnerup, Ny Bane Hasselager-Hovedgaard, Ny Bane Aarhus-Silkeborg og letbane til Aarhus Ø.
Letbane til Aarhus Øst er ikke så nødvendige lige nu og samme med letbane til Hinnerup (Så mange mennesker har rute 200 hellere ikke). Men de store A-bus linjer (1A, 2A, 3A, 4A) er der hvor man burde starte med at bygge letbane. Først med 1A også 3A (inklusiv letbane til Aarhus Øst). 2A og 4A bliver lidt svært hvis man gider ikke nedgradere det til sporvogn.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 23/12-24, 21:41Ud over det du selv foreslår vil jeg forslå en lille letbanestrækning langs Ringvejen mellem Hasle og Randersvej, så man kan forbinde direkte mellem Tilst/Gellerup/Brabrand og Universitetet samt mellem Viborgvej, Hasle og Aarhus Tech og AUH, ligesom man vil få lidt mere fleksibilitet i letbanesystemet ved at man kan kører uden om dele af Randersvej eller Viborgvej f. eks. i tilfælde af uheld. Stykket er kun omkring 1,7 kilometer langt, så det vil ikke være dyrt.

Ydre Ringvej er desværre vundet af BRT-aberne, så der bliver ikke letbane hér.

Citat fra: pjl Dato 25/12-24, 14:41
Citat fra: Gustav Hansen Dato 23/12-24, 21:41Ud over det du selv foreslår vil jeg forslå en lille letbanestrækning langs Ringvejen mellem Hasle og Randersvej, så man kan forbinde direkte mellem Tilst/Gellerup/Brabrand og Universitetet samt mellem Viborgvej, Hasle og Aarhus Tech og AUH, ligesom man vil få lidt mere fleksibilitet i letbanesystemet ved at man kan kører uden om dele af Randersvej eller Viborgvej f. eks. i tilfælde af uheld. Stykket er kun omkring 1,7 kilometer langt, så det vil ikke være dyrt.

Ydre Ringvej er desværre vundet af BRT-aberne, så der bliver ikke letbane hér.
Tror hellere ikke 6A har kunder nok til en letbane endnu og det kommer slet ikke til at være BRT. Det kommer bare til at være en opgraderet buskorridor.

Citat fra: pjl Dato 25/12-24, 14:41
Citat fra: Gustav Hansen Dato 23/12-24, 21:41Ud over det du selv foreslår vil jeg forslå en lille letbanestrækning langs Ringvejen mellem Hasle og Randersvej, så man kan forbinde direkte mellem Tilst/Gellerup/Brabrand og Universitetet samt mellem Viborgvej, Hasle og Aarhus Tech og AUH, ligesom man vil få lidt mere fleksibilitet i letbanesystemet ved at man kan kører uden om dele af Randersvej eller Viborgvej f. eks. i tilfælde af uheld. Stykket er kun omkring 1,7 kilometer langt, så det vil ikke være dyrt.

Ydre Ringvej er desværre vundet af BRT-aberne, så der bliver ikke letbane hér.
Det bliver heller ikke til en BRT i denne omgang. I den seneste budgetaftale blev puljen til BRT på Ringvejen reduceret fra 300 til 150 mio.kr. Det står direkte i teksten, at det betyder, at det ikke bliver muligt at etablere en BRT for de penge - kun en delvis udvidelse af Ringvejen med busbaner.

Stiften erfarer: Milliarddyr trafikplan droppes

Anlægseftersynet - Budget 2025



Citat fra: pjl Dato 25/12-24, 14:41
Citat fra: Gustav Hansen Dato 23/12-24, 21:41Ud over det du selv foreslår vil jeg forslå en lille letbanestrækning langs Ringvejen mellem Hasle og Randersvej, så man kan forbinde direkte mellem Tilst/Gellerup/Brabrand og Universitetet samt mellem Viborgvej, Hasle og Aarhus Tech og AUH, ligesom man vil få lidt mere fleksibilitet i letbanesystemet ved at man kan kører uden om dele af Randersvej eller Viborgvej f. eks. i tilfælde af uheld. Stykket er kun omkring 1,7 kilometer langt, så det vil ikke være dyrt.

Ydre Ringvej er desværre vundet af BRT-aberne, så der bliver ikke letbane hér.

Man kan sagtens etablere letbane og busbaner/BRT i samme tracé. Og på langt det meste af stykket skal der ikke laves busbaner. Kun det lille stykke mellem Viborgvej og Herredsvej.

Busbaner på Ringvejen er et godt sted at starte, vil jeg mene. I myldretiden har den det med at pakke helt til, og busserne ville være langt mere attraktive hvis de var pålidelige. Historikken fra Randersvej og Nørrebrogade er jo ganske fornuftig, for da man så valgte den forkromede man så senere valgte den forkromede løsning, var arealet jo allerede ryddet.

På mange af strækkene virker det til at man kunne finde pladsen, måske med undtagelse af krydsene. Det mest besværlige er nok mellem Viborgvej og Randersvej — ironisk nok det nyeste stræk...

Med hensyn til længere planer har kommunen tegnet masser af streger på et kort, og meget lidt tyder på at de bliver til virkelighed, desværre. Men hvis de kunne få styr på krydset ved Nørreport ville mange planer blive nemmere 🙂

Citat fra: danchr Dato 25/12-24, 19:59Busbaner på Ringvejen er et godt sted at starte, vil jeg mene. I myldretiden har den det med at pakke helt til, og busserne ville være langt mere attraktive hvis de var pålidelige. Historikken fra Randersvej og Nørrebrogade er jo ganske fornuftig, for da man så valgte den forkromede man så senere valgte den forkromede løsning, var arealet jo allerede ryddet.

På mange af strækkene virker det til at man kunne finde pladsen, måske med undtagelse af krydsene. Det mest besværlige er nok mellem Viborgvej og Randersvej — ironisk nok det nyeste stræk...

Med hensyn til længere planer har kommunen tegnet masser af streger på et kort, og meget lidt tyder på at de bliver til virkelighed, desværre. Men hvis de kunne få styr på krydset ved Nørreport ville mange planer blive nemmere 🙂
Alle indfaldsvej i Aarhus har plads til busbaner. Det kræver bare at man tager noget væk fra billisterne.

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Rønne - Allinge Jernbane

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak