Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Dragør - bedre kollektiv transport
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Sporhund Dato 22/12-24, 12:37
Citat fra: re20000 Dato 22/12-24, 09:52Forlæng et af depotsporene i lufthavnens servicecenter langs dæmningen rundt om lufthavnen og anlæg en perron ved Dragør havn. Lidt ligesom Aalborg lufthavnstog.

Jeg vil også forlænge eller inddrage et af depotsporene og videreføre det til Dragør, men jeg har en lidt anden løsning.
Sporet er cirka 3,3 km langt og ender nogenlunde centralt i Dragør og er også rimeligt tilgængeligt for beboerne i Store Magleby.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med den mængde trafik der allerede er ud til klargøringscenteret, og som kun kommer til at stige, er dette scenarie mere end urealistisk. Alle sporene bliver brugt i forbindelse med klargøring, rep og opstilling, og ikke ét kan undværes. Desuden vil CPH ikke frasælge de tilstødende grunde, da de er planlagt til fremtidige P-plads områder.

Den bedste løsning jeg ser at få lavet hele 5C om til en letbane/sporvogn og forlænge denne til Dragør via Kystvejen.

Citat fra: LM94 Dato 23/12-24, 22:52
Citat fra: Sporhund Dato 22/12-24, 12:37
Citat fra: re20000 Dato 22/12-24, 09:52Forlæng et af depotsporene i lufthavnens servicecenter langs dæmningen rundt om lufthavnen og anlæg en perron ved Dragør havn. Lidt ligesom Aalborg lufthavnstog.

Jeg vil også forlænge eller inddrage et af depotsporene og videreføre det til Dragør, men jeg har en lidt anden løsning.
Sporet er cirka 3,3 km langt og ender nogenlunde centralt i Dragør og er også rimeligt tilgængeligt for beboerne i Store Magleby.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med den mængde trafik der allerede er ud til klargøringscenteret, og som kun kommer til at stige, er dette scenarie mere end urealistisk. Alle sporene bliver brugt i forbindelse med klargøring, rep og opstilling, og ikke ét kan undværes. Desuden vil CPH ikke frasælge de tilstødende grunde, da de er planlagt til fremtidige P-plads områder.

Den bedste løsning jeg ser at få lavet hele 5C om til en letbane/sporvogn og forlænge denne til Dragør via Kystvejen.
Lav et ekstra spor ved klargøringsstationen? og måske lav en station ved en af lufthavnens P plads område til at overbevis dem til at sælge grundet til Banen.

Citat fra: thomastog Dato 22/12-24, 18:34
Citat fra: Per Holm Dato 22/12-24, 18:04Det vil nok blive svært at køre Helsingør/Nivå - Dragør uden at skulle gennem Røret.

En forlængelse af IC-toget Odense - Københavns Lufthavn til Dragør vil nok have en bedre prognose ..

IC tog forsynes ofte i KAC, diesel/toilet/rengøring, akut-rep. og materielskift (rep). Så det taler imod.

Til gengæld vender kystbanetogene ikke derude, så der er i hvert fald 3 spor der kan bruges, som ikke kommer i forbindelse med klargøringssporene

Det nye spor til Dragør kunne også udgå fra det punkt, hvor spor 30 er forbundet og ligge langs med klargøringscenteret på vestsiden. Ved denne løsning bliver der ikke lagt beslag på nogen af klargøringscenterets spor.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: LM94 Dato 23/12-24, 22:52Med den mængde trafik der allerede er ud til klargøringscenteret, og som kun kommer til at stige, er dette scenarie mere end urealistisk. Alle sporene bliver brugt i forbindelse med klargøring, rep og opstilling, og ikke ét kan undværes.
Hvor mange tog kører der i dag til klargøringscenteret og hvor mange tog forventes der i fremtiden?

Citat fra: Sporhund Dato 25/12-24, 15:08Hvor mange tog kører der i dag til klargøringscenteret og hvor mange tog forventes der i fremtiden?


Alle lyntogene kører derud, og regionaltoget (evt IC) mellem lufthavnen og Slagesel (evt. Odense) kører også derud. Dertil kommer materieltog til og fra værkstedet, idet der også er vedligehold af IC3 og IC4 derude.

Når Talgo-vognene kommer i drift, skal klargøring også foregå derude.

Citat fra: RasmusD Dato 25/12-24, 16:39Når Talgo-vognene kommer i drift, skal klargøring også foregå derude.


Vel kun midlertidigt, indtil Mogenstrup værkstedet åbner?

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 25/12-24, 16:53
Citat fra: RasmusD Dato 25/12-24, 16:39Når Talgo-vognene kommer i drift, skal klargøring også foregå derude.


Vel kun midlertidigt, indtil Mogenstrup værkstedet åbner?

Så vidt jeg har forstået: Eftersyn og vedligehold kommer til at foregå i Mogenstrup, men EC-togene kommer til at have ende- og udgangsstation i CPH Lufthavn, så klargøring vil foregå derude.

"Klargøring" dækker over ting som toilettømning, påfyldning af vand, rengøring. Det er ikke nødvendigt at køre på værksted for den slags

Citat fra: LM94 Dato 23/12-24, 22:52Med den mængde trafik der allerede er ud til klargøringscenteret, og som kun kommer til at stige, er dette scenarie mere end urealistisk. Alle sporene bliver brugt i forbindelse med klargøring, rep og opstilling, og ikke ét kan undværes.

Citat fra: RasmusD Dato 25/12-24, 16:39Alle lyntogene kører derud, og regionaltoget (evt IC) mellem lufthavnen og Slagesel (evt. Odense) kører også derud. Dertil kommer materieltog til og fra værkstedet, idet der også er vedligehold af IC3 og IC4 derude.
Når Talgo-vognene kommer i drift, skal klargøring også foregå derude.


Det antal lyder ikke som være nok til at forhindre en eventuel trafik til Dragør, hvis det blev etableret på et separat spor som foreslået lidt længere oppe i tråden.
Jeg ville nok være lidt mere betænkelig ved den mængde trafik der kører mellem Lufthavnen / Øresundsbroen og Kalvebod end mellem Lufthavnen og klargøringscenteret.

Gå op Sider: 1 [2]

Danske privatbaner

Læs historien om:
CFL Cargo Danmark ApS
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak