Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Dragør - bedre kollektiv transport
Hvorda ville i sikre bedre, og ikke mindst hurtigere, kollektiv transport til Dragør?

Opgradering af 250S til BRT eller letbane, forlængelse af metroen, eller noget helt tredje?

Forlæng linje F fra København Syd. Nok urealistisk men synes det er en god ide.

Dragør - bedre kollektiv transport
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 22/12-24, 09:52.
Forlæng et af depotsporene i lufthavnens servicecenter langs dæmningen rundt om lufthavnen og anlæg en perron ved Dragør havn. Lidt ligesom Aalborg lufthavnstog.

Citat fra: Ncard00 Dato 22/12-24, 00:58Hvorda ville i sikre bedre, og ikke mindst hurtigere, kollektiv transport til Dragør?

Opgradering af 250S til BRT eller letbane, forlængelse af metroen, eller noget helt tredje?
Nok enten en Letbane eller forlængelse af Metro. Men fordi Københavns Kommune kan ikke tænke langsigtede så vil Metro ikke være mulig fordi togene er allerede overfyldt tak til deres 3 vogns minimetro.

Dragør - bedre kollektiv transport
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 22/12-24, 12:20.
Citat fra: mgameing123 Dato 22/12-24, 12:10
Citat fra: Ncard00 Dato 22/12-24, 00:58Hvorda ville i sikre bedre, og ikke mindst hurtigere, kollektiv transport til Dragør?

Opgradering af 250S til BRT eller letbane, forlængelse af metroen, eller noget helt tredje?
Nok enten en Letbane eller forlængelse af Metro. Men fordi Københavns Kommune kan ikke tænke langsigtede så vil Metro ikke være mulig fordi togene er allerede overfyldt tak til deres 3 vogns minimetro.
Måske også en udfordring at det ikke er Københavns eller Frederiksberg kommuner.

Citat fra: re20000 Dato 22/12-24, 09:52Forlæng et af depotsporene i lufthavnens servicecenter langs dæmningen rundt om lufthavnen og anlæg en perron ved Dragør havn. Lidt ligesom Aalborg lufthavnstog.
Kunne servicer p pladserne på vej, men vil vel give for mange stop for et regional tog/metro. Samt lidt vel også blive svært at komme videre med metro systemet fra lufthavnen.
Metro fra vest Amager? Vil vel blive noget tunnel pga beboelse.
Så er vi vel tilbage ved noget bus? Kender ikke hvor meget kø der er, så at en BRT giver mening eller flere alm busser. Jeg tror mest på det sidste

Citat fra: re20000 Dato 22/12-24, 09:52Forlæng et af depotsporene i lufthavnens servicecenter langs dæmningen rundt om lufthavnen og anlæg en perron ved Dragør havn. Lidt ligesom Aalborg lufthavnstog.

Jeg vil også forlænge eller inddrage et af depotsporene og videreføre det til Dragør, men jeg har en lidt anden løsning.
Sporet er cirka 3,3 km langt og ender nogenlunde centralt i Dragør og er også rimeligt tilgængeligt for beboerne i Store Magleby.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Ncard00 Dato 22/12-24, 00:58Hvorda ville i sikre bedre, og ikke mindst hurtigere, kollektiv transport til Dragør?

Opgradering af 250S til BRT eller letbane, forlængelse af metroen, eller noget helt tredje?

Mener du, at der er et reelt problem, siden du spørger på denne måde?

Læs evt. pendleranalyse fra sidste år, og tænk så over, om der skulle være grundlag for ny infrastruktur til en af landets mindste kommuner.

Citat fra: KlausJ Dato 22/12-24, 14:18
Citat fra: Ncard00 Dato 22/12-24, 00:58Hvorda ville i sikre bedre, og ikke mindst hurtigere, kollektiv transport til Dragør?

Opgradering af 250S til BRT eller letbane, forlængelse af metroen, eller noget helt tredje?

Mener du, at der er et reelt problem, siden du spørger på denne måde?

Læs evt. pendleranalyse fra sidste år, og tænk så over, om der skulle være grundlag for ny infrastruktur til en af landets mindste kommuner.

Her kan man vel indvende, at det lave antal kollektive ture netop tyder på, at der er et enormt behov for at tænke nyt, så flere i Dragør kan komme med tog og bus til København. Trods nærheden til København er Dragør som det er nu en landsby på godt og ondt. Med en jernbane ville der givetvist være nogle perspektiver for ny beboelse i Dragør, selvom nærheden til lufthavnen og truslen fra vandet givetvist trækker ned.

Lavede man jernbanen kunne man givetvist spare noget af buskørslen til både Tårnby og lufthavnen og måske bare nøjes med en enkelt bibringerrute, så der kunne måske være penge at spare for kommunen (uanset om det er rentabelt for samfundet som helhed).

Hvis man fik Kystbanen til at køre og kunne køre med hurtig- og stoptog der igen, kunne man forestille sig en rute Nivå–Dragør 4 gange i timen til at supplere Helsingør–Roskilde–(Næstved/Holbæk) 4 gange i timen. Læg dertil de 4 tog i timen til Malmø og man ville nu have 8 tog i timen til lufthaven fra København til aflastning af metroen – ikke helt dårligt for en enkeltsporet jernbane på 4 kilometer til langt under en milliard (hvis den kan bygges lige så billigt som banen til Aalborg lufthavn).

Dragør - bedre kollektiv transport
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/12-24, 18:04.
Seneste redigering: 22/12-24, 18:09 af Per Holm
Det vil nok blive svært at køre Helsingør/Nivå - Dragør uden at skulle gennem Røret.

En forlængelse af IC-toget Odense - Københavns Lufthavn til Dragør vil nok have en bedre prognose men der skal under alle omstændigheder bygges en pænt høj dæmning ned foran nordstranden og det vil ikke blive populært.

Buslinje 250S er lige blevet elektrificeret og vil næppe give nævneværdige miljøproblemer.

De fleste indbyggere i Dragør er flyttet dertil efter den tidl. jernbane blev nedlagt og har således taget stilling til at de kan klare sig uden baneforbindelse.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 22/12-24, 18:04Det vil nok blive svært at køre Helsingør/Nivå - Dragør uden at skulle gennem Røret.

En forlængelse af IC-toget Odense - Københavns Lufthavn til Dragør vil nok have en bedre prognose ..

IC tog forsynes ofte i KAC, diesel/toilet/rengøring, akut-rep. og materielskift (rep). Så det taler imod.

Citat fra: mpp Dato 22/12-24, 16:46
Citat fra: KlausJ Dato 22/12-24, 14:18
Citat fra: Ncard00 Dato 22/12-24, 00:58Her kan man vel indvende, at det lave antal kollektive ture netop tyder på, at der er et enormt behov for at tænke nyt, så flere i Dragør kan komme med tog og bus til København. Trods nærheden til København er Dragør som det er nu en landsby på godt og ondt. Med en jernbane ville der givetvist være nogle perspektiver for ny beboelse i Dragør, selvom nærheden til lufthavnen og truslen fra vandet givetvist trækker ned.

Lavede man jernbanen kunne man givetvist spare noget af buskørslen til både Tårnby og lufthavnen og måske bare nøjes med en enkelt bibringerrute, så der kunne måske være penge at spare for kommunen (uanset om det er rentabelt for samfundet som helhed).

Hvis man fik Kystbanen til at køre og kunne køre med hurtig- og stoptog der igen, kunne man forestille sig en rute Nivå–Dragør 4 gange i timen til at supplere Helsingør–Roskilde–(Næstved/Holbæk) 4 gange i timen. Læg dertil de 4 tog i timen til Malmø og man ville nu have 8 tog i timen til lufthaven fra København til aflastning af metroen – ikke helt dårligt for en enkeltsporet jernbane på 4 kilometer til langt under en milliard (hvis den kan bygges lige så billigt som banen til Aalborg lufthavn).
Der bor 14.500 i Dragør kommune. Mange arbejder givet i lufthavnen og 10-15% bor i Søvang og vil hurtigere kunne komme til København på anden vis end fra Dragør by.

Citat fra: KlausJ Dato 22/12-24, 14:18
Citat fra: Ncard00 Dato 22/12-24, 00:58Hvorda ville i sikre bedre, og ikke mindst hurtigere, kollektiv transport til Dragør?

Opgradering af 250S til BRT eller letbane, forlængelse af metroen, eller noget helt tredje?

Mener du, at der er et reelt problem, siden du spørger på denne måde?

Læs evt. pendleranalyse fra sidste år, og tænk så over, om der skulle være grundlag for ny infrastruktur til en af landets mindste kommuner.

lidt OT
tror det er første gang jeg læser hvor meget data man få ud af rejsekortet! Vj var mange der var forbeholdt for rejsekort. Dette hjælper da meget.
Undskyld men havde brug for at lige sige dette.

Altså i mine øjne ville det klogeste nok være at forlænge metroen. Dog ikke M2, men M1. M1 har ikke nær så store trængselsproblemer som M2 og en linjeføring ville hovedsageligt kunne gennemføres ved hjælp af højbane, delvist i niveau, eller i en nedgravning. Banen kunne også genbruge eksisterende infrastruktur såsom tunellen under lufthavnens landingsbane såfrem vejen indsnævres fra 4 vejspor til 2. Den eneste del der reelt ville kræve en tunnel ville være det sidste stykke frem til bymidten i Dragør.


Citat fra: Danskjävlar Dato 22/12-24, 22:00Altså i mine øjne ville det klogeste nok være at forlænge metroen. Dog ikke M2, men M1. M1 har ikke nær så store trængselsproblemer som M2 og en linjeføring ville hovedsageligt kunne gennemføres ved hjælp af højbane, delvist i niveau, eller i en nedgravning. Banen kunne også genbruge eksisterende infrastruktur såsom tunellen under lufthavnens landingsbane såfrem vejen indsnævres fra 4 vejspor til 2. Den eneste del der reelt ville kræve en tunnel ville være det sidste stykke frem til bymidten i Dragør.


Den linjeføring ville give 2 metrostation tæt på hinanden i Tårnby og ville ikke gavne borgere langs Kongelundsvejen og Søvang.
Ydermere at lave en tunnel til Dragør bymidte er da overflødigt.

Så en linjeføring parallelle med Kongelundsvejen og langs Døvang til den vestlige udkant af Dragør ville få flest rejsende.
Men husk - mange borgere i Dragør arbejder nok i lufthavnen og vil ikke få den store gavn af hverken din eller min linjeføring.

Gå op Sider:[1]

Lokomotivfabrikker

Danske privatbaner

Læs historien om:
Arriva Tog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak