Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Split ticketing i Danmark
Gå ned Sider: 1 2 [3]
OT: Om snyd i tog
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. I dag 01:22.
Seneste redigering: I dag 01:30 af Thomas Boberg Nielsen
Nu ved jeg godt, at "snyd" ikke har været trådstarters udgangspunkt. Men derfor kan I da godt få en lille anekdote fra  1981-1986:

Da jeg var togbetjent og togfører 1980-1986 (de første 12 måneder stationeret på Københavns Hovedbanegård og efterfølgende i Aarhus og Aalborg ), var det meget almindeligt, at man "billetterede i bund" ved afgang fra Aarhus mod nord. Det obligatoriske "nye rejsende?" blev så erstattet af "goddag, jeg vil gerne have lov til at se alle kort og billetter" - med tryk på ordet "alle".

Det fangede en del rejsende (vi lærte, at vi ikke måtte sige "rejsende", men skulle sige "passagerer"). For de unge kan hermed informeres, at hvis man dengang havde en dobbeltbillet, og hvis den ikke blev "klippet" på returrejsen, kunne den dengang bruges til en ny returrejse (dobbeltbilletter var dengang gyldige i 2 måneder). Hardcore snydere var altid i besiddelse af en dobbeltbillet med ubrugt returrejse - uanset rejseretning. Dem elskede vi at jagte, for de var de absolut sværeste at fange.

De lidt mere amatøragtige havde en anden version: Skulle de f.eks. fra Aarhus til Aalborg, købte de f.eks. en enkeltbillet Aarhus-Randers. Når man så flåede kupé-døren op efter afgang fra Randers, og spurgte "nye rejsende?", sad de og kiggede stift ud i luften. Når man så bad om at se en billet, havde de alle mulige undskyldninger - det endte som oftest med det, der dengang hed en "§7 stk. 2" ("snydeparagraffen").

En særlig variant var 6-turs-pap-billetter Aalborg-Aarhus (eller omvendt). Fik du som passager ikke klippet billetten, havde turen været gratis. Dem holdt vi ekstra godt øje med.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Togbetjent Københavns Hovedbanegård 1980-1981, togbetjent/togfører Aarhus/Aalborg 1981-1986

Den der med at dele rejsen op på rejsekort dur vel ikke i praksis.

Vil den ikke bare sige fortsat rejse med mindre at man holder en 1/2 times pause i Korsør.

Citat fra: Anders Larsen Dato I dag 01:53Den der med at dele rejsen op på rejsekort dur vel ikke i praksis.

Vil den ikke bare sige fortsat rejse med mindre at man holder en 1/2 times pause i Korsør.

Rejsekort-appen arbejder ikke med fortsat rejse, så man kan ikke genoptage en allerede afsluttet rejse. Til gengæld kan man jo vente lidt med at tjekke ud, hvis man er i tvivl om, om man vil fortsætte rejsen, fordi man i appen jo godt kan tjekke ud, efter man er gået fra bussen eller toget.

Med det fysiske rejsekort kan man desuden undgå at få samlet de to rejser, man gerne vil holde adskilt, hvis man indimellem laver en nulrejse med en anden gruppesammensætning. Hvis jeg fx skal fra A til C og ønsker at opdele rejsen i B, laver jeg:

Check ind i A som mig selv
Check ud i B
Check ind i B med en cykel
Check ud i B
Check ind i B som mig selv
Check ud i C

Gå op Sider: 1 2 [3]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak