Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Forslag fra PRK: 50 kr tillæg for rejser til lufthavnen!
Gå ned Sider:[1] 2
Har Rosenkrantz-Theil fuldstændig tabt sutten?

https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-12-18-en-af-de-daarligste-politiske-ideer-i-2024-siger-direktoer-om-forslag-fra-rosenkrantz-theil

Forhåbentlig ikke et forslag der kommer i nærheden af realisering...


Citat fra: mss Dato 18/12-24, 13:00Har Rosenkrantz-Theil fuldstændig tabt sutten?

https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-12-18-en-af-de-daarligste-politiske-ideer-i-2024-siger-direktoer-om-forslag-fra-rosenkrantz-theil

Forhåbentlig ikke et forslag der kommer i nærheden af realisering...
Det er ikke en dum forslag fordi vi ved at folk kommer til at betale den premium alligevel men det er godt nok meget ondskabsfuld forslag. Jeg ønsker nogengang at man kunne lave en straffe til nogen politiker der hed at må kun køre med det offentlig i 1 måned.

Heldigvis ser hendes chancer for at blive overborgmester ikke særlig gode ud i forvejen. De bliver ikke bedre med forslag som dette.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/12-24, 13:11Heldigvis ser hendes chancer for at blive overborgmester ikke særlig gode ud i forvejen. De bliver ikke bedre med forslag som dette.
Det ville ellers fremme biltrafikken - lige noget der er brug for.

Forslaget er både uretfærdigt og uden ret meget mening. For det første er det ikke Københavns Kommunes opgave at indføre flyafgifter. Så vil hun undtage ansatte i lufthavnen, men hun glemmer så lige, at Københavns lufthavn er et knudepunkt for offentlig transport, også for rejsende, som ikke skal flyve - fx pendlere fra Sverige, som skal mod Amager eller Nørreport. Desuden er der folk fra længere syd på på Amager (DR havde fundet én i sin opfølgningsartikel) og så er der også ansatte og andre folk med ærinder på hotellerne ved lufthavnen.

Endelig er der Øresundstogene, som hun vel ikke har magt over at ændre takststruktur på? Her er kommunen ikke en del af ejerkredsen, og vist heller ikke en del af finansieringen af driften. Så forvent trængsel på togperronerne og tomt på metroperronerne i stedet.

Til gengæld har hun ret i, at man ikke kan blive ved at finansiere metroen med grundsalg - det låser al byplanlægning i byen, og stiller sig i vejen for at lave god udvikling. Men i stedet for at opfinde endnu en snuptagsløsning, så skulle hun hellere forberede byens indbyggere på, at hvis de vil have mere metro, så må de til at betale for den - over skatten vel at mærke og ikke ved at pantsætte den fremtidige udvikling.

Forslag fra PRK: 50 kr tillæg for rejser til lufthavnen!
Af thomastog. 18/12-24, 16:42.
Seneste redigering: 18/12-24, 16:44 af thomastog
Det var et svar til, hvordan man eventuelt kunne financiere M5 byggeriet.

Men det er åbenbart kun click-bait-agtigt, hvis man undlader information...

Det er en lidt anden udgave af det "herlighedstillæg" man i dag betaler ekstra, hvis en del af ens rejse er med den eksisterende metro.. Hvilket jo er blevet accepteret.


Citat fra: UTJ Dato 18/12-24, 14:06
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/12-24, 13:11Heldigvis ser hendes chancer for at blive overborgmester ikke særlig gode ud i forvejen. De bliver ikke bedre med forslag som dette.
Det ville ellers fremme biltrafikken - lige noget der er brug for.

Præcis, lige min tanke.


Citat fra: thomastog Dato 18/12-24, 16:42Det var et svar til, hvordan man eventuelt kunne financiere M5 byggeriet.

Men det er åbenbart kun click-bait-agtigt, hvis man undlader information...

Det er en lidt anden udgave af det "herlighedstillæg" man i dag betaler ekstra, hvis en del af ens rejse er med den eksisterende metro.. Hvilket jo er blevet accepteret.



Ja, det er et forslag til fanansiering  hun kommer med som politiker. Hvordan er det ude af en sammenhæng?
Og mht. "Herlighedstillægget" er de t 1,2-1,5 kr pr. rejse -50 eller 100 kr som hun slynger ud er en helt anden liga. Det vil få de fleste til at fravælge brugen af den del af metroen. Og tage en bus, Øresundstoget eller andre transportmidler i stedet.


Forslag fra PRK: 50 kr tillæg for rejser til lufthavnen!
Af thomastog. 18/12-24, 17:57.
Seneste redigering: 18/12-24, 18:00 af thomastog
Citat fra: mss Dato 18/12-24, 17:16
Citat fra: thomastog Dato 18/12-24, 16:42Det var et svar til, hvordan man eventuelt kunne financiere M5 byggeriet.

Men det er åbenbart kun click-bait-agtigt, hvis man undlader information...

..

Ja, det er et forslag til fanansiering  hun kommer med som politiker. Hvordan er det ude af en sammenhæng? ..

Blot se på overskriften af denne tråd ;-)

Det er ikke et ønske om et tillæg på 50,- for ture til lufthavnen, men en (mulig) financiering af M5.

Ser du noget sted i debatten, hvor der forklares hvad tillægget tænkes brugt til ? (dermed ude af sammenhæng)

M5 er gaven der bliver ved med at give. En hundedyr metrolinje der fragter folk fra en kommende bydel i cykelafstand til centrum og til steder hvor folk ikke skal hen (Østerport og evt. Hovedbanegården).

Selve dette forslag er bare skudt ud i luften uden nogle beregninger eller tanker bag. Hvor mange rejsende forventer man der kommer til at betale for dette tillæg? (Hvor mange "gratister" er der i form af arbejdere i lufthavnen?)
Hvor mange rejsende vælger andre transportformer og skaber dermed et indtægtstab?
Hvor mange kommer til at stå af og på ved Kastrup station eller det første busstop på 5C efter lufthavnen?

Det med at andre byer også har lufthavnsgebyrer på kollektiv trafik er også kun en kvart sandhed. Det er rigtigt at nogle byer har dyre hurtigtog i fri trafik mellem en afsides beliggende lufthavn og bymidten, men de har altid et alternativ til normal-tarif. Ved Arlanda er der noget med at selve lufthavnsbanen er bygget uden støtte, så der betaler man også et gebyr hvis man bruger Pendeltåg til og fra lufthavnen, men man kan tage en bybus over til en anden Pendeltåg-linje uden gebyr.


Få nu implementeret den betalingsring for privatbilisme, det er det eneste der kan få bilismen ned og give en klækkelig finansiering til den kollektive trafik.

Anders

Citat fra: mss Dato 18/12-24, 13:00Har Rosenkrantz-Theil fuldstændig tabt sutten?

https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-12-18-en-af-de-daarligste-politiske-ideer-i-2024-siger-direktoer-om-forslag-fra-rosenkrantz-theil

Forhåbentlig ikke et forslag der kommer i nærheden af realisering...
Det skal være med til at skaffe finansiering til metrobyggeriet af M5-linjen, der ventes at blive taget i brug i 2035.

Kan man virkelig fylde Lynette holmen og bygge en metro li ie igennem på 10 år? Tænker opfyld er vel ikke stærk nok til TBM kan bruges!

Citat fra: andersj Dato 18/12-24, 18:00Få nu implementeret den betalingsring for privatbilisme, det er det eneste der kan få bilismen ned og give en klækkelig finansiering til den kollektive trafik.
Næppe en brugbar måde FØR man har en løsning klar til den kollektive trafik.

Det indebærer flere busser, letbane(r), BRT? & parkeringshuse ved betalingsringen og for de som skal til og fra Hovedstaden parkeringspladser ved de Sjællandske jernbanestationer og langt flere tog især morgen og eftermiddag.
Det koster mange penge og tager adskillige år at få gennemført.

Citat fra: thomastog Dato 18/12-24, 17:57
Citat fra: mss Dato 18/12-24, 17:16
Citat fra: thomastog Dato 18/12-24, 16:42Det var et svar til, hvordan man eventuelt kunne financiere M5 byggeriet.

Men det er åbenbart kun click-bait-agtigt, hvis man undlader information...

..

Ja, det er et forslag til fanansiering  hun kommer med som politiker. Hvordan er det ude af en sammenhæng? ..

Blot se på overskriften af denne tråd ;-)

Det er ikke et ønske om et tillæg på 50,- for ture til lufthavnen, men en (mulig) financiering af M5.

Ser du noget sted i debatten, hvor der forklares hvad tillægget tænkes brugt til ? (dermed ude af sammenhæng)

Pengene tænkes da brugt til finansieringen af M5. Det fremgår klart og tydeligt.
Og nej, det gør det ikke mere spiseligt. Hvorfor hulen skulle man betale 50 kr for en station bare fordi der så i fremtiden vil komme en linje mere? Det er man da som rejsende totalt uforstående overfor.
Idéen er helt og aldeles elendig. Formålet helliger ikke midlet.


Citat fra: Worm Dato 18/12-24, 18:32
Citat fra: andersj Dato 18/12-24, 18:00Få nu implementeret den betalingsring for privatbilisme, det er det eneste der kan få bilismen ned og give en klækkelig finansiering til den kollektive trafik.
Næppe en brugbar måde FØR man har en løsning klar til den kollektive trafik.

Det indebærer flere busser, letbane(r), BRT? & parkeringshuse ved betalingsringen og for de som skal til og fra Hovedstaden parkeringspladser ved de Sjællandske jernbanestationer og langt flere tog især morgen og eftermiddag.
Det koster mange penge og tager adskillige år at få gennemført.


Det skal heller ikke indføres i morgen, men hvis man besluttede sig for det kunne man optage lån alá de faste forbindelser til infrastrukturprojekter og man kunne endelig begynde at prioritere kollektiv trafik ind og ud af København, fremfor utallige ringbaner rundt i Københavns Kommune.

Anders

Forslag fra PRK: 50 kr tillæg for rejser til lufthavnen!
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/12-24, 21:23.
Seneste redigering: 18/12-24, 21:25 af Per Holm
Citat fra: andersj Dato 18/12-24, 18:00Få nu implementeret den betalingsring for privatbilisme ...
Hvad skulle det nytte?

På sigt vil trafikmålene (arbejds- og studiepladser, indkøb mv.) blot lokalisere sig uden for betalingsringen og derved blive sværere at nå med kollektiv trafik og cykling for dem der bor indenfor ringen medens dem der bor udenfor vil slippe for at betale.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak