Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Udviklingsplan for Lokaltog i Region Hovedstaden 2026-35
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: Thomas123 Dato 13/03-24, 10:08
Citat fra: Poul Brandt Dato 12/03-24, 14:03Hmmm, der er altså afsat 5 mio kr til "Forundersøgelse af forlængelse af Farumbanen til Hillerød" i 2035 infrastrukturplanen.
Jeg håber det bliver til en realitet en dag. Men det er jo en statsbane og ikke en del af regionens banestrækninger.
Jeg undrer mig over hvad det er for et trafikflow der skal dækkes af den forlængelse. Er der mange medarbejdere fra Novo der bor i Farum og Værløse? Hvor voldsom er bustrafikken imellem Farum og Hillerød? Der er en linie 335 med halvtimesdrift imellem stationerne - kan det virkelig retfærdiggøre anlæg af godt 15 km dobbeltspor med køreledninger.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/03-24, 18:06
Citat fra: Thomas123 Dato 13/03-24, 10:08
Citat fra: Poul Brandt Dato 12/03-24, 14:03Hmmm, der er altså afsat 5 mio kr til "Forundersøgelse af forlængelse af Farumbanen til Hillerød" i 2035 infrastrukturplanen.
Jeg håber det bliver til en realitet en dag. Men det er jo en statsbane og ikke en del af regionens banestrækninger.
Jeg undrer mig over hvad det er for et trafikflow der skal dækkes af den forlængelse. Er der mange medarbejdere fra Novo der bor i Farum og Værløse? Hvor voldsom er bustrafikken imellem Farum og Hillerød? Der er en linie 335 med halvtimesdrift imellem stationerne - kan det virkelig retfærdiggøre anlæg af godt 15 km dobbeltspor med køreledninger.

Der er kun tale om cirka 6 kilometer. Banen ville skulle forbinde fra lige syd for Farum Station til lige nord for Høvelte Trinbræt.

Man vil dog være nødt til at bygge en ny Farum Station, formentligt beliggende over eller ved siden af motorveje, enten lige nord eller lige syd for krydset mellem Paltholmvej og motorvejen. Denne placering vil give en mere central placering i Farum og derfor et bedre passageropland. Dertil vil man skulle bygge en niveaufri tilkobling til Nordbanen. Som en positiv effekt forsvinder det sidste enkeltsporede stykke af S-banen.

Citat fra: anho Dato 13/03-24, 21:03
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/03-24, 18:06
Citat fra: Thomas123 Dato 13/03-24, 10:08
Citat fra: Poul Brandt Dato 12/03-24, 14:03Hmmm, der er altså afsat 5 mio kr til "Forundersøgelse af forlængelse af Farumbanen til Hillerød" i 2035 infrastrukturplanen.
Jeg håber det bliver til en realitet en dag. Men det er jo en statsbane og ikke en del af regionens banestrækninger.
Jeg undrer mig over hvad det er for et trafikflow der skal dækkes af den forlængelse. Er der mange medarbejdere fra Novo der bor i Farum og Værløse? Hvor voldsom er bustrafikken imellem Farum og Hillerød? Der er en linie 335 med halvtimesdrift imellem stationerne - kan det virkelig retfærdiggøre anlæg af godt 15 km dobbeltspor med køreledninger.

Der er kun tale om cirka 6 kilometer. Banen ville skulle forbinde fra lige syd for Farum Station til lige nord for Høvelte Trinbræt.

Man vil dog være nødt til at bygge en ny Farum Station, formentligt beliggende over eller ved siden af motorveje, enten lige nord eller lige syd for krydset mellem Paltholmvej og motorvejen. Denne placering vil give en mere central placering i Farum og derfor et bedre passageropland. Dertil vil man skulle bygge en niveaufri tilkobling til Nordbanen. Som en positiv effekt forsvinder det sidste enkeltsporede stykke af S-banen.
Men hvem skal bruge den? Og det flugter heller ikke med fingerplanen.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/03-24, 05:03
Citat fra: anho Dato 13/03-24, 21:03
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/03-24, 18:06
Citat fra: Thomas123 Dato 13/03-24, 10:08
Citat fra: Poul Brandt Dato 12/03-24, 14:03Hmmm, der er altså afsat 5 mio kr til "Forundersøgelse af forlængelse af Farumbanen til Hillerød" i 2035 infrastrukturplanen.
Jeg håber det bliver til en realitet en dag. Men det er jo en statsbane og ikke en del af regionens banestrækninger.
Jeg undrer mig over hvad det er for et trafikflow der skal dækkes af den forlængelse. Er der mange medarbejdere fra Novo der bor i Farum og Værløse? Hvor voldsom er bustrafikken imellem Farum og Hillerød? Der er en linie 335 med halvtimesdrift imellem stationerne - kan det virkelig retfærdiggøre anlæg af godt 15 km dobbeltspor med køreledninger.

Der er kun tale om cirka 6 kilometer. Banen ville skulle forbinde fra lige syd for Farum Station til lige nord for Høvelte Trinbræt.

Man vil dog være nødt til at bygge en ny Farum Station, formentligt beliggende over eller ved siden af motorveje, enten lige nord eller lige syd for krydset mellem Paltholmvej og motorvejen. Denne placering vil give en mere central placering i Farum og derfor et bedre passageropland. Dertil vil man skulle bygge en niveaufri tilkobling til Nordbanen. Som en positiv effekt forsvinder det sidste enkeltsporede stykke af S-banen.
Men hvem skal bruge den? Og det flugter heller ikke med fingerplanen.

Hvis det er dit argument, så flugter Ring 3 letbanen heller ikke med fingerplanen. Ej heller gør nogen af de andre tværforbindelser, for den sags skyld.

Men fingerplanen betyder altså bare, at byerne skal udvikle sig langs banerne, og at der skal være grønne kiler imellem byzonerne. Der er ingen byer mellem Farum og den foreslåede tilslutning til Høvelte, altså kommer der ingen nye stationer, og dermed ingen nye byer der bryder med fingersystemet.

Fordelen ville være lettere adgang til det nye Hillerød Supersygehus og til andre pendlermål i Hillerød for de fleste af dem der bor langs Farumbanen, samt for mange af dem der bor i Ring 3- og Ring 4-områderne. Dertil kommer også fordelen ved lettere forbindelser den anden vej - beboere i Hillerød vil få lettere ved at pendle med tog og letbane til industriområderne i Ring 3.

Dertil også en operationel fordel i at man endelig får elimineret det enkeltsporede stykke ved Farum.

Er fordelene voldsomt store? Det ved jeg ikke. Jeg har ikke forudsætningerne for at foretage trafikberegninger. Men det ville gøre pendling "på tværs" af fingrene betydeligt lettere, og give meget lettere adgang til nogle områder med store koncentrationer af arbejdspladser. Og så er det trods alt kun 6 kilometer jernbane, hvoraf 1,5 kilometer ganske vist vil skulle bygges som højbane.

Citat fra: anho Dato 13/03-24, 21:03
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/03-24, 18:06
Citat fra: Thomas123 Dato 13/03-24, 10:08
Citat fra: Poul Brandt Dato 12/03-24, 14:03Hmmm, der er altså afsat 5 mio kr til "Forundersøgelse af forlængelse af Farumbanen til Hillerød" i 2035 infrastrukturplanen.
Jeg håber det bliver til en realitet en dag. Men det er jo en statsbane og ikke en del af regionens banestrækninger.
Jeg undrer mig over hvad det er for et trafikflow der skal dækkes af den forlængelse. Er der mange medarbejdere fra Novo der bor i Farum og Værløse? Hvor voldsom er bustrafikken imellem Farum og Hillerød? Der er en linie 335 med halvtimesdrift imellem stationerne - kan det virkelig retfærdiggøre anlæg af godt 15 km dobbeltspor med køreledninger.

Der er kun tale om cirka 6 kilometer. Banen ville skulle forbinde fra lige syd for Farum Station til lige nord for Høvelte Trinbræt.

Man vil dog være nødt til at bygge en ny Farum Station, formentligt beliggende over eller ved siden af motorveje, enten lige nord eller lige syd for krydset mellem Paltholmvej og motorvejen. Denne placering vil give en mere central placering i Farum og derfor et bedre passageropland. Dertil vil man skulle bygge en niveaufri tilkobling til Nordbanen. Som en positiv effekt forsvinder det sidste enkeltsporede stykke af S-banen.

1. Hvor kan jeg læse om hvorvidt banen skulle bygges til cirka Høvelte station?

2. Giver en rute via Høvelte station overhovedet mening? Et af de største argumenter for en forlængelse af Farumbanen til Hillerød er betjening af det vestlige Lillerød, kontor/industriparken i Vassingerød, og lokalsamfund som Nørre Herlev. En rute via Høvelte ville ikke gøre dette muligt.

Udviklingsplan for Lokaltog i Region Hovedstaden 2026-35
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/03-24, 13:14.
Seneste redigering: 15/03-24, 13:17 af Per Holm
S-bane Farum - Hillerød kort her og ellers må der være en rapport på politisk niveau - lægger ikke halsen på blokken for om det er i den halvårlige Status for byĝge- og anlægsprojekter at jeg har set udredningsprojektet nævnt:

https://www.sn.dk/hilleroed-kommune/s-tog-mellem-farum-og-hilleroed-i-spil-igen/

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Udvalget for trafik og regional udvikling i Region Hovedstaden drøftede på sit møde den 20. november 2024 under dagsordenens pkt. 3 Udviklingsplan 2026-2035 for lokalbanerne i Region Hovedstaden. Referatet, der nu er offentliggjort, og de tilhørende bilag kan ses under dette link.

En beslutning om hvilke hovedscenarier, der endeligt skal indarbejdes i udviklingsplanen, blev efter drøftelse udskudt til et kommende udvalgsmøde.

Det, der imidlertid her & nu er interessant, er, at udkastet til udviklingsplanen var udsendt i offentlig høring fra den 18. juni til den 1. oktober 2024. Formålet med den brede høring var at inddrage både borgere, lokalforeninger, erhverv, kommuner, organisationer og andre relevante parter.

Ved fristens udløb var der afgivet i alt 236 høringssvar, som i både rå og bearbejdet form blev fremlagt for udvalget som bilag til dagsordenen.

I materialet kan jeg ikke lige gennemskue, i hvilket omfang nærværende forums deltagere har udnyttet denne oplagte mulighed for at bidrage med idéer og forslag, herunder bl.a. de ofte nævnte om forøget strækningshastighed.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  9/12-24, 14:32I materialet kan jeg ikke lige gennemskue, i hvilket omfang nærværende forums deltagere har udnyttet denne oplagte mulighed for at bidrage med idéer og forslag, herunder bl.a. de ofte nævnte om forøget strækningshastighed.

Nej vel, jeg tænkte det nok.

Gå op Sider: 1 2 [3]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak