Udover de eksempler, som især Anders allerede har nævnt, kan man udnytte de forskellige takstområders zonepriser. Her er det især interessant, hvis man kan få en del af rejsen til at foregå internt i enten Nordjylland eller på Sjælland, for i de takstområder koster tog og bus det samme, hvilket gør toget billigere.
Eksempler for en voksen uden rabat med rejsekort eller enkeltbillet:
- Odense-København koster 347-349 kr., men Odense-Korsør koster 183-185 kr., og Korsør-København koster 108-110 kr., så med en opdeling i Korsør kan man spare 54-56 kr.
- Aarhus-Aalborg koster 212 kr., men Aarhus-Hobro koster 124 kr., og Hobro-Aalborg koster 74-76 kr., så med en opdeling i Hobro kan man spare 12-14 kr.
Hvis man rejser udenfor myldretiden, bliver der en større fidus ud af det, fordi man indenfor takstområderne får 20% off-peak-rabat. Kundetype ung har derimod mindre ud af det, fordi der ikke gives ungrabat indenfor et takstområdet (medmindre den rejsende er ungdomskortbruger i et andet takstområdet, hvilket så er en anden og yderligere kompliceret snak).
Med Rejsekort-appen og DSB's ditto er det blevet nemmere at split-tickette inde fra toget, fordi man kan tjekke ind hhv. ud uden at skulle ud på perronen. Man er dog stadig afhængig af, at toget stopper, og det kan blive noget rod, hvis man både skal tjekke ind og ud, for i Rejsekort-appen kan det være at nå, og i DSB-appen bliver rejserne kædet sammen.