Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Split ticketing i Danmark
Gå ned Sider: 1 [2]
Split ticketing i Danmark
Af nrk. 16/12-24, 19:10.
Citat fra: Theis Andersen Dato 16/12-24, 16:00
Citat fra: asg Dato 16/12-24, 09:17
Citat fra: Theis Andersen Dato 15/12-24, 18:58Jeg har nogle gange tænkt på, om man egentlig ikke kan snyde ved f.eks. at rejse fra København til Aarhus på rejsekort og så bare lade være med at tjekke ud i Aarhus eller bruge "check-ud-vej" og sige, jeg stod af i Roskilde. Systemet kan vel ikke se, om jeg er kørt hele vejen til Aarhus, og togføreren tjekker jo kun kortet én gang. Hvis det så er ved Høje Taastrup, har systemet vel ingen mulighed for at se, om jeg står af i Roskilde, eller køre videre.


Det du beskriver, er bedrageri i sin reneste form og kan straffes i medfør af straffelovens § 279, alternativt § 298, nr. 4. Man kan diskutere om det nogensinde kan bevises, men tanken er grundlæggende dom og uhæderlig.
Ja, det er jeg godt klar over. Det var bare, om det kunne lade sig gøre, for så er der jo et hul i systemet.

Nogen gange er det lige så svært at overholde loven, som det kan være nemt at bryde loven.

Jeg har engang rejst på en plustur, som betales med op til en uges forsinkelse, hvilket lige præcist 
passede med at jeg tog et nyt betalingskort i brug, og det oprindelige blev ugyldig inden betalingen var foretaget.

Jeg gav varsel til fynbus og snakkede med 3 forskellige personer og fulgte deres instruktioner ifbm. Det nye betalingskort.

Alligevel fik jeg en mail med at betalingen ikke var gennemført og jeg risikerede permanent at blive suspenderet fra at kunne bestille plustur i fremtiden.

Alt det bøvl for ingenting.

(Man skal vist snyde dem 2 gange før man bliver suspenderet.. så det blev jeg ikke)

Split ticketing i Danmark
Af mpp. 16/12-24, 19:37.
I teorien kan man lave numre med at "glemme" at tjekke ud med rejsekortet, i praksis er de opmærksomme på det og vil suspendere rejsekortet eller føre sag hvis muligt. Jeg fik selv suspenderet et anonymt rejsekort fordi jeg glemte at tjekke ud for mange gange og for ikke-anonyme rejsekort kan de jo nok tjekke nogle flere ting. For det første kan det jo være, at de noterer tognummeret, når rejsekortet bliver tjekket, og så skal man jo sørge for at lave en tjek-udvej ved den efterfølgende station – kører man på lyntoget er besparelsen ved kun at betale København–Odense ikke gevaldig ift. København–Aarhus. Når de så har tognummeret kan de jo se på tidspunktet for check ud og om det passer med, at toget tilfældigvis lige er ankommet til Aarhus. Endelig kan det være, de kan bruge telefonens location (hvis der er givet adgang til det) og så vil det jo også afsløres, hvis man kører videre med rejsekort i Aarhus, at det nok var der man kørte til.

Der var en sag med en person, der også prøvede at være smart, men som brugte DSBs app til sin svindel – han holdt øje med hvornår togpersonalet tjekkede billetter og så købte han en billet netop før de nåede til ham. Han blev så opdaget og meldt til politiet fordi DSB kunne se, at han havde en masse billetter "i kurven" og dermed opdage, at han snød med billetterne. Så var det alligevel ikke så smart, det han gjorde. Helt generelt er det svært at snyde de her elektroniske systemer fordi de registrerer så meget data og ikke nødvendigvis fortæller dig, at de mistænker dig for at snyde. Det kan også være, at de lader folk fortsætte et stykke tid, så de har nok datapunkter til når fællen skal klappe.

Citat fra: mpp Dato 16/12-24, 19:37I teorien kan man lave numre med at "glemme" at tjekke ud med rejsekortet, i praksis er de opmærksomme på det og vil suspendere rejsekortet eller føre sag hvis muligt. Jeg fik selv suspenderet et anonymt rejsekort fordi jeg glemte at tjekke ud for mange gange og for ikke-anonyme rejsekort kan de jo nok tjekke nogle flere ting. For det første kan det jo være, at de noterer tognummeret, når rejsekortet bliver tjekket, og så skal man jo sørge for at lave en tjek-udvej ved den efterfølgende station – kører man på lyntoget er besparelsen ved kun at betale København–Odense ikke gevaldig ift. København–Aarhus. Når de så har tognummeret kan de jo se på tidspunktet for check ud og om det passer med, at toget tilfældigvis lige er ankommet til Aarhus. Endelig kan det være, de kan bruge telefonens location (hvis der er givet adgang til det) og så vil det jo også afsløres, hvis man kører videre med rejsekort i Aarhus, at det nok var der man kørte til.

Der var en sag med en person, der også prøvede at være smart, men som brugte DSBs app til sin svindel – han holdt øje med hvornår togpersonalet tjekkede billetter og så købte han en billet netop før de nåede til ham. Han blev så opdaget og meldt til politiet fordi DSB kunne se, at han havde en masse billetter "i kurven" og dermed opdage, at han snød med billetterne. Så var det alligevel ikke så smart, det han gjorde. Helt generelt er det svært at snyde de her elektroniske systemer fordi de registrerer så meget data og ikke nødvendigvis fortæller dig, at de mistænker dig for at snyde. Det kan også være, at de lader folk fortsætte et stykke tid, så de har nok datapunkter til når fællen skal klappe.
Trist at den offentlig transport er blevet så dyrt at folk bliver nød til at snyde systemet. Det var derfor jeg håbet man kunne gøre split ticketing i Danmark til at spare noget penge.

Split ticketing i Danmark
Af Krabsen. 16/12-24, 21:41.
Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 21:16
Citat fra: mpp Dato 16/12-24, 19:37I teorien kan man lave numre med at "glemme" at tjekke ud med rejsekortet, i praksis er de opmærksomme på det og vil suspendere rejsekortet eller føre sag hvis muligt. Jeg fik selv suspenderet et anonymt rejsekort fordi jeg glemte at tjekke ud for mange gange og for ikke-anonyme rejsekort kan de jo nok tjekke nogle flere ting. For det første kan det jo være, at de noterer tognummeret, når rejsekortet bliver tjekket, og så skal man jo sørge for at lave en tjek-udvej ved den efterfølgende station – kører man på lyntoget er besparelsen ved kun at betale København–Odense ikke gevaldig ift. København–Aarhus. Når de så har tognummeret kan de jo se på tidspunktet for check ud og om det passer med, at toget tilfældigvis lige er ankommet til Aarhus. Endelig kan det være, de kan bruge telefonens location (hvis der er givet adgang til det) og så vil det jo også afsløres, hvis man kører videre med rejsekort i Aarhus, at det nok var der man kørte til.

Der var en sag med en person, der også prøvede at være smart, men som brugte DSBs app til sin svindel – han holdt øje med hvornår togpersonalet tjekkede billetter og så købte han en billet netop før de nåede til ham. Han blev så opdaget og meldt til politiet fordi DSB kunne se, at han havde en masse billetter "i kurven" og dermed opdage, at han snød med billetterne. Så var det alligevel ikke så smart, det han gjorde. Helt generelt er det svært at snyde de her elektroniske systemer fordi de registrerer så meget data og ikke nødvendigvis fortæller dig, at de mistænker dig for at snyde. Det kan også være, at de lader folk fortsætte et stykke tid, så de har nok datapunkter til når fællen skal klappe.
Trist at den offentlig transport er blevet så dyrt at folk bliver nød til at snyde systemet. Det var derfor jeg håbet man kunne gøre split ticketing i Danmark til at spare noget penge.
Hvem siger at snyderiet skyldes prisen og derfor udføres af de med færrest midler?
Mit gæt er at det er uafhængigt af de pågældendes økonomi og at det for fleste snydere er et spørgsmål om betalingsvilje frem for -evne.


Split ticketing i Danmark
Af mpp. 16/12-24, 21:44.
Citat fra: Krabsen Dato 16/12-24, 21:41Hvem siger at snyderiet skyldes prisen og derfor udføres af de med færrest midler?
Mit gæt er at det er uafhængigt af de pågældendes økonomi og at det for fleste snydere er et spørgsmål om betalingsvilje frem for -evne.

Det var det. Det var en, der kørte i forbindelse med sit arbejde, og som sagtens skulle have haft råd til at betale, men så valgte ikke at gøre det. Og her er det altså nok meget godt, at hammeren falder og falder hårdt.

Split ticketing i Danmark
Af Petteri. 16/12-24, 23:21.
Citat fra: mpp Dato 16/12-24, 19:37I teorien kan man lave numre med at "glemme" at tjekke ud med rejsekortet, i praksis er de opmærksomme på det og vil suspendere rejsekortet eller føre sag hvis muligt. Jeg fik selv suspenderet et anonymt rejsekort fordi jeg glemte at tjekke ud for mange gange og for ikke-anonyme rejsekort kan de jo nok tjekke nogle flere ting. For det første kan det jo være, at de noterer tognummeret, når rejsekortet bliver tjekket, og så skal man jo sørge for at lave en tjek-udvej ved den efterfølgende station – kører man på lyntoget er besparelsen ved kun at betale København–Odense ikke gevaldig ift. København–Aarhus. Når de så har tognummeret kan de jo se på tidspunktet for check ud og om det passer med, at toget tilfældigvis lige er ankommet til Aarhus. Endelig kan det være, de kan bruge telefonens location (hvis der er givet adgang til det) og så vil det jo også afsløres, hvis man kører videre med rejsekort i Aarhus, at det nok var der man kørte til.

Der var en sag med en person, der også prøvede at være smart, men som brugte DSBs app til sin svindel – han holdt øje med hvornår togpersonalet tjekkede billetter og så købte han en billet netop før de nåede til ham. Han blev så opdaget og meldt til politiet fordi DSB kunne se, at han havde en masse billetter "i kurven" og dermed opdage, at han snød med billetterne. Så var det alligevel ikke så smart, det han gjorde. Helt generelt er det svært at snyde de her elektroniske systemer fordi de registrerer så meget data og ikke nødvendigvis fortæller dig, at de mistænker dig for at snyde. Det kan også være, at de lader folk fortsætte et stykke tid, så de har nok datapunkter til når fællen skal klappe.

Altså. Anonyme rejsekort skal forudbetales med 600 DKK/ per person for rejser København - Odense eller andre rejser der foregår på tværs af takstområder, det gælder også rejser mellem fx Vejle og Horsens eller Randers - Hobro. Hvis der kun er trukket 75 kroner ( det vil sige regional rejse), så er det ugyldig rejsehjemmel.
Check-udvej virker desuden heller ikke på Rejsekort Anonymt.

Split ticketing i Danmark
Af mpp. 16/12-24, 23:56.
Citat fra: Petteri Dato 16/12-24, 23:21
Citat fra: mpp Dato 16/12-24, 19:37I teorien kan man lave numre med at "glemme" at tjekke ud med rejsekortet, i praksis er de opmærksomme på det og vil suspendere rejsekortet eller føre sag hvis muligt. Jeg fik selv suspenderet et anonymt rejsekort fordi jeg glemte at tjekke ud for mange gange og for ikke-anonyme rejsekort kan de jo nok tjekke nogle flere ting. For det første kan det jo være, at de noterer tognummeret, når rejsekortet bliver tjekket, og så skal man jo sørge for at lave en tjek-udvej ved den efterfølgende station – kører man på lyntoget er besparelsen ved kun at betale København–Odense ikke gevaldig ift. København–Aarhus. Når de så har tognummeret kan de jo se på tidspunktet for check ud og om det passer med, at toget tilfældigvis lige er ankommet til Aarhus. Endelig kan det være, de kan bruge telefonens location (hvis der er givet adgang til det) og så vil det jo også afsløres, hvis man kører videre med rejsekort i Aarhus, at det nok var der man kørte til.

Der var en sag med en person, der også prøvede at være smart, men som brugte DSBs app til sin svindel – han holdt øje med hvornår togpersonalet tjekkede billetter og så købte han en billet netop før de nåede til ham. Han blev så opdaget og meldt til politiet fordi DSB kunne se, at han havde en masse billetter "i kurven" og dermed opdage, at han snød med billetterne. Så var det alligevel ikke så smart, det han gjorde. Helt generelt er det svært at snyde de her elektroniske systemer fordi de registrerer så meget data og ikke nødvendigvis fortæller dig, at de mistænker dig for at snyde. Det kan også være, at de lader folk fortsætte et stykke tid, så de har nok datapunkter til når fællen skal klappe.

Altså. Anonyme rejsekort skal forudbetales med 600 DKK/ per person for rejser København - Odense eller andre rejser der foregår på tværs af takstområder, det gælder også rejser mellem fx Vejle og Horsens eller Randers - Hobro. Hvis der kun er trukket 75 kroner ( det vil sige regional rejse), så er det ugyldig rejsehjemmel.
Check-udvej virker desuden heller ikke på Rejsekort Anonymt.

Det er rigtigt. Jeg opgraderede ikke til rejser på tværs af landet, da det er lidt mange penge at have på et anonymt kort og jeg med DSBs app kan se om der er Orangebilletter til salg.

Split ticketing i Danmark
Af danchr, Århus. 17/12-24, 00:37.
Citat fra: Krabsen Dato 16/12-24, 21:41
Citat fra: mgameing123 Dato 16/12-24, 21:16
Citat fra: mpp Dato 16/12-24, 19:37I teorien kan man lave numre med at "glemme" at tjekke ud med rejsekortet, i praksis er de opmærksomme på det og vil suspendere rejsekortet eller føre sag hvis muligt. Jeg fik selv suspenderet et anonymt rejsekort fordi jeg glemte at tjekke ud for mange gange og for ikke-anonyme rejsekort kan de jo nok tjekke nogle flere ting. For det første kan det jo være, at de noterer tognummeret, når rejsekortet bliver tjekket, og så skal man jo sørge for at lave en tjek-udvej ved den efterfølgende station – kører man på lyntoget er besparelsen ved kun at betale København–Odense ikke gevaldig ift. København–Aarhus. Når de så har tognummeret kan de jo se på tidspunktet for check ud og om det passer med, at toget tilfældigvis lige er ankommet til Aarhus. Endelig kan det være, de kan bruge telefonens location (hvis der er givet adgang til det) og så vil det jo også afsløres, hvis man kører videre med rejsekort i Aarhus, at det nok var der man kørte til.

Der var en sag med en person, der også prøvede at være smart, men som brugte DSBs app til sin svindel – han holdt øje med hvornår togpersonalet tjekkede billetter og så købte han en billet netop før de nåede til ham. Han blev så opdaget og meldt til politiet fordi DSB kunne se, at han havde en masse billetter "i kurven" og dermed opdage, at han snød med billetterne. Så var det alligevel ikke så smart, det han gjorde. Helt generelt er det svært at snyde de her elektroniske systemer fordi de registrerer så meget data og ikke nødvendigvis fortæller dig, at de mistænker dig for at snyde. Det kan også være, at de lader folk fortsætte et stykke tid, så de har nok datapunkter til når fællen skal klappe.
Trist at den offentlig transport er blevet så dyrt at folk bliver nød til at snyde systemet. Det var derfor jeg håbet man kunne gøre split ticketing i Danmark til at spare noget penge.
Hvem siger at snyderiet skyldes prisen og derfor udføres af de med færrest midler?
Mit gæt er at det er uafhængigt af de pågældendes økonomi og at det for fleste snydere er et spørgsmål om betalingsvilje frem for -evne.

Tjah... Man har haft offentlig transport i Århus uden fuldstændig kontrol lige så længe jeg kan huske. Og folk der kører sort har været en ting lige så længe jeg kan huske, så i hvert fald siden halvfemserne. Jeg har oplevet folk der virkede nærmest stolt af det.

At de virkeligt ubemidlede (misbrugere, fx) ikke betaler er vel forståeligt, men trist. Resten har truffet et valg.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/12-24, 13:46.. jeg kan huske at der vist på Lyngby station nord for København var forskellige zoner afhængigt af om du tog vestpå ad for eksempel Buddingevej eller østpå ad Klampenborgvej. Om det så kan benyttes så man ved f.eks. at gå en kort strækning kan spare en zone kan jeg ikke lige gennemskue.

Lyngby Station ligger i zone 41/51. Noget tilsvarende gør sig gældende for mange andre stationer, i København og det øvrige land.

Mvh Toftegaard

Split ticketing i Danmark
Af asg. 18/12-24, 12:01.
Citat fra: Theis Andersen Dato 16/12-24, 16:00
Citat fra: asg Dato 16/12-24, 09:17
Citat fra: Theis Andersen Dato 15/12-24, 18:58Jeg har nogle gange tænkt på, om man egentlig ikke kan snyde ved f.eks. at rejse fra København til Aarhus på rejsekort og så bare lade være med at tjekke ud i Aarhus eller bruge "check-ud-vej" og sige, jeg stod af i Roskilde. Systemet kan vel ikke se, om jeg er kørt hele vejen til Aarhus, og togføreren tjekker jo kun kortet én gang. Hvis det så er ved Høje Taastrup, har systemet vel ingen mulighed for at se, om jeg står af i Roskilde, eller køre videre.


Det du beskriver, er bedrageri i sin reneste form og kan straffes i medfør af straffelovens § 279, alternativt § 298, nr. 4. Man kan diskutere om det nogensinde kan bevises, men tanken er grundlæggende dom og uhæderlig.
Ja, det er jeg godt klar over. Det var bare, om det kunne lade sig gøre, for så er der jo et hul i systemet.


Så er det vel også et hul i systemet, at du blot kan tage varer fra hylden i supermarkedet og gå ud, uden at betale. Argumentet er svagt.

Split ticketing i Danmark
Af mss. 18/12-24, 13:16.
Seneste redigering: 18/12-24, 13:23 af mss
Jeg synes at der bliver blandet begreber sammen her.

At snyde er ulovligt.

At udnytte et "hul" i regler/love er også ulovligt.

At ens rejse ikke altid kan verificeres er ikke noget hul. Det er ulovligt at tage noget der koster penge uden at betale for det, uanset om man bliver kontrolleret.
Store dele af samfundet er stadig baseret på regler og tilid. Det gør det ikke lovligt at stjæle eller snyde.
Men hvis flere og flere mennesker har det sådan at de gør hvad der passer dem når det ikke bliver opdaget, så styrker det desværre behovet for kontrolsamfundet hvor man intet kan foretage sig uden at det bliver dokumenteret.

Det er sgu sørgerligt at folks moral (forståelse og/eller respekt for rigtigt og forkert) og dermed vores tillid til hinanden forsvinder mere og mere.

Mht. Split ticketing: Jeg kendte heller ikke lige udtrykket, men det er somme tider den billigste løsning at købe flere billetter. Udlandsrejser kan f.eks. ofte blive billigere på den måde.


Udover de eksempler, som især Anders allerede har nævnt, kan man udnytte de forskellige takstområders zonepriser. Her er det især interessant, hvis man kan få en del af rejsen til at foregå internt i enten Nordjylland eller på Sjælland, for i de takstområder koster tog og bus det samme, hvilket gør toget billigere.

Eksempler for en voksen uden rabat med rejsekort eller enkeltbillet:
  • Odense-København koster 347-349 kr., men Odense-Korsør koster 183-185 kr., og Korsør-København koster 108-110 kr., så med en opdeling i Korsør kan man spare 54-56 kr.
  • Aarhus-Aalborg koster 212 kr., men Aarhus-Hobro koster 124 kr., og Hobro-Aalborg koster 74-76 kr., så med en opdeling i Hobro kan man spare 12-14 kr.

Hvis man rejser udenfor myldretiden, bliver der en større fidus ud af det, fordi man indenfor takstområderne får 20% off-peak-rabat. Kundetype ung har derimod mindre ud af det, fordi der ikke gives ungrabat indenfor et takstområdet (medmindre den rejsende er ungdomskortbruger i et andet takstområdet, hvilket så er en anden og yderligere kompliceret snak).

Med Rejsekort-appen og DSB's ditto er det blevet nemmere at split-tickette inde fra toget, fordi man kan tjekke ind hhv. ud uden at skulle ud på perronen. Man er dog stadig afhængig af, at toget stopper, og det kan blive noget rod, hvis man både skal tjekke ind og ud, for i Rejsekort-appen kan det være at nå, og i DSB-appen bliver rejserne kædet sammen.

Split ticketing i Danmark
Af anho. 20/12-24, 19:42.
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 20/12-24, 16:30Udover de eksempler, som især Anders allerede har nævnt, kan man udnytte de forskellige takstområders zonepriser. Her er det især interessant, hvis man kan få en del af rejsen til at foregå internt i enten Nordjylland eller på Sjælland, for i de takstområder koster tog og bus det samme, hvilket gør toget billigere.

Eksempler for en voksen uden rabat med rejsekort eller enkeltbillet:
  • Odense-København koster 347-349 kr., men Odense-Korsør koster 183-185 kr., og Korsør-København koster 108-110 kr., så med en opdeling i Korsør kan man spare 54-56 kr.
  • Aarhus-Aalborg koster 212 kr., men Aarhus-Hobro koster 124 kr., og Hobro-Aalborg koster 74-76 kr., så med en opdeling i Hobro kan man spare 12-14 kr.

Hvis man rejser udenfor myldretiden, bliver der en større fidus ud af det, fordi man indenfor takstområderne får 20% off-peak-rabat. Kundetype ung har derimod mindre ud af det, fordi der ikke gives ungrabat indenfor et takstområdet (medmindre den rejsende er ungdomskortbruger i et andet takstområdet, hvilket så er en anden og yderligere kompliceret snak).

Med Rejsekort-appen og DSB's ditto er det blevet nemmere at split-tickette inde fra toget, fordi man kan tjekke ind hhv. ud uden at skulle ud på perronen. Man er dog stadig afhængig af, at toget stopper, og det kan blive noget rod, hvis man både skal tjekke ind og ud, for i Rejsekort-appen kan det være at nå, og i DSB-appen bliver rejserne kædet sammen.

Løsningen her er vel så både at have Rejsekort- og DSB appen installeret, så man kan tjekke ud på den ene og ind på den anden. Men det kræver selvfølgelig stadigvæk at toget standser, så det kan ikke bruges på lyntogene.

Hvis man rejser to sammen kan man også lade den ene tjekke ind på første del af turen og den anden på anden del. Eller man kan købe enkeltbilletter til det ene stykke og tjekke ind på det andet.

Uanset hvad – ganske interessant, at det her kan lade sig gøre i Danmark. Jeg vil skrive mig det bag øret til næste gang jeg skal til Fyn.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak