Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Split ticketing i Danmark
Gå ned Sider:[1] 2
Split ticketing i Danmark
Af mgameing123. 15/12-24, 11:46.
Hej allesammen, jeg har et spørgsmål vedrørende split ticketing. Jeg vil gerne ved om det er muligt her i danmark at spare penge ved at gøre split ticketing ligesom hvad englænderne gør.

Split ticketing i Danmark
Af nielsm. 15/12-24, 12:15.
Seneste redigering: 15/12-24, 12:22 af nielsm
Jeg var nødt til at slå op hvad det overhovedet betyder, jeg har aldrig hørt om "split ticketing" før.

Så for andre læseres skyld:
Split ticketing betyder at købe rejsebilletter til ét en rejse som flere separate billetter, i stedet for én samlet billet til hele strækningen. For eksempel i stedet for en "København-Aarhus" billet, så købe tre billetter "København-Odense", "Odense-Fredericia", "Fredericia-Aarhus".
Det er åbenbart noget som i Storbritannien kan give mening og kan være en måde at spare penge på.


Umiddelbart på den måde som zonepriser er beregnet på i Danmark så tvivler jeg på at det giver mening med standardbilletter, det vil formentlig oftere blive dyrere end billigere. Så skal det være fordi man kan få en billetter til rabatpris til dele af strækningen og den rabat er tilstrækkelig stor til at udligne "opstartsprisen" på de dele af strækningen man måske kun kan købe til standardpris.


Tilføjelse: Eksempel på at det modsatte kan være tilfældet i Danmark, så koster det mig 65,60 kr at køre fra Ringsted til København H, på Rejsekort, men hvis jeg vil køre til Humlebæk så koster rejsen præcis det samme, på trods af at den er mere end dobbelt så lang! Og det er med samme tog fra Ringsted til København H, hvor jeg så ville skifte til et andet tog for at komme videre op ad Kystbanen.

Split ticketing i Danmark
Af Trainee. 15/12-24, 12:22.
Citat fra: nielsm Dato 15/12-24, 12:15Umiddelbart på den måde som zonepriser er beregnet på i Danmark så tvivler jeg på at det giver mening med standardbilletter, det vil formentlig oftere blive dyrere end billigere. Så skal det være fordi man kan få en billetter til rabatpris til dele af strækningen og den rabat er tilstrækkelig stor til at udligne "opstartsprisen" på de dele af strækningen man måske kun kan købe til standardpris.


Lige præcis! Det kan give mening i tilfælde af en rejse hvor man kan købe DSB Orange-billet, hvor den ikke dækker hele rejsen. Det vil Rejseplanen også vise.

F.eks. her fra Kongens Nytorv til Kalundborg (17,80 kr. for metro med Rejsekort, 35 kr. for regionaltog med DSB Orange):
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Ved ikke hvorfor det her blev rykket til trafikpolitik. Det her er bare en spørgsmål om metoder til at snyde systemet så man kan få den billigste pris muligt fordi jeg går bankerot hver gang jeg tager offentlig transport i Danmark.

Citat fra: mgameing123 Dato 15/12-24, 13:03Ved ikke hvorfor det her blev rykket til trafikpolitik. Det her er bare en spørgsmål om metoder til at snyde systemet så man kan få den billigste pris muligt fordi jeg går bankerot hver gang jeg tager offentlig transport i Danmark.

Hvordan er det at snyde systemet ?

Jeg vil da men det er, at snyde kunden, at man ikke automagisk får den billigste billet, ved at købe det som én billet.

Split ticketing i Danmark
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 15/12-24, 13:46.
Jeg ved ikke om der stadig er den slags grænsedragninger i Zonesystemet, men jeg kan huske at der vist på Lyngby station nord for København var forskellige zoner afhængigt af om du tog vestpå ad for eksempel Buddingevej eller østpå ad Klampenborgvej. Om det så kan benyttes så man ved f.eks. at gå en kort strækning kan spare en zone kan jeg ikke lige gennemskue.

Split ticketing i Danmark
Af Petteri. 15/12-24, 16:48.
Man kan i princippet godt gøre det, men det er risikabelt hvis man rejser på DSB Orange billetter. Mister du næste tog, så er billetten tabt, og så skal du alligevel i gang med at købe en ny.

Jeg har nogle gange tænkt på, om man egentlig ikke kan snyde ved f.eks. at rejse fra København til Aarhus på rejsekort og så bare lade være med at tjekke ud i Aarhus eller bruge "check-ud-vej" og sige, jeg stod af i Roskilde. Systemet kan vel ikke se, om jeg er kørt hele vejen til Aarhus, og togføreren tjekker jo kun kortet én gang. Hvis det så er ved Høje Taastrup, har systemet vel ingen mulighed for at se, om jeg står af i Roskilde, eller køre videre.


Split ticketing i Danmark
Af Petteri. 15/12-24, 19:14.
Citat fra: Theis Andersen Dato 15/12-24, 18:58Jeg har nogle gange tænkt på, om man egentlig ikke kan snyde ved f.eks. at rejse fra København til Aarhus på rejsekort og så bare lade være med at tjekke ud i Aarhus eller bruge "check-ud-vej" og sige, jeg stod af i Roskilde. Systemet kan vel ikke se, om jeg er kørt hele vejen til Aarhus, og togføreren tjekker jo kun kortet én gang. Hvis det så er ved Høje Taastrup, har systemet vel ingen mulighed for at se, om jeg står af i Roskilde, eller køre videre.


Prøv og se hvad der sker  :)

Er der ikke noget med at man kun må gøre det x antal gange, så får man bøder?

Split ticketing i Danmark
Af Trainee. 15/12-24, 21:10.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 15/12-24, 19:29Er der ikke noget med at man kun må gøre det x antal gange, så får man bøder?
Du får ikke bøder, men du kan kun bruge Check Udvej et bestemt antal gange før dit Rejsekort bliver spærret, og du ikke får lov til at købe et nyt (suspenderet via CPR).

Derudover tjekkes hver Check Udvej-indmelding for tegn på fraud.

Split ticketing i Danmark
Af asg. 16/12-24, 09:17.
Citat fra: Theis Andersen Dato 15/12-24, 18:58Jeg har nogle gange tænkt på, om man egentlig ikke kan snyde ved f.eks. at rejse fra København til Aarhus på rejsekort og så bare lade være med at tjekke ud i Aarhus eller bruge "check-ud-vej" og sige, jeg stod af i Roskilde. Systemet kan vel ikke se, om jeg er kørt hele vejen til Aarhus, og togføreren tjekker jo kun kortet én gang. Hvis det så er ved Høje Taastrup, har systemet vel ingen mulighed for at se, om jeg står af i Roskilde, eller køre videre.


Det du beskriver, er bedrageri i sin reneste form og kan straffes i medfør af straffelovens § 279, alternativt § 298, nr. 4. Man kan diskutere om det nogensinde kan bevises, men tanken er grundlæggende dom og uhæderlig.

Split ticketing i Danmark
Af mpp. 16/12-24, 10:18.
Altså det helt oplagte eksempel (som også har været nævnt tidligere) er jo at køre på en Orangebillet og så fortsætte i bus med en rejsekortsbillet. Det tror jeg rigtigt mange gør, hvis de da ikke ellers har et månedskort de kan bruge til at komme til stationen i den ene ende.

Der hvor det kan give mening, er hvis man skal rejse med forskellige selskaber, der ikke ellers har et super koordineret billetsystem – det har vi bare ikke så mange eksempler på i Danmark. Det bedste man kan håbe er nok at tage en orangebillet og så ramme et særligt tilbud med GoCollective eller NJ (f.x. gratis dag i den ene eller den anden anledning).

Split ticketing i Danmark
Af andersj, Aalborg. 16/12-24, 11:31.
Citat fra: mpp Dato 16/12-24, 10:18Der hvor det kan give mening, er hvis man skal rejse med forskellige selskaber, der ikke ellers har et super koordineret billetsystem – det har vi bare ikke så mange eksempler på i Danmark. Det bedste man kan håbe er nok at tage en orangebillet og så ramme et særligt tilbud med GoCollective eller NJ (f.x. gratis dag i den ene eller den anden anledning).

Både GoCo og NJ er som de eneste med i Orange-ordningen - så længe en del af turen foregår med et DSB tog.

Det vil derfor ofte være billigere at købe en billet Silkeborg-Randers end Silkeborg-Aarhus, da man så får en billig Orange fremfor en standard GoCollective billet. Man kan også købe Silkeborg-Hadsten, men det er noget mere besværligt da man så skal ind og ændre skiftetiden i Aarhus så man rammer et DSB-tog på Aarhus-Hadsten.

Hvis strækningen er for kort til Orange billetter kan det også nogle gange betale sig at købe en billet til en længere strækning. Eksempelvis er Hobro-Randers for kort til Orange og koster 52 kr. mens Hobro-Hadsten kan fås ned til 22 kr. på en Orange billet.

Man kan nogle gange også spare penge ved at skifte tog, hvis der er udsolgt af Orange på en delstrækning. Det kunne eksempelvis være at der kun er ledige Orange tilbage København-Fredericia, så kan man gennem Rejseplanen skrive "via. Hedensted" så man skifter til regionaltoget i Fredericia og udnytter de ledige Orange-pladser der er i regionaltoget på delstrækningen Fredericia-Aarhus.

At bruge via-funktionen i Rejseplanen kan også give nogle udflugter uden meromkostninger. Eksempelvis fik jeg for et par år siden en Orange-billet Aalborg-Aarhus-Herning-Skjern-Esbjerg-Odense-København for samme pris som en direkte Orange-billet Aalborg-København.

Anders

Citat fra: asg Dato 16/12-24, 09:17
Citat fra: Theis Andersen Dato 15/12-24, 18:58Jeg har nogle gange tænkt på, om man egentlig ikke kan snyde ved f.eks. at rejse fra København til Aarhus på rejsekort og så bare lade være med at tjekke ud i Aarhus eller bruge "check-ud-vej" og sige, jeg stod af i Roskilde. Systemet kan vel ikke se, om jeg er kørt hele vejen til Aarhus, og togføreren tjekker jo kun kortet én gang. Hvis det så er ved Høje Taastrup, har systemet vel ingen mulighed for at se, om jeg står af i Roskilde, eller køre videre.


Det du beskriver, er bedrageri i sin reneste form og kan straffes i medfør af straffelovens § 279, alternativt § 298, nr. 4. Man kan diskutere om det nogensinde kan bevises, men tanken er grundlæggende dom og uhæderlig.
Ja, det er jeg godt klar over. Det var bare, om det kunne lade sig gøre, for så er der jo et hul i systemet.


Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak