Citat fra: Ncard00 Dato 14/12-24, 16:20I Japan kører højhastighedstogene hvert. 3 minut, altså metrodrift med tog med "langsom" acceleration, og på København Roskilde banen kører der kun 6 afgange i timen på fjernbanen, som endda alle fortsætter langt videre ud på andre baner. Og selvom vores version af ERTMS kun muliggør fx 12 tog i timen, altså 5 minutters drift, så er det altså stadig kun halvdelen af kapaciteten som er udnyttet lige nu, selvfølgelig også på grund af ringsted og enkeltsporet til Kalundborg, plus det løse såsom godstog på banen også.
Jeg menet blot, som jeg også tidligere skrev herinde, at store projekter giver anledning til forsinkelser, splittelse, og et forsømmer eksisterende infrastrukturm hvorfor man gør starte med alle projekter til max 1 milliard kroner, og så bygge billigste til dyreste projekter, så det bliver kvantitet eller kvalitet, og flest mulige og flest mulige steder får gavn af opgraderinger og nye projekter, fordelt mere lige rundt om i landet.
Grunden til at man gerne vil bygge nye baner i stedet for at blive ved med at opgradere andre handler om at din kapacitet bliver markant forværret når du pludseligt blander tog.
Et eksempel: Du har din nye fine motorvej, hvor at du kan køre super hurtigt, ja i din nye top-tunede Tyske autobahn-maskine kan du ligge og køre med 250 km/t hele vejen. Men der er et problem, når der pludseligt er en lastbil foran dig, som kun kører 80 km/t. Pludseligt skal lastbilen stoppe fordi lokalbussen holder stille foran på strækningen. Når lokalbussen kører igen, så skal lastbilen lige i gang, og den første holdeplads hvor at den kan køre ind så du kan komme forbi er om 35 km. Ja, så kan det godt være at du i teorien kan køre 250 km/t, men i realiteten er det svært at holde i nærheden af den fart.
Tilbage i jernbane-verdenen så er den mest ekstreme case har du 300 km/t lyntog, og pendlertog på samme strækning. Hver især kan du køre 15-20 tog i timen hvis du kun kørte det ene eller det andet, men hvis du kører blandet trafik, så kan du best case kun kører 2 lyntog og 2 pendlertog i timen. Dette er et reelt problem flere steder på det danske jernbanenet, størstedelen af fyn bliver kun betjent med 1 tog/timen, da der ikke er "plads" til flere tog med de godstog og lyntog der skal igennem.
En god illustration af dette kan ses her (taget fra "Trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027"):
Det andet problem du har ved bare at opgradere eksisterende baner er din punktlighed. Hvis du har en tætpakket køreplan med blandet trafik, så skal der kun gå en ting galt før at hele din køreplan skrider (en dør der ikke vil lukke på et pendlertog, eller et godstog der lige var lidt for langsomt osv.). Man kan se hvordan det kan fungere, og ikke fungere ved at kigge på to lande med en stor mængde blandet trafik: Schweiz og Tyskland. Schweiz lykkedes med at køre med meget blandet trafik, ved ikke rigtigt at have lyntog. Gennemsnitsfarten for det hurtigste tog mellem Bern og Zürich er kun ca. 120 km/t, og der er ret store køretidstillæg, selv i forhold til Danmark. Det er det første element i at have sucessfuldt blandet trafik, det andet element er at du har brug for virkeligt godt vedligehold. Hvis noget går galt, så spreder det sig hurtigt. Derfor skal toge og skinner holdes i toptunet stand, hvilket bare er dyrt. Man kan bare tage et blik over mod Tyskland, som har nogle hurtige strækninger, men også har virkeligt meget blandet trafik. Derfor skal der ikke gå meget galt før at især de lange tog gennem hele Tyskland bliver forsinket, og når vedligeholdsstandarderne mildt sagt ikke er i top, så går ting ofte galt.
Det er samme problem man havde på kystbanen når man har valgt at gå over til en fast køreplan, uden hurtig- og stoptog. Selv den blandede trafik med skiftende stopmønster var nok til betydeligt at forværre punktligheden.
Det var lidt af en omvej, men det er forklaringen på hvorfor at det ikke altid bare er bedre at opgradere de nuværende skinner. Som altid er verden ikke altid så sort/hvid at der altid er et rigtigt svar, og selv i danmark er der eksempler på både strækninger som burde hastighedsopgraderes og som burde udbygges. Personligt vil jeg mene at det burde være et mål i danmark at få udbygget hele København - Odense - Aarhus til 4 spor på sigt (udover Storebælt), ligesom man har gjordt i Østrig, en bid af gangen, mens at andre strækninger som Lundskov - Esbjerg og Lundskov - Padborg burde opgraderes til hhv. 200 og 250 km/t.