Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Orientering om BDK fornyelse og vedligehold
Gå ned Sider:[1] 2
Så fik politikerne lige 500 sider klasket i hovedet
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/bilag/78/index.htm

Det mest interesante er, at der nu endelig officielt snakkes om efterslæb på statens infrastruktur.

At der så ikke rigtig er taget initiativ til at se på de ting, der er galt,i forhold til hvordan andre lande løser det, er lidt ærgerligt. Det virker lidt som noget, man har hørt mange gange før.

/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 09:39Så fik politikerne lige 500 sider klasket i hovedet
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/bilag/78/index.htm

Det mest interesante er, at der nu endelig officielt snakkes om efterslæb på statens infrastruktur.

At der så ikke rigtig er taget initiativ til at se på de ting, der er galt,i forhold til hvordan andre lande løser det, er lidt ærgerligt. Det virker lidt som noget, man har hørt mange gange før.

/Lasse
Tak for kaffe
Hvad er nu lige forskellen på fornyelse og vedligeholdelse?

Orientering om BDK fornyelse og vedligehold
Af thomastog. 11/12-24, 11:46.
Seneste redigering: 11/12-24, 11:49 af thomastog
Citat fra: lomse Dato 11/12-24, 11:03
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 09:39..

Tak for kaffe
Hvad er nu lige forskellen på fornyelse og vedligeholdelse?

Min sproglige forståelse...

Vedligeholdelse er, når man reparerer/skifter del-elementer, lige før eller når de går i stykker (DDO sskriver: "bevare i god stand ved løbende at udbedre slid og evt. skader").

Fornyelser er at sætte i bedre stand (DDO skriver: "sætte i ny og bedre stand; renovere").

Citat fra: thomastog Dato 11/12-24, 11:46
Citat fra: lomse Dato 11/12-24, 11:03
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 09:39..

Tak for kaffe
Hvad er nu lige forskellen på fornyelse og vedligeholdelse?

Min sproglige forståelse...

Vedligeholdelse er, når man reparerer/skifter del-elementer, lige før eller når de går i stykker (DDO sskriver: "bevare i god stand ved løbende at udbedre slid og evt. skader").

Fornyelser er at sætte i bedre stand (DDO skriver: "sætte i ny og bedre stand; renovere").
...og de infrastrukturforvaltere, der gør det "bedst" (færrest sporspærringer, længste levetid på spor og korte rejsetider) fokuserer meget på "Præventiv vedligeholdelse" - altså at udbedre fejl inden de sker. I praksis dog så snart, der er tegn på at der kommer fejl (hyppige målevognskørsler og udbedringer asap, der konstateres noget "på vej") I Danmark mangler Banedanmark penge til at kunne omstille til præventiv vedligeholdelse, og derfor bliver fejlene større, fornyelsen hyppigere, hastighederne lavere og det hele reelt dyrere over tid.

Det er Banedanmark på ingen måde alene med i Europa, men vi kommer ikke rigtig videre, før "nogen" lægger kursen om. Både i Danmark og i Europa.

Formentlig ender denne omgang med at BDK skal have nogle flere penge, men at man for at"gøre det nemmere" sikkert vil lukke nogle af BDKs baner, eller lukke nogle regionsbaner, for at flytte pengene derfra overtil BDK, for at lappe hullet. Men uanset hvad, bliver det nok bare endnu en lappeløsning. BDK har aldrig fået penge nok, til at sikre præventivt vedligeholdelse, selv om dette på sigt, ville give de laveste omkostninger, og der skal da også ske noget radikalt med den danske transportpolitik, hvis BDK skulle kunne løfte dén opgave.


Lasse

Husker jeg forkert eller er præventiv vedligehold netop det som sker i Storebælts tunnellen?

At man f.eks. skifter en ventilator, når den nærmer sig udløbsdato, og tjekker om den kan køre f.eks. 10.000 timer mere.

Og ja det kræver at status på alle elementer kendes hele tiden.

JH

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 14:12
Citat fra: thomastog Dato 11/12-24, 11:46
Citat fra: lomse Dato 11/12-24, 11:03
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 09:39..

Tak for kaffe
Hvad er nu lige forskellen på fornyelse og vedligeholdelse?

Min sproglige forståelse...

Vedligeholdelse er, når man reparerer/skifter del-elementer, lige før eller når de går i stykker (DDO sskriver: "bevare i god stand ved løbende at udbedre slid og evt. skader").

Fornyelser er at sætte i bedre stand (DDO skriver: "sætte i ny og bedre stand; renovere").
...og de infrastrukturforvaltere, der gør det "bedst" (færrest sporspærringer, længste levetid på spor og korte rejsetider) fokuserer meget på "Præventiv vedligeholdelse" - altså at udbedre fejl inden de sker. I praksis dog så snart, der er tegn på at der kommer fejl (hyppige målevognskørsler og udbedringer asap, der konstateres noget "på vej") I Danmark mangler Banedanmark penge til at kunne omstille til præventiv vedligeholdelse, og derfor bliver fejlene større, fornyelsen hyppigere, hastighederne lavere og det hele reelt dyrere over tid.

Det er Banedanmark på ingen måde alene med i Europa, men vi kommer ikke rigtig videre, før "nogen" lægger kursen om. Både i Danmark og i Europa.

Formentlig ender denne omgang med at BDK skal have nogle flere penge, men at man for at"gøre det nemmere" sikkert vil lukke nogle af BDKs baner, eller lukke nogle regionsbaner, for at flytte pengene derfra overtil BDK, for at lappe hullet. Men uanset hvad, bliver det nok bare endnu en lappeløsning. BDK har aldrig fået penge nok, til at sikre præventivt vedligeholdelse, selv om dette på sigt, ville give de laveste omkostninger, og der skal da også ske noget radikalt med den danske transportpolitik, hvis BDK skulle kunne løfte dén opgave.


Lasse

Hvilke regionalbaner skulle man lukke? Jeg kan ikke komme i tanke om nogle åbenlyse kandidater. Så skulle det være at man lod Aarhus Letbane overtage Grenåbanen.

Citat fra: GHolm Dato 11/12-24, 16:52
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 14:12
Citat fra: thomastog Dato 11/12-24, 11:46
Citat fra: lomse Dato 11/12-24, 11:03
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 09:39..

Tak for kaffe
Hvad er nu lige forskellen på fornyelse og vedligeholdelse?

Min sproglige forståelse...

Vedligeholdelse er, når man reparerer/skifter del-elementer, lige før eller når de går i stykker (DDO sskriver: "bevare i god stand ved løbende at udbedre slid og evt. skader").

Fornyelser er at sætte i bedre stand (DDO skriver: "sætte i ny og bedre stand; renovere").
...og de infrastrukturforvaltere, der gør det "bedst" (færrest sporspærringer, længste levetid på spor og korte rejsetider) fokuserer meget på "Præventiv vedligeholdelse" - altså at udbedre fejl inden de sker. I praksis dog så snart, der er tegn på at der kommer fejl (hyppige målevognskørsler og udbedringer asap, der konstateres noget "på vej") I Danmark mangler Banedanmark penge til at kunne omstille til præventiv vedligeholdelse, og derfor bliver fejlene større, fornyelsen hyppigere, hastighederne lavere og det hele reelt dyrere over tid.

Det er Banedanmark på ingen måde alene med i Europa, men vi kommer ikke rigtig videre, før "nogen" lægger kursen om. Både i Danmark og i Europa.

Formentlig ender denne omgang med at BDK skal have nogle flere penge, men at man for at"gøre det nemmere" sikkert vil lukke nogle af BDKs baner, eller lukke nogle regionsbaner, for at flytte pengene derfra overtil BDK, for at lappe hullet. Men uanset hvad, bliver det nok bare endnu en lappeløsning. BDK har aldrig fået penge nok, til at sikre præventivt vedligeholdelse, selv om dette på sigt, ville give de laveste omkostninger, og der skal da også ske noget radikalt med den danske transportpolitik, hvis BDK skulle kunne løfte dén opgave.


Lasse

Hvilke regionalbaner skulle man lukke? Jeg kan ikke komme i tanke om nogle åbenlyse kandidater. Så skulle det være at man lod Aarhus Letbane overtage Grenåbanen.

Det er svært at finde regionale baner i søgelyset. Hvad angår lokalbaner så har Danielsen på Christiansborg sig desværre set lidt for lunt på både Lemvigbanen og Vestbanen (Varde-Nørre Nebel). Og hvis det handler om regionale baner under BaneDanmark, så ville det sandsynligvis også være baner på den jyske vestkyst der skulle stå for skud, såsom Thybanen eller Tønderbanen.

Citat fra: Jens Hansen Dato 11/12-24, 16:34Husker jeg forkert eller er præventiv vedligehold netop det som sker i Storebælts tunnellen?

At man f.eks. skifter en ventilator, når den nærmer sig udløbsdato, og tjekker om den kan køre f.eks. 10.000 timer mere.

Og ja det kræver at status på alle elementer kendes hele tiden.

JH

I givet fald er det en interessant case og det taler så meget godt for en ide om at kapitalisere BaneDanmark bedre, så de netop kan investere i denne her slags løsninger. "Predictive maintenance" er en fantastisk brug af data og kunstig intelligens, så det kunne da være interessant at prøve at foreslå det som case til regeringens nye AI-udvalg for effektiviseringer i det offentlige.

Citat fra: Danskjävlar Dato 11/12-24, 20:57
Citat fra: GHolm Dato 11/12-24, 16:52
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 14:12
Citat fra: thomastog Dato 11/12-24, 11:46
Citat fra: lomse Dato 11/12-24, 11:03
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 09:39..

Tak for kaffe
Hvad er nu lige forskellen på fornyelse og vedligeholdelse?

Min sproglige forståelse...

Vedligeholdelse er, når man reparerer/skifter del-elementer, lige før eller når de går i stykker (DDO sskriver: "bevare i god stand ved løbende at udbedre slid og evt. skader").

Fornyelser er at sætte i bedre stand (DDO skriver: "sætte i ny og bedre stand; renovere").
...og de infrastrukturforvaltere, der gør det "bedst" (færrest sporspærringer, længste levetid på spor og korte rejsetider) fokuserer meget på "Præventiv vedligeholdelse" - altså at udbedre fejl inden de sker. I praksis dog så snart, der er tegn på at der kommer fejl (hyppige målevognskørsler og udbedringer asap, der konstateres noget "på vej") I Danmark mangler Banedanmark penge til at kunne omstille til præventiv vedligeholdelse, og derfor bliver fejlene større, fornyelsen hyppigere, hastighederne lavere og det hele reelt dyrere over tid.

Det er Banedanmark på ingen måde alene med i Europa, men vi kommer ikke rigtig videre, før "nogen" lægger kursen om. Både i Danmark og i Europa.

Formentlig ender denne omgang med at BDK skal have nogle flere penge, men at man for at"gøre det nemmere" sikkert vil lukke nogle af BDKs baner, eller lukke nogle regionsbaner, for at flytte pengene derfra overtil BDK, for at lappe hullet. Men uanset hvad, bliver det nok bare endnu en lappeløsning. BDK har aldrig fået penge nok, til at sikre præventivt vedligeholdelse, selv om dette på sigt, ville give de laveste omkostninger, og der skal da også ske noget radikalt med den danske transportpolitik, hvis BDK skulle kunne løfte dén opgave.


Lasse

Hvilke regionalbaner skulle man lukke? Jeg kan ikke komme i tanke om nogle åbenlyse kandidater. Så skulle det være at man lod Aarhus Letbane overtage Grenåbanen.

Det er svært at finde regionale baner i søgelyset. Hvad angår lokalbaner så har Danielsen på Christiansborg sig desværre set lidt for lunt på både Lemvigbanen og Vestbanen (Varde-Nørre Nebel). Og hvis det handler om regionale baner under BaneDanmark, så ville det sandsynligvis også være baner på den jyske vestkyst der skulle stå for skud, såsom Thybanen eller Tønderbanen.
Uden at kende tal for disse baner, så tror jeg ikke det få flere over i det kollektive. Men trafik ministeren vil måske have dem til at cykle i stedet.

Citat fra: lomse Dato 12/12-24, 11:33
Citat fra: Danskjävlar Dato 11/12-24, 20:57
Citat fra: GHolm Dato 11/12-24, 16:52
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 14:12
Citat fra: thomastog Dato 11/12-24, 11:46
Citat fra: lomse Dato 11/12-24, 11:03
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 09:39..

Tak for kaffe
Hvad er nu lige forskellen på fornyelse og vedligeholdelse?

Min sproglige forståelse...

Vedligeholdelse er, når man reparerer/skifter del-elementer, lige før eller når de går i stykker (DDO sskriver: "bevare i god stand ved løbende at udbedre slid og evt. skader").

Fornyelser er at sætte i bedre stand (DDO skriver: "sætte i ny og bedre stand; renovere").
...og de infrastrukturforvaltere, der gør det "bedst" (færrest sporspærringer, længste levetid på spor og korte rejsetider) fokuserer meget på "Præventiv vedligeholdelse" - altså at udbedre fejl inden de sker. I praksis dog så snart, der er tegn på at der kommer fejl (hyppige målevognskørsler og udbedringer asap, der konstateres noget "på vej") I Danmark mangler Banedanmark penge til at kunne omstille til præventiv vedligeholdelse, og derfor bliver fejlene større, fornyelsen hyppigere, hastighederne lavere og det hele reelt dyrere over tid.

Det er Banedanmark på ingen måde alene med i Europa, men vi kommer ikke rigtig videre, før "nogen" lægger kursen om. Både i Danmark og i Europa.

Formentlig ender denne omgang med at BDK skal have nogle flere penge, men at man for at"gøre det nemmere" sikkert vil lukke nogle af BDKs baner, eller lukke nogle regionsbaner, for at flytte pengene derfra overtil BDK, for at lappe hullet. Men uanset hvad, bliver det nok bare endnu en lappeløsning. BDK har aldrig fået penge nok, til at sikre præventivt vedligeholdelse, selv om dette på sigt, ville give de laveste omkostninger, og der skal da også ske noget radikalt med den danske transportpolitik, hvis BDK skulle kunne løfte dén opgave.


Lasse

Hvilke regionalbaner skulle man lukke? Jeg kan ikke komme i tanke om nogle åbenlyse kandidater. Så skulle det være at man lod Aarhus Letbane overtage Grenåbanen.

Det er svært at finde regionale baner i søgelyset. Hvad angår lokalbaner så har Danielsen på Christiansborg sig desværre set lidt for lunt på både Lemvigbanen og Vestbanen (Varde-Nørre Nebel). Og hvis det handler om regionale baner under BaneDanmark, så ville det sandsynligvis også være baner på den jyske vestkyst der skulle stå for skud, såsom Thybanen eller Tønderbanen.
Uden at kende tal for disse baner, så tror jeg ikke det få flere over i det kollektive. Men trafik ministeren vil måske have dem til at cykle i stedet.
Sagen er nu ude i Berlingeren, og ministeren vil "indkalde til forhandlinger" og så det sædvanlige smøre om, at "det kan blive nødvendigt at lukke strækninger", og at "Banedanmark kan ikke lave mere ,end de allerede gør".
De strækninger der kan lukkes vil formentlig være de svagest benyttede som eksempelvis Thybanen. Denne strækning har bare fint spor, der kan holde mange år endnu samt ERTMS, som der tilmed er kontrakt på at vedligeholde i vel 30 år endnu. De få Lint og Desiro der kører på strækningen (når de kører), slider næppe voldsomt på infrastrukturen, så det er formentlig i virkeligheden regnemetoderne, den er gal med, hvis man tror man kan hente 28 mia ved at lukke de svagt benyttede baner. Skal man hente 28 mia, er det nok København - Aarhus der skal lukkes...(ikke et ord om at samme Ministerium engang mente, at man kunne spare mellem 1 og 3 mia om året ved at konkurrenceudsætte DSBs trafik)

Dertil kommer så den ret uheldige melding fra Banedanmark, at man ikke har ressourcer til at gennemføre flere arbejder, end det man har planlagt pt. Det er helt sikkert reelt nok, men investeringerne i den danske jernbane er i euroæisk sammenhæng langt nede i den bløde mellemvare, og det helt store problem er ikke så meget planlægning - men re-planlægning, idet Banedanmark jo ikke har fået de midler, der kræves til at kunne vedligeholde præventivt, som de bedste i Europa har held med. Det er meget billigere og nemmere i længden, men kræver en kursændring, der jo kun bliver større, jo længere du venter...

Endelig er det jo politisk lidt pudsigt, at diskussionen om de 28 mia man mangler kommer i år, og ikke sidste år, hvor man gav 32 mia til DSB i kontraktbetaling samt vedtog at overtage hele DSBs kommende gæld - der formentlig kommer op omkring yderligere 43 mia kroner. De penge kunne man jo passende tage tilbage, og bruge på at løse det basale problem for den danske jernbane: At Banedanmark ikke får penge nok, til at gøre deres arbejde smartest.


/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/12-24, 18:06
Citat fra: lomse Dato 12/12-24, 11:33
Citat fra: Danskjävlar Dato 11/12-24, 20:57
Citat fra: GHolm Dato 11/12-24, 16:52
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 14:12
Citat fra: thomastog Dato 11/12-24, 11:46
Citat fra: lomse Dato 11/12-24, 11:03
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-24, 09:39..

Tak for kaffe
Hvad er nu lige forskellen på fornyelse og vedligeholdelse?

Min sproglige forståelse...

Vedligeholdelse er, når man reparerer/skifter del-elementer, lige før eller når de går i stykker (DDO sskriver: "bevare i god stand ved løbende at udbedre slid og evt. skader").

Fornyelser er at sætte i bedre stand (DDO skriver: "sætte i ny og bedre stand; renovere").
...og de infrastrukturforvaltere, der gør det "bedst" (færrest sporspærringer, længste levetid på spor og korte rejsetider) fokuserer meget på "Præventiv vedligeholdelse" - altså at udbedre fejl inden de sker. I praksis dog så snart, der er tegn på at der kommer fejl (hyppige målevognskørsler og udbedringer asap, der konstateres noget "på vej") I Danmark mangler Banedanmark penge til at kunne omstille til præventiv vedligeholdelse, og derfor bliver fejlene større, fornyelsen hyppigere, hastighederne lavere og det hele reelt dyrere over tid.

Det er Banedanmark på ingen måde alene med i Europa, men vi kommer ikke rigtig videre, før "nogen" lægger kursen om. Både i Danmark og i Europa.

Formentlig ender denne omgang med at BDK skal have nogle flere penge, men at man for at"gøre det nemmere" sikkert vil lukke nogle af BDKs baner, eller lukke nogle regionsbaner, for at flytte pengene derfra overtil BDK, for at lappe hullet. Men uanset hvad, bliver det nok bare endnu en lappeløsning. BDK har aldrig fået penge nok, til at sikre præventivt vedligeholdelse, selv om dette på sigt, ville give de laveste omkostninger, og der skal da også ske noget radikalt med den danske transportpolitik, hvis BDK skulle kunne løfte dén opgave.


Lasse

Hvilke regionalbaner skulle man lukke? Jeg kan ikke komme i tanke om nogle åbenlyse kandidater. Så skulle det være at man lod Aarhus Letbane overtage Grenåbanen.

Det er svært at finde regionale baner i søgelyset. Hvad angår lokalbaner så har Danielsen på Christiansborg sig desværre set lidt for lunt på både Lemvigbanen og Vestbanen (Varde-Nørre Nebel). Og hvis det handler om regionale baner under BaneDanmark, så ville det sandsynligvis også være baner på den jyske vestkyst der skulle stå for skud, såsom Thybanen eller Tønderbanen.
Uden at kende tal for disse baner, så tror jeg ikke det få flere over i det kollektive. Men trafik ministeren vil måske have dem til at cykle i stedet.
Sagen er nu ude i Berlingeren, og ministeren vil "indkalde til forhandlinger" og så det sædvanlige smøre om, at "det kan blive nødvendigt at lukke strækninger", og at "Banedanmark kan ikke lave mere ,end de allerede gør".
De strækninger der kan lukkes vil formentlig være de svagest benyttede som eksempelvis Thybanen. Denne strækning har bare fint spor, der kan holde mange år endnu samt ERTMS, som der tilmed er kontrakt på at vedligeholde i vel 30 år endnu. De få Lint og Desiro der kører på strækningen (når de kører), slider næppe voldsomt på infrastrukturen, så det er formentlig i virkeligheden regnemetoderne, den er gal med, hvis man tror man kan hente 28 mia ved at lukke de svagt benyttede baner. Skal man hente 28 mia, er det nok København - Aarhus der skal lukkes...(ikke et ord om at samme Ministerium engang mente, at man kunne spare mellem 1 og 3 mia om året ved at konkurrenceudsætte DSBs trafik)

Dertil kommer så den ret uheldige melding fra Banedanmark, at man ikke har ressourcer til at gennemføre flere arbejder, end det man har planlagt pt. Det er helt sikkert reelt nok, men investeringerne i den danske jernbane er i euroæisk sammenhæng langt nede i den bløde mellemvare, og det helt store problem er ikke så meget planlægning - men re-planlægning, idet Banedanmark jo ikke har fået de midler, der kræves til at kunne vedligeholde præventivt, som de bedste i Europa har held med. Det er meget billigere og nemmere i længden, men kræver en kursændring, der jo kun bliver større, jo længere du venter...

Endelig er det jo politisk lidt pudsigt, at diskussionen om de 28 mia man mangler kommer i år, og ikke sidste år, hvor man gav 32 mia til DSB i kontraktbetaling samt vedtog at overtage hele DSBs kommende gæld - der formentlig kommer op omkring yderligere 43 mia kroner. De penge kunne man jo passende tage tilbage, og bruge på at løse det basale problem for den danske jernbane: At Banedanmark ikke får penge nok, til at gøre deres arbejde smartest.


/Lasse
Blive nød til at lukke strækninger? Du mener "Jeg har ikke lyst til at investere i jernbanen så derfor vil jeg lave nogen kortsigtig besparelser som kommer til påvirke mange byer i det lange sigt."

Aftalen bliver alligevel genåbnet. Ministeren er kaldt i samråd for ikke at informere om stigende co2-tal i forbindelse med vejprojekter...

Mvh Vestjyden

Vedligehold bliver næppe billigere af at der på bl.a. Thybanen kommer batteritog som kræver nye skinner og slider mere grundet vægten. Og det er ikke kun på Thybanen.

Citat fra: frederikhk Dato 20/12-24, 09:35Vedligehold bliver næppe billigere af at der på bl.a. Thybanen kommer batteritog som kræver nye skinner og slider mere grundet vægten. Og det er ikke kun på Thybanen.
Dette er en generel misforståelse, hvor folk blander "design" akseltrykket sammen med strækningens maksimale akseltryk, istedet for at bruge det operationelle akseltryk - altså hvor meget toget nogensinde kommer til at veje. Bruges det sidste, kommer akseltrykket ikke over kravene på Thybanen - der iøvrigt har en restlevetid på mindst 25 år.

/Lasse

Gå op Sider:[1] 2

Danske privatbaner

DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak